Nekromanti Vapensnabbhetskonfundering

Engelhart

Veteran
Jag behöver lite hjälp med Vapensnabbheten.

Min Grundsnabbhet är 25 och min Vapensnabbhet (Gevär) är 5 och min dra kostnad är 4 och jag har ingen KB...då får jag 26 i första VS och 2 handlingar.
Om jag har geväret i en rem på ryggen så får jag -15 till alltså 11 vilket ger 1 handling per SR.

Men hur gör man med en Tomahawk och en kniv?
Jag råkar också ha FV 5 i Vapensnabbhet närstrid också vilket ger mig 30 i det.
Sedan så har en Tomahawk Dra-kostnad 3 vilket ger mig 27 kvar och två handlingar....hur ska jag beräkna deras hölster om jag har vapnet fastknutet i bältet?
Var snälla och hjälp!

Phelan

Hero
Nu finns det ju inget officiellt skrivet om Dra-tiden för hölster till annat än revolvrar och gevär, så du får helt enkelt höfta lite. De bästa hölstren för revolver har ett Dra-värde på 2 och jag tycker inte att något annat vapen ska få ett bättre dra-värde ur hölster än så, snarast sämre. En vanlig kniv i midjehölster skulle jag kunna låta komma undan med -2 i hölster, är det en större kniv (Bowie, Arkansas Toothpick...) skulle jag nog sätta -3 eller -4 för midjehölster.

En tomahawk hängande i bältet borde vara rätt otympligt, kanske -4?

Mitt förslag överlag är dock att du funderar kring vad du tycker är lämpligt som lägsta Dra-värde ur hölster för något av de vapen som inte är listade, när du har bestämt det är det ganska lätt att plussa på för olika situationer, t ex en kniv dold i hölster på ryggen går kanske att jämställa med "revolver, i byxlinningen" eller "revolver, axelhölster" och får då -4, medan en större kniv på samma ställe skulle kunna få -5 eller -6.

Men det är som sagt bara mina egna funderingar. :gremlaugh:

Mvh / Phelan