Nekromanti Vapentillverkning och sånt

Dr Ikusha

Veteran
Hur stor skillnad är det egentligen på svärd och svärd? Jag menar om man går till vapensmeden och beställer "ett slagsvärd, tack" får man då tillsvar "coming right up" eller vill han veta hur långt det ska vara, hur det ska vara balanserat, om man vill ha någon speciell parerstång och så vidare?
Jag har alltid antagit att gränserna mellan de olika svärdstyperna är ganska flytande. Standardiserade vapen tillverkas väl till arméer ,men en privatperson som köper ett svärd borde väl i princip kunna bestämma exakt hur det ska se ut utan att det ställer till några större problem för smeden?

Shulger

Veteran
Jag ser inga problem i att fixa om vapen för en bra smed, men tänk på att inte göra dem för bra, min rp fick en gång ett svärd som gjorde 6t6 skada + grundskadan = 8t6 för min Rp .
Det blir väl dyrare om man tar över standard.

Annars så anser jag det har man pengar till speciella parerstångar, klingor etc så är det möjligt

Dr Ikusha

Veteran
Ja, det var just det jag menade. Någon som har nån bra idé om hur man räkanr ut/hittar på realistiska världen för ett "custombyggt" svärd (eller vilka andra vapen som helst)? Åtminstone adelsmän och vapenmästare borde väl kunna ha såna?

Krille

Super Moderator
"Hur stor skillnad är det egentligen på svärd och svärd?"

Det beror på. Ska du ha ett svärd så tar smeden ett snöre och mäter från vissa hållpunkter på kroppen och gör ett svärd som är anpassat till din längd. Ska du ha etthundra svärd så gör han etthundra medelsvärd.

För övrigt knatar du sällan till en vapensmed för att skaffa ett svärd, utan till en vapenfejare. Läs mer här.

Krille

Super Moderator
"Någon som har nån bra idé om hur man räkanr ut/hittar på realistiska världen för ett "custombyggt" svärd (eller vilka andra vapen som helst)?"

Du tar de värden som står i regelboken. Möjligen modifierar du dem enligt hantverksreglerna i Eon2.

Dr Ikusha

Veteran
Aha. Visste inte att det fanns regler för det i Eon 2. Får väl vänta på att den ska dimpa ned i brevlådan nån gång. *blänger på dörren*

Krille

Super Moderator
"Men skillnaden är regeltekniskt försumbar menar du?"

Typ. Skillnaden mellan 104 cm svärd och 106 cm svärd är 2 cm och mindre än två procent. Två procent på en medelskada på 20 är 0,4. Liksom, vem bryr sig?

Dr Ikusha

Veteran
Exempel

Ja, jo, ok, om skillnaderna är så små så. Men om vi säger såhär:
Krigaren Sune vill ha ett tvåhandssvärd. Han tycker doch att ett storsvärd är alltför långt för att vara smidigt att ha med på resor, och ett slagsvärd tycker han är för klent (för exemplets skull). Han bibehåller därför massan hos storsvärdet, men kortar klingan med sådär 40 cm till 110cm. Det överblivna materialet gör klingan bredare och tjockare och klingan görs smal vid parerstången och bredast ca 10 cm före spetsen för att ge extra vikt vid huggen. En del av vikten läggs också på svärdskappen (eller vad änden på hantaget nu egentligen kallas) för att inte förstöra balansen allt för mycket. Eventuellt görs också handtaget lite längre för att göra det lite lättare att hantera.
Exemplet kanske inte är så genomtänkt, men det räcker nog för att illustrera vad jag menar.

Vad har Sune nu för svärd? Har han ett storsvärd som är kortare än de flesta andra, ett slagsvärd som är onödigt tungt eller kanske en helt ny typ av svärd? Och i vilket fall, vilka värden ska svärdet ha?

Hmm.... Borde nog tagit detta exemplet från början.

Krille

Super Moderator
Re: Exempel

"Krigaren Sune vill ha ett tvåhandssvärd. Han tycker doch att ett storsvärd är alltför långt för att vara smidigt att ha med på resor, och ett slagsvärd tycker han är för klent (för exemplets skull). Han bibehåller därför massan hos storsvärdet, men kortar klingan med sådär 40 cm till 110cm. Det överblivna materialet gör klingan bredare och tjockare och klingan görs smal vid parerstången och bredast ca 10 cm före spetsen för att ge extra vikt vid huggen. En del av vikten läggs också på svärdskappen (eller vad änden på hantaget nu egentligen kallas) för att inte förstöra balansen allt för mycket. Eventuellt görs också handtaget lite längre för att göra det lite lättare att hantera."

Med andra ord, Sune vill ha ett ovanligt tungt slagsvärd.

Björn Hellqvist

Swordsman
Ugh...

Göra så pass mycket mer skada? Inom de givna parametrarna så kan t.ex. ett svärd bara göra en viss "mängd" skada; "mängden" skada beror i huvudsak på hur det används. Om man utgår från att standardsvärd har normalhärdning och en typisk eggvinkel, så finns det inte så värst mycket man kan göra för att svärdet ska utdela mer "skada". Att smida supersvärd är absurditeter man bara finner i rollspel och taskig fantasy...

Björn Hellqvist

Swordsman

Vad har Sune nu för svärd?
Han har en yxa. :gremgrin:

Allvarligt talat så finns de "typiska" svärden för att deras former utgör de optimala formerna för respektive typs avsedda användningsområde. Sunes svärd blir tjockare, vilket ökar motståndet vid ett hugg. Bladet görs tjockare framtill och knappen görs tyngre, vilket gör svärdet trögare att manövrera. Fördelarna med den optimala grundformen plottras bort genom modifikationer som inte förhöjer prestanda.

Vad har Sune nu för svärd?
Vid närmare eftertanke: ett mycket dåligt svärd.

Krille

Super Moderator
Ska vi vara rättvisa

"Att smida supersvärd är absurditeter man bara finner i rollspel och taskig fantasy..."

Ska vi vara rättvisa så finns även supersvärd i episka sagor (Excalibur, Durandal mfl) och i bra fantasy (Glamdring, Narsìl/Andùril, Lukes ljusvärja mfl). Men det är jefligt ont om dem i verkligheten, och bra fantasy brukar undgå konstigheter om smidet genom att fuska genom magi.

Han får ett tungt svärd. Enligt regler i Eon 2 får det då +2 bryt, +1 Hugg, Vikt*1.2, Stykravet ökar med 2.

Själv kan jag tänka mig att det skulle kunna förlora i andra si.

Shulger

Veteran
Re: Ugh...

Det var ett magiskt svärd. Men min RP slängde det. Det är inte roligt med för bra vapen, det blir ingen match då....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu får ni bestämma er!

Här har man fått höra att han får ett svärd som ger dålig skada men är bra mot rustningar, ett dåligt svärd, ett tungt slagsvärd med de regelmodifikationer detta innebär... vem har rätt?

Korpen

Hero
Re: Det är inte svårt!

Om du ser likhet tecken mellan förmågan att tränga igenom rustningar och förmågan att orsaka skada så har du nog förläst dig på rollspel konstruerade av folk som inte vet hur saker och ting fungerar.
Det här är nog det som jag tycker sämst om med de flesta rollspel. Det är ett linjärt sammband mellan skada och skydd, ett (1H) svärd kan kapa ben och kött, men gör troligtvis inte ens en buckla på en helrustning, det ska inte spela så stor roll om du använder ett svärd elller ett järnrör. I EON så är det ungefär 50% chans att komma igenom en plåtrustning med ett enhandsvärd, liknande saker gäller pilbågar.
Min åsikt är att så länge du står upp och slåss in en helrustning, så kan du inte få dödliga skador.