Nekromanti Var är galeshin - hur gör man äventyret längre?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Intressant äventyr, men i kortaste laget. Det är ju i stort sett bara ett hack and slash mot några animerade möbler och rustningar i ett torn på några våningar. Sedan är äventyret slut. Det känns lite fattigt. Hur kan man göra äventyret lite mer komplext och intressant?

Vad tror ni om att låta tornet innehålla en portal som Galeshin öppnat. Att portalens ingång är i en spegel som leder in i en "annan värld" från vilken otäcka saker hotar att komma. Det kan t.ex. vara en surrealistisk skog, med jättelika svampar, tomtar och troll. Här måste RP hitta Galeshin och hitta något som kan stänga portalen som trollkarlen av misstag öppnat. Ett litet äventyr kan utspelas på denna plats. Efteråt kan RP ta sig tillbaka till tornet där spegeln (portalen stängs) går i tusen bitar. Men det måste också framgå att det finns en konsekvens om RP misslyckas med äventyret. Vad händer då? Kommer Selinor att hemsökas av demoner som hittar en väg ut ur tornet? Kommer Galeshin bli förvandlad i sitt inre till att bli en mörkrets tjänare och använda sin magi för att göra ont i framtiden? Vad är det demonen som Galeshin släppt fri, vad är det denna vill åstadkomma egentligen?

/Eagle
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Hej Eagle - helt riktigt så är det äventyret inte mer än ett kort hack'n'slash som går att lira på en kväll, vilket var meningen :gremwink: Det är ju tänkt som ett introäventyr till ganska nya spelare för att få dem att känna på reglerna, lära känna Selinor lite och få lite kontakt med en SL-person som kan ge dom många bra uppdrag i framtiden.

Självklart går det att förlänga äventyret på en rad olika sätt - det är ju ändå en port till en demonvärld som öppnats, så visst borde man som SL dra nytta av en sån sak och spinna vidare :gremgrin:

Demonen kanske tar Galeshin som gisslan och för tillbaka honom till sin värld för att utföra något som kanske bara Galeshin kan... där kan du ha din surrealistiska värld.

Vad brukar demoner i ett RPG vanligtvis vilja ha eller åstadkomma? Makt, förstörelse, förströelse kanske?
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Vet inte riktigt var jag ska sätta avgränsningarna. Jag tror inte på idén med demoner alls. Det blir lite för mycket hellboy över det på något vis.

Man skulle ju kunna tänka sig att gelashin själv har förlorat kontrollen över sina besvärjelser och att han är den som legat bakom animeringen av alla möblerna och rustningen. Att det inte alls handlar om framkallandet av någon demon, utan om magiformler som gått snett. istället för en demon så föreslår jag att magikern lyckas frambringa en elementar av något slag eller kanske en golem. Men vilket syfte som dessa varelser ska fylla vet jag inte. Vet inte varför Gelashin skulle vilja frambringa dessa varelser över huvud taget. Kanske har gelashin någon ärkefiende som vill åt hans scrolls och brygder, eller kanske lider gelashin av en vanföreställning att någon vill åt honom... och att gjort allt detta för att försvara sig själv.

Men det kan också vara som så att gelashin faktiskt HAR något att försvara sig emot. Att det finns en tredje part förutom RP som utnyttjar RP för att röja undan alla hot, innan de kommer in och stjäl de scrolls och brygder som Gelashin så innerligt försöker skydda.

För att ge RP lite mer kött på benen och en bakgrund, så kan man låta Gelashins ha en s.k. assistent som är behjälplig under experiment och gör allt grovjobb. Kanske sitter denne assisten, låt oss kalla honom för Tuck - han kanske sitter inlåst i en källare i tornet och när RP går in i tornet kan de höra honom bulta på dörren. Han blev inlåst där av gelashin, som blev arg för att denne försökte avbryta hans magikerns experiment. Tuck kan ge RP lite mer bakgrund till vad som hänt med gelashin så att de får ledtrådar om hur de kan lösa problemet.

Vem är då den fiende som Gelashin försöker försvara sig mot genom att frambringa en golem eller elementar, och vad är det för hemligheter Gelashin förvarar i sitt torn som han inte vill ska hamna i fel händer? Finns det kanske en rovriddare i baronens följe som ser en chans att stjäla gelashins hemligheter (ett magiskt vapen eller föremål, bryggd eller magiformler) och sälja dem till någon annan trollkarl?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Var är galeshin - hur gör man äventyret längre

Du har ju massor med bra idéer där...

...när jag kör så har även "goda" SLP som Galeshin och baron Malgrin mörka hemligheter, och "skurkar" som Wictred kanske inte bara är skurkar.

Har du läst avsnitter om demoner i boken? de kan ju inte komma in i den vanliga världen hursomhelst, och oftast har nån ond person fångat deras livskraft i ett föremål för att kontrollera dem för egna syften.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Re: Var är galeshin - hur gör man äventyret längre

...när jag kör så har även "goda" SLP som Galeshin och baron Malgrin mörka hemligheter, och "skurkar" som Wictred kanske inte bara är skurkar.

Ok, intressant, berätta mer, hur tänker du här?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Var är galeshin - hur gör man äventyret längre

tror inte jag ska spoila här på forumet, det är saker som kan dyka upp i kommande äventyr. :gremgrin:
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Haha, tolka inte detta fel, men jag vill ha samma piller som du äter - dom verkar ge bra inspiration! :gremlaugh:

Varför alls använda våra enkla äventyr som är till för att lära nybörjare att spela, när du istället verkar ha mer än full kapacitet att själv plita ihop riktigt spännande äventyr? :gremlaugh:
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Jag svarar mig själv - därmed inte sagt att jag inte uppskattar din analys av äventyren och dina friska idéer! Det ger mig inspiration att skriva nya äventyr :gremsmile:

Keep up the good feedback Eagle.
 
Top