Puckohue;n342451 said:
Men är inte arrangörerna intresserade av att folk ska känna till deras arrangemang?
Det svåra är ju att veta
var det är värt att annonsera. Jag brukade tex lägga ut Grottröj både på hitta.sverok.se (när det fanns) och på en sida för kulturevenemang i Umeå. Exakt
ingen hittade till Grottröj genom dem. Faktum är att jag tvivlar på att någon på Grottröj förutom jag själv ens visste att de fanns. Och sådär är det tyvärr med de flesta kanaler: det är helt enkelt svårt att veta var ens målgrupp finns och hur en ska nå den.
SävCon marknadsför mycket på Sävarskolan, där konventet håller till. Väldigt många deltagare går eller har gått på den skolan, eller har blivit ditlockade av någon som går eller har gått där. På så sätt har de en etablerad kanal där de är igenkända och når ut.
Flera förstagångsdeltagare på Grottröj har blivit tipsade av bekanta eller i olika forum eller grupper när de ställt frågan "jag är ny i Umeå, var hittar jag rollspelare?" -- men jag är inte aktiv i alla de forum eller grupper som nämnts.
Och som arrangör så vill jag förstås att folk ska känna till mitt arr, men det är mer värt att nå ut till 5 personer som dyker upp än 5000 pers som inte gör det
Smart marknadsföring handlar inte bara om att synas vitt och brett, och inte ens "att synas vitt och brett" är lätt. Det är jättesvårt.