Rickard
Urverk speldesign
Jag och en annan Ereb Altor-tokig har haft våra dispyter kring huruvida det är bra eller inte att jag har slagit ihop såpass många färdigheter i EDoD. Just nu sitter jag och funderar på att ta bort Brädspel och Hasardspel samt slänga in Sjövana i Naturvana. Brädspel och Hasardspel är saker som ändå inte har så stor vikt i spelets gång och Sjövana och Naturvana är ändå färdigheter som har samma beskrivning men där ena är till sjöss och den andra är till land.
Det kommer att resultera i att jag har "endast" 30 färdigheter. Om man jämför med gamla DoD så ingår Orientering, Geografi, Överlevnad, Spå väder och Spåra i Naturvana. Det är en typisk färdighet som exempelvis Aragorn skulle ha. Nu är det så att alla färdigheter är nivåbaserade. När man uppnått en viss nivå så får man en "specialkunskap" i form av att kunna orientera sig eller spå väder. Med andra ord, om man vill göra någon som var vettig på Överlevnad men kunde inte spå vädret gamla systemet så är motsvarigheten att köpa en låg nivå i färdigheten i mitt system.
Utöver detta så kräver vissa färdigheter att man väljer en inriktning. På så sätt så är det egentligen inte 30 färdigheter, även om det ger sken av att vara det. Om man tar Närstridsvapen, Språk eller Naturvana som exempel så har dessa färdigheter inriktningar. Om man försöker använda en färdighet utanför sin inriktning.så får man -5 på färdighetsvärdet (FV). En person med FV 15 i inriktningen svärd kan använda alla andra svärd till FV 10. En person med FV 15 i sitt modersmål kan tala alla andra språk till FV 10. En person som har Naturvana: skog, kan använda sina kunskaper med -5 om det är i berg, djungel (och numera till sjöss) eller whatevah...
Grejen är att trots 30 färdigheter så påstår min polare att jag har tagit bort individualiteten i spelet. Jag kan inte fråga er om han har rätt eller inte, för då måste jag visa hela färdighetslistan, så istället frågar jag:
Var sätter du gränsen för individualitet?
/Han som har omformulerat sig och försökt skriva ut tankegångarna i reglerna efter sina diskussioner kring färdigheterna, för eftersom han fick kommentarer så har han inte lyckats få fram sitt budskap ordentligt
Det kommer att resultera i att jag har "endast" 30 färdigheter. Om man jämför med gamla DoD så ingår Orientering, Geografi, Överlevnad, Spå väder och Spåra i Naturvana. Det är en typisk färdighet som exempelvis Aragorn skulle ha. Nu är det så att alla färdigheter är nivåbaserade. När man uppnått en viss nivå så får man en "specialkunskap" i form av att kunna orientera sig eller spå väder. Med andra ord, om man vill göra någon som var vettig på Överlevnad men kunde inte spå vädret gamla systemet så är motsvarigheten att köpa en låg nivå i färdigheten i mitt system.
Utöver detta så kräver vissa färdigheter att man väljer en inriktning. På så sätt så är det egentligen inte 30 färdigheter, även om det ger sken av att vara det. Om man tar Närstridsvapen, Språk eller Naturvana som exempel så har dessa färdigheter inriktningar. Om man försöker använda en färdighet utanför sin inriktning.så får man -5 på färdighetsvärdet (FV). En person med FV 15 i inriktningen svärd kan använda alla andra svärd till FV 10. En person med FV 15 i sitt modersmål kan tala alla andra språk till FV 10. En person som har Naturvana: skog, kan använda sina kunskaper med -5 om det är i berg, djungel (och numera till sjöss) eller whatevah...
Grejen är att trots 30 färdigheter så påstår min polare att jag har tagit bort individualiteten i spelet. Jag kan inte fråga er om han har rätt eller inte, för då måste jag visa hela färdighetslistan, så istället frågar jag:
Var sätter du gränsen för individualitet?
/Han som har omformulerat sig och försökt skriva ut tankegångarna i reglerna efter sina diskussioner kring färdigheterna, för eftersom han fick kommentarer så har han inte lyckats få fram sitt budskap ordentligt