Rickard
Urverk speldesign
Ok, nu skrev jag visserligen "rätt lätt", men visst är det sjukt att jag sätter gränsen vid såpass många sidor? Denna (ungefärliga) gräns som jag har satt upp gäller oavsett format, antal bilder, stämningstexter, teckenstorlek och dylika saker som ett regelkapitel kan tänkas innehålla. Det är få spel i min rätt lilla samling vars regler är under 100 sidor. Det är väl typ spel som Universalis och Tellus som klarar sig. Saga klarar sig också med 97 sidor regler.[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=1018291" said:härifrån[/url]]
...under 100 sidor är "lätt"?Kan säga att jag numera gillar rätt lätta rollspel där regelmängden ligger under 100 sidor.
Fast sidantalet är inte min enda gräns. Den går vid rollpersonen också, där min åsikt kring lätta spel är om rollpersonen har mindre än 15-20 olika värden som ska användas under spelets gång. Där klarar sig inte Saga eftersom exempelgubben har 22 värden (räknade inte med för- och nackdelar och sex av [grund]egenskaperna).
När jag läste Agone så var världen skitinspirarande, men jag lade bort boken och har aldrig tagit upp den igen, efter att jag kommit till regelkapitlet. Den boken har 186 sidor av totalt 302 och antalet värden på rollformuläret går över femtio! Det var faktiskt Agone som fick mig att formulera mina regler. Jag fick nog av att läsa ytterligare system som gav intet nytt och som skulle ta väldigt lång tid att läsa.
/Han som kan säga att kranks favoritspel Oktoberlander har runt 60 sidor regler och det spelet är ändå skrivet för att vara rejält lätt (hittade inget direkt citat, så jag kör fritt från minnet).