Nekromanti Var går gränsen för individualitet?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Spill lite bönor då! :)

Coolt. Är det Agent vi pratar om?

Ja. Mer info kommer så fort jag känner mig mer trygg med riktningen. Just nu har jag i princip kastat hella indie-ramverket genom fönstret och närmar mig ett något abstraktare (och komprimerat) Noir i utformning och filosofi.

(exempelvis kommer in ett och samma konfliktsystem lösa alla konflikter. Systemet som sådant var bra, korrekt, fungerade, gav spelarval, taktik och allt det där, men det var inte rätt).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Spill lite bönor då! :)

[ QUOTE ]
Just nu har jag i princip kastat hella indie-ramverket genom fönstret

[/ QUOTE ]

Och mitt klur stammar just från Indiespelens narrativistska approach. :gremsmile:

Ser fram emot lite förhandstittar framöver.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Var sätter du gränsen för individualitet?
Det beror på vem av mig du frågar.

Frågar du personlighetsskaparen i mig så spelar antalet färdigheter absolut ingen roll. Det kan lika gärna vara ett enda (som i TWERPS) eller ett par hundra (som i DoD med alla expansioner). Det kan vara ett fåtal med förgreningar. Men det spelar ingen roll, det är ju inte färdigheterna som är personligheten.

Frågar du systemutvecklaren i mig så spelar antalet färdigheter definitivt en roll. "System does matter" och allt det där: min rollperson får gärna kännas nyttig, så om jag och Kalle nu har varsin krigare så får vi gärna slåss på lite olika sätt så att det inte bara är den bäste av oss som egentligen bidrar. Det optimala är förstås att även om alla rollpersoner är samma sort så ska alla rollpersoner kunna bidra med något som de är bra på utan att bli övertrumfade av en annan rollperson. Det är av den anledningen som specialiseringar uppfanns en gång i tiden.

Frågar du spelledaren i mig så vill jag ha få färdigheter, eftersom det är lättare att hålla ordning på spelledarpersonerna då. DoDs färdighetsinflation är då bara illa.

Frågar du spelaren i mig så spelar det inte så stor roll hur mycket färdigheter som finns, bara de är definierade från början. Är det något jag avskyr så är det när en slumpvist vald expansion plötsligt gör grundreglernas Krukmakeri ett kasst val eftersom den ersattes med Drejskiva, Krukbränning, Glasyr och Lerkunskap, som var och en är smalare men bättre.

---

Om man nu tittar på rent praktiska exempel så vill jag lyfta fram Pendragon som en modell. I Pendragon spelar man riddare. Tja, med Knights Adventurous kan man spela kvinnliga riddare också. Och i fjärde utgåvan införs möjligen att spela magiker också, men alla renläriga Pendragonspelare vet att man spelar riddare.

Pendragon har väldigt få sätt att särskilja sin riddare från andra riddare. Riddare kan ungefär samma saker allihop - de kan slåss, slagfälta, vara höviska och administrera gods, och det är ungefär det. Med enbart färdigheter drabbas man snabbt av fenomenet att om man har fler än fyra riddare (och inte kör med kvinns och magiker) så kommer minst en rollperson vara övertrumfad av en annan rollperson och därmed onödig.

Som tur är så har Pendragon en annan sak, nämligen Traits och Passions, som hanterar riddarens personlighet. Då Traits och Passions är det som egentligen är Pendragon så spelar som tur är färdigheterna inte lika stor roll. Det går att vara den sämre nästan likadane riddaren och ändå kännas unik, tack vare att Traits och Passions kan gelémässigt definiera en rollperson som den erfarne och skicklige men lugne och tålmodige kämpen och en annan som en mindre erfaren men mer hetlevrad kämpe. Båda kommer genom sina färdigheter och traits och passions ha en definierad plats i kampanjen, så båda kommer att kännas nyttiga.

Vilket för mig till Krilles Tes För Individualism I Rollspel (nyss uppfunnen): ett rollspel ska ha såpass många olika möjligheter i viktiga regelmekanismer att varje rollperson känns som en nyttig och säregen individ som inte övertrumfas av någon annan rollperson. Sen spelar det ingen roll huruvida man uppnår detta med färdigheter, färdigheter plus personlighetsregler, färdigheter plus för- och nackdelar, enbart egenskaper. Det viktiga är att det finns någon viktig gelémässig funktion i rollspelet som särskiljer din rollperson från andra liknande, så att din rollperson inte blir övertrumfad och onödig.

---

I fallet EDoD så har jag ingen aning om det finns någon annan gelékonstruktion än färdigheter, men om det inte gör det så känns 30 färdigheter i underkant.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Var går gränsen för individualitet? [reflektion]

Ok, efter att ha sovit på saken. Jag tror nog att frågan är huruvida ett system ska bidra till individualitet eller inte. Visst kan man ha jättefå färdigheter, men det är inte det som min kompis efterfrågar, utan att systemet i sig skapar rollpersonens individualitet. Som han själv skriver: "Gör vi 50 gubbar i Drakar och Demoner, och EN person tar 'Djurhelning', så har färdigheten tjänat sitt syfte ...då väljer just han att göra något unikt".

Här går inte bara färdigheter in utan även saker att få slå förmågor på en tabell för att särskilja sig. Jag har exempelvis inte heller yrken i den bemärkelse, utan istället endast fem levnadsbanor som jag hoppas kan inspirera till att tänka utanför boxen, så att man inte fastnar i att göra stereotyper.

Min fråga borde nog ha varit: i hur stor mån tycker du att ett rollspelssystem ska ge individualitet?

/Han som har märkt att han har väldigt svårt att stava till "individuell"

[edit] Krilles Tes för Individualism var ett jättebra svar till frågan ovan.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Jag tycker det är bra med få och generella färdigheter. Skall man ha speciella färdigheter för alla eventualiteter och/eller vapen så blir det snabbt ganska fånigt. Du är inne på rätt tankebanor enligt mig.

... Brädspel och Hasardspel är saker som ändå inte har så stor vikt i spelets gång ...
Just detta tycker jag är ganska viktigt. Grundegenskaper och färdigheter som inte har inverka i spelet eller ger verkliga regelmässiga fördelar eller nytta bör man starkt fundera på att helt enkelt stryka ur spelet. För om de ändå inte har någon inverkan så varför ha med dem?

C.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Det är då jag som är den där Ereb Altor tokiga färdighetsnissen.

Först och främst så är ju detta väldigt individuellt. Det handlar om tycke och smak. Det beror också på vad det är för sorts spel man spelar. I detta fallet är det Drakar & Demoner. (Om man nu fortfarande kan kalla det för det?).

Denna diskussion mellan mig och Richard (Han) uppkom när jag blev lite inspirerad av Richards EDoD och just hans sammanslagning av färdigheter, varpå jag förmedlade detta till min spelgrupp där de tyckte det var väldigt trist och tråkigt.

Mitt syfte är att göra ett eget privat Drakar & Demoner regelsystem, där jag norpar det bästa (enligt mitt tycke) från utgåvorna. Eftersom jag ville bevara "den där" Drakar & Demoner känslan med många färdigheter så kändes det inte mer än OK att behålla mångfalden.

Tanken med mångfald är precis det som Richard själv påpekar. Du ska kunna göra 50 olika rollpersoner som skiljer sig från varandra med hjälp av färdigheterna. Detta utesluter inte att du kan göra 50 olika personligheter OCKSÅ. Men variationen av urvalet gör att du kan skapa en genuin SJÖMAN som inte blir brädad av en JÄGARE för att han är bättre på Naturvana...

...tyvärr fungerar min spelgrupp lite sådär.

-"Öh... jag försöker spåra svartfolken"
-"Spelar inte du en sjöman?"
-"Jo, men det står att man kan spåra om man har naturvana, och jag har ju jättehögt i det!"

Sen så tycker jag att vissa färdigheter kan vara en grund för rollspelande. Det kan vara en påminnelse om hur rollpersonen är eller vad den specifikt är bra på.

Om man tar färdigheten "Armbrytning" som exempel. Om man satsar hårt på denna färdighet bör man komma upp i ett ganska tufft värde där man verkligen kan stoltsera om hur vass man är. Man kan rollspela situationer på värdshus där rollpersonen bryter ner bjässen, och ryktet börjar cirkulera om rollpersonens bedrifter...

...visst, man skulle kunna uppnå samma effekt genom att slå STY - STY. Men antagligen skulle inte rollpersonen vunnit på sin teknik eftersom han kanske har STY 13 mot bjässes STY 16, och skådespelet skulle därför aldrig skett. Sen så skulle ändå gruppens "Starke barbar" ändå vara bättre än rollpersonen.

För spelarna i min spelgrupp kan färdigheter vara en identitet.
-"Hmm... min rollperson har färdigheten "Spå väder 16", jag är verkligen vass på detta och vill lägga lite fokus och rollspel runt detta. Han kanske rollspelar utan hjälp från spelledaren att han förutspår oväder om några timmar...

Men, för att frångå mina smala exempel som egentligen alla berättar samma sak...

För mig är fler färdigheter en hjälp till att ytterligare skapa ett underlag för rollspel, individualitet och variation. Men det är väl tycke och smak.
 
Top