Nekromanti Var gick det fel någonstans?

Rickard

Urverk speldesign
Jag sitter och plöjer igenom Runequest som jag ropade in på förra GothConauktionen och mycket utav mina husregler ser ut som Runequest (fast deras är, skam att säga, bättre).. Spelet gjordes 1993 och det har saker som strömlinjeformade regler, tips på hur man kan spela fisktank och det märks verkligen att skaparna har använt sina egna produkter och tänkt ut snillrika lösningar..

Ska vi kolla på DoD då.. Tja, det förändrades ganska kraftigt till en början i och med EDD och sedan kom 91:an och sedan Chronopia som ändrade(/förbättrade) 91:an.... och så DoD6, vars regler jag faktiskt inte ens vill ta i med tång.. Det är en blandning mellan alla de andra versionerna och som... ja... Det funkar säkert om man inte är kräsen och/eller spelat rollspel i 1 år..

Varför är regelsystemet till Sveriges största rollspel.... blaj?! Hade jag börjat spela RQ istället för DoD så hade jag aldrig gjort en sådan här stor förändring.. Systemet är ju... innovativt.. För att vara så gammalt.. Dussinet år gammalt!

/Han som fick massvis av regelidéer till sitt magisystem medan han läste igenom magikapitlet till RQ

Rickard

Urverk speldesign
Runequest Deluxe Edition - Box med 5 böcker [NT]

/Han som betalade 150 kronor för allting och det är knappt använt

thark

Hero
Tja, Avalon Hill förstörde ju också RuneQuest i och med RQ:Slayers - det bästa man kan säga om den är väl att den aldrig kom ut. :)

Krille

Super Moderator
I DoD Expert

"Varför är regelsystemet till Sveriges största rollspel.... blaj?!"

Om jag får gissa, DoD Expert. Inte för att DoD Expert är ett dåligt spel, utan för att det satte igång en snäboll som blev en lavin.

DoD Expert pekade nämligen ut riktningen, med mer komplicerade regler och fler delsystem som inte nödvändigtvis hänger ihop. Den gav så att säga klartecken att modda sönder BRP-motorn. Detta fortsatte med DoD Samuraj och DoD Ivanhoe.

Till skillnad från RQ, som hela tiden har behållit sin gamla regelmotor och bara gjort småändringar av den, så innebar DoD Expert ett jättekliv framåt. Därmed så satte man också en ny standard för rollspel i Sverige: en ny version måste vara megauppdaterad, annars är det bara en liten fjantpatch som saknar existensberättigande.

Och liksom... jag hävdar fortfarande att det mest innovativa rollspelet i min spelhylla är Star Wars d6, trots att det är 18 år gammalt. Förakta inte gamla spel som mossiga och föråldrade. De kan mycket väl ha många bra lektioner för dem som skapar nya rollspel. Problemet är att folk inte tar till sig de lektionerna. De gör en ny Dungeons&Dragons istället, eller som här i Sverige, en ny DoD Expert.

På gott och ont, DoD Expert är liksom måttstocken som alla svenska rollspel kommer att jämföras med.

Honken

Hero
Jag sitter och plöjer igenom Runequest som jag ropade in på förra GothConauktionen och mycket utav mina husregler ser ut som Runequest (fast deras är, skam att säga, bättre).. Spelet gjordes 1993 och det har saker som strömlinjeformade regler, tips på hur man kan spela fisktank och det märks verkligen att skaparna har använt sina egna produkter och tänkt ut snillrika lösningar..

PÅ den tiden det begav sig hade en av mina kompisar köpt just RQ 3ed Deluxe. Det slutade med att vi spelade mest RQ med DoD's Magi.

Faan, det kanske är dags att leta i sina egna gömmor och ta fram RQ boxen igen... Fast den är ORDENTLIGT sliten.

/Honken

Rising

Vila i frid
Re: I DoD Expert

DoD Expert pekade nämligen ut riktningen, med mer komplicerade regler och fler delsystem som inte nödvändigtvis hänger ihop. Den gav så att säga klartecken att modda sönder BRP-motorn.
Absolut! Jag kommer ihåg hur det var då; alla satt och gjorde sina egna regeltillägg, och det var inte sällan rätt avancerade grejer. I vår egen speltidning hade jag exempelvis med en radda specialträfftabeller med olika resultat för Klyv- Stick- och Huggattacker, som alla dessutom gav olika utfall beroende på storleksskillnaden mellan kombatanterna. Ganska så avancerat, men förstås helt ospelbart i praktiken (inte ens jag använde dem någon endaste gång).

Vi hade ju sett hur gamla DoD kunde byggas ut så oerhört via Expert, så vi kände att man kunde göra allting. Det är ju iofs bra, problemet var bara att det kom så mycket helr urskiljningslöst samtidigt. Det extra grundegenskapssystemet som gavs ut i ett nummer av Sinkadus tog priset; olika värden för Korttidsminne, Långtidsminne, Deduktiv såväl som Induktiv Slutledningsförmåga, Charm, Utseende, Personlighet, Råstyrka, Styrketeknik osv... (och förstås allt med trebokstavskombinationer såsom KRE för Kreativitet) Jag spelade med de reglerna ett tag. Det var inget vidare, kan jag säga.

Kan det vara så att DoD-lirarna var lite fåfänga? DoD-BRP var ju, till skillnad från DnD och Rolemaster, mycket enkelt att modifiera och ändra i grund och botten. Vi kunde göra det - därför gjorde vi det, utan någon riktig tanke på vad det tjänade till.

Jag håller helt med om att det är Experts "fel", även om jag förstås älskade Expert när det kom och har det att tacka för mycket bra grejer också.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Kan det vara så att DoD-lirarna var lite fåfänga? DoD-BRP var ju, till skillnad från DnD och Rolemaster, mycket enkelt att modifiera och ändra i grund och botten. Vi kunde göra det - därför gjorde vi det, utan någon riktig tanke på vad det tjänade till.
Eh. Är det inte norm i rollspelsvärlden att det som kan ändras kommer att ändras? :gremgrin:

Däremot bör professionella redaktörer i vinstdrivande förlag vara lite mer moderata. Och jag håller med Krille om att SKR har ett härligt enkelt regelsystem.

Hmm, det systemet var inte så lättmodifierat, slår det mig. Bör det vara ett självändamål att ha system som är lätt- eller svårmodifierade?

Dewil

Krille

Super Moderator

"Hmm, det systemet var inte så lättmodifierat, slår det mig. Bör det vara ett självändamål att ha system som är lätt- eller svårmodifierade?"

Det beror på vad man vill ha. Söker man system vars syfte är att bli micklade med så är det bra om det är lätt moddat. GURPS är ett sådant system - det är inga problem att plugga in fler regelmoduler, vilket är en fördel eftersom systemet är gjort att micklas med så att det passar överallt.

I Star Wars var det dock inget större problem att det var svårmoddat, eftersom det var flexibelt nog att klara av ungefär allt som världen kunde kasta på det. Det behövde helt enkelt inte vara modifierbart, men däremot behövde det vara flexibelt. Sen gick det faktiskt att modifiera Star Wars. Se bara på alla rymdskeppsbyggarsystem som uppstod, och det finns ju också ett fungerande rymdstridssystem i Star Wars, något som man inte ser så ofta till den mer modifierbara BRP.

Jag tror att Star Wars omodifierbarhet härstammar till stor del från att det helt enkelt sällan behövs modifieras. Det funkar som det är, helt enkelt.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Jag tror att Star Wars omodifierbarhet härstammar till stor del från att det helt enkelt sällan behövs modifieras. Det funkar som det är, helt enkelt.
Ah. Generaliserande sammanfattning: system bör antingen vara flexibla och svårmodifierade eller inflexibla men lättmodifierade.

Ett flexibelt och lättmodifierat spel kommer förr eller senare ha minst två olika sätt att utföra samma sak på, för varje situation. Ett inflexibelt och svårmodifierat system blir väl nån sorts teoretiskt brädspel.

Dewil

Eksem

Champion

"Ett inflexibelt och svårmodifierat system blir väl nån sorts teoretiskt brädspel."

Ladies and gentlemen, där har vi Dungeons and Dragons :gremwink:

Jarfi

Veteran

Systemet är ju enkelt (bara sex GE och alla färdigheter redan inbakade i dessa, samt allt trollande på bara tre värden), samt flexibelt, det mesta går att simulera med de redan befintliga reglerna. Samma värden och skalor används konsekvent genom hela systemet.

Detta gör det inte omodifierbart på något sätt, undertecknad har både använt systemet till fantasy, infört 'sanna' jedikrafter (såna som bara hintas om i filmer/böcker) med påföljande tre nya kraftfärdigheter, fler och nya värden, samt även regler för hur man fortsätter spela när karaktären fallit till den mörka sidan.
Å andra sidan: 'Dont' try that at home' :gremgrin:

Big Marco

Läskig

På gott och ont, DoD Expert är liksom måttstocken som alla svenska rollspel kommer att jämföras med.

Oj, vilken stofil du är! ,-)

Jag tror dock bara att det gäller för oss äldre - nya spelare har ingen vidare koll på Expert. Där är det snarare DoD6 eller Eon som är måttstocken.

Och, jag tycker att vi skall vara glada för att Expert var så lättmoddad, då det föder kreatvitet hos dess brukare. Hade systemet varit för bra kanske varken du eller jag hade gjort rollspel alls?

Eksem

Champion

"Hade systemet varit för bra kanske varken du eller jag hade gjort rollspel alls? "

Ganska troligt, fast inte helt sannolikt. Men klart är väl att om det finns ett par skitbra system som dödar allt man själv kan komma på så kan skaparlustan dö. Lite som med bild- och musiklärare. Det funkar liksom inte om de är asduktiga och bara visar alla grymma grejjer de klarar av, det är inte direkt inspirerande för kidsen. Ett halvkass och lättmoddat regelsystem är säkert en utmärkt grogrund för egna skapelser. Undrar om D&Ds totala dominans av den amerikanska marknaden kommer leda till en stagnation i framtiden, eftersom det inom sin genre är ett såpass bra spel, och dessutom svårmoddat. Fast det känns inte så sannolikt medan jag skriver det. Jag tror fan vi hade fått se Eon och Västmark även om EDD hade varit Runequest istället.

Krille

Super Moderator

Tja, jag sa inte att DoD Expert var dåligt, bara att det var snöbollen som startade lavinen.

Personligen så var mitt första rollspel en modifierad DoD2, fast i rymden. Det sög stenhårt.

Gordeg

Hero

Undrar om D&Ds totala dominans av den amerikanska marknaden kommer leda till en stagnation i framtiden, eftersom det inom sin genre är ett såpass bra spel, och dessutom svårmoddat. Fast det känns inte så sannolikt medan jag skriver det.
Det tror inte jag heller. Ett stort spel brukar dominera under en period men ersätts oundvikligen av något som vi tycker känns nytt och fräscht.

Tex dominerade DoD totalt här i Sverige under åttitalet, jag kommer själv från generationen av Ä-kids. De flesta av oss sprang åt samma håll som en skock får, övriga spel som gavs ut på svenska blev inte så stora och de flesta försvann efter ett tag. Utomlands tror jag att man kan säga att Advanced Dungeons&Dragons var störst då?

På nittitalet tog Storytellerspelen förstaplatsen och lyckades behålla den ett bra tag. Sedan tog D20-systemet och dess öppna licens över ledartröjan och det är väl där vi är nu, men jag är säker på att vi kommer att se ett nytt tronskifte inom några år. Det gäller bara att någon tajmar in utgivningen av ett bra spel när alla tröttnat på D20.

Gordeg