Nekromanti Var har jag läst...?

Honken

Hero
Alltså, jag håller på att planera en kampanj i Stockholm, och har för mig att jag läst någonstans att det ska finnas 3 arkeologier i stockholm. Kan någon med lite koll kanske hänvisa mig vart det är jag läst det!

Tack på förhand
/Honken

MongoMan

Swordsman
Antingen i Euro eller i Ultra, finkamma Historia 2004-2059, så kan du hitta det.
Det finns även en möjlighet att det står i Regelboken, långt bak.

Jag är ledsen att jag inte kan vara till större hjälp än så.

/Mori - "Mr. Tobias Rieper"

Honken

Hero
Hittade, men en det här om arkologier?

Jaaa, nu hittade jag det. Sidan 19, i Euro boken. Sista stycket under kapitlet Geografi.

Förresten, då jag lika är inne på ämnet. Hur ska man beskriva en arkologi och hur stor måste den vara för att rymma 2000 personer i den?

/Honken

ripperdoc

Myrmidon
Re: Hittade, men en det här om arkologier?

Definitionen av arkologier är ganska vag. Det finns dock en artikel i Codex nr 7 där Carl-Johan Ström beskriver skyskrapor och arkologier. En arkologi med 2000 personer är rätt liten - i storlek med ett större hotell. Tänk dock på att arkologier normalt sett har stora öppna ytor - som dock är inglasade. Så, ta ett stort hotell på 10-15 våningar. Gör byggnaden bredare och med en större bas. Låt en stor del av byggnaden vara ett atrium, kanske 5-10 våningar högt, med grönska i olika våningar, rinnande vatten, etc. Arkologien innehåller inte bara lägenheter (som normalt sett är väldigt små- som de flesta nybyggda lägenheterna i Neotech) och kontor utan också shoppingcenter, nöjesområden (pool, tennisbanor) samt "livsuppehållande system", det vill säga stora underjordiska pumpsystem och reningssystem för att hålla igång det artificiella kretsloppet av avfall, luft och vatten. En arkologi skall kunna vara självförsörjande på mat och vatten - det är ofta en sanning med modifikation, eftersom de boende med stor sannolikhet vill äta livsmedel som omöjligt kan odlas i arkologin. De mer strikta arkologierna tillåter dock ingen matimport "av hälsoskäl". När det gäller maskiner, elektronik, etc, kan man anta att nästan allt köps in utifrån. Men man håller nog lager av reservdelar.

/RipperDoc - osammanhängande