Nekromanti Var hittar man bäst gamla D&D klassiker?

G

Guest

Guest
Jag bor i Sthlm och undrar var man lättast hittar klassiker såsom: Rod of Seven Parts, Temple of Elemental Evil, Undermountain, Return to Undermountain, Die Vecna Die, etc.

Även online sajter vore bra!

Tack på förhand.

Fredrik

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: WotCs hemsida eller Kazaa. [NT]

Ok... Nog för att p2p inte ännu är helt olagligt, men att föreslå Kazaa är lite väl magstarkt i min mening.

Vad säger moderatorerna? Är spridningen av piratkopierad dokumentvara bra eller dålig att göra reklam för?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snälla

Snälla, snälla allihopa.

Kan vi inte bara utgå från att alla redan känner till Kazaa och de möjligheter till att skaffa olagliga piratkopior detta ger.

Jag har vi flera tillfällen bett er att inte hålla på och tipsa om saker som kan uppmuntra olaglig nedladdning av prylar.

Faktum är att jag börjar bli trött på det. Så trött att jag inte orkar bli upprörd, utan bara trött.

Kan ni inte hålla såna tips på privatmess?

Varför? För att rollspel.nu inte ska bli känt som ett ställe där pirater hänger och byter adresser och tips om hur man får tag på material på olaglig väg.

Snälla, kan ni inte bara skita i att tipsa om Kazaa och alla de andra tjänsterna?

Magnus, trött

Troberg

Sinister eater

Är spridningen av piratkopierad dokumentvara bra eller dålig att göra reklam för?
Jag vet inte vad moderatorerna tycker, men så här tycker jag:

Dåligt, såvida man inte äger materialet redan (tex om man har en raritet som man inte vill att folk ska bläddra i med chips-geggiga fingrar) eller om man tankar det lagligt, tex från en Sealand-baserad server (det är den som servar som bryter lagen och Sealand har en enda lag för vad som är tillåtet: "Ingen barnporr"). I så fall är det OK.

Carl Ö

Warrior
SV Games

Även jag anlitar SV Games när det gäller att köpa gamla D&D-moduler. De flesta inskannade PDF:erna är av god kvalitet. Dock finns det några undantag. Jag tror det var Planescape Campaign Setting (eller vad den nu heter) som var i mycket dåligt skick. SV Games är ett billigt och smidigt sätt att få tag på gamla moduler.

Staffan

Myrmidon
Re: SV Games

Jag skulle iofs hellre köpa saker på rpgnow än på svgames, men det är ju bara jag... kan ha att göra med att man där får ladda ner hela filen på en gång i stället för att få något som är uppdelat i en massa smådelar som sedan måste sättas ihop med specialprogram.

Angående kvalitetsskillnad: den största skillnaden är mellan FR/DL/DS/AQ och resten. De förstnämnda scannades in på ett tämligen dyrt och tidskrävande sätt, där man ansträngde sig för att OCR:a och sedan få layouten att vara samma som i ursprungsböckerna. Efter ett tag lade man ner det, och började med en metod som byggde på att man i princip bara lägger in bilder av sidorna i stället för textmassa, och har en "osynlig" OCRad text bakom (så man kan söka). Detta leder till filer som dels inte ser lika snygga ut, och dels blir ohyggligt mycket större. Exempel: Ruins of Zhentil Keep består av totalt 254 sidor, varav uppskattningsvis kanske 40 stycken är helsidesbilder (kartbitar o dyl) - totalt 15 meg. D&D Rules Cyclopedia är också ungefär 250 sidor, har avsevärt mindre helsidesbilder, och tar upp ungefär 75 meg.

Oldtimer

Slava Ukraini!

eller om man tankar det lagligt, tex från en Sealand-baserad server (det är den som servar som bryter lagen och Sealand har en enda lag för vad som är tillåtet: "Ingen barnporr"). I så fall är det OK.
Oberoende av vad Ryan Lackey tycker om internationell upphovsrätt är det lika fel. Den som tankar ner piratade produkter gör ju lika fel antingen det är från en hemmaserver i Knätofsa eller från ett webbhotell hos Haven Co på Sealand.

Vi låter bli att uppmuntra till sådant här... eller inbilla folk att det skulle vara mer acceptabelt om servern står på en lorthög ute i Nordsjön.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Oberoende av vad Ryan Lackey tycker om internationell upphovsrätt är det lika fel. Den som tankar ner piratade produkter gör ju lika fel antingen det är från en hemmaserver i Knätofsa eller från ett webbhotell hos Haven Co på Sealand.

Vi låter bli att uppmuntra till sådant här... eller inbilla folk att det skulle vara mer acceptabelt om servern står på en lorthög ute i Nordsjön.
Jag bara klargjorde den juridiska grunden, inte den moraliska. Juridiken är enkel i det här fallet, moralen är så rörig att jag inte ens vill ta i den med tång.

Sedan är Sealand accepterat som en självständig nation och som sådan har den rätt till sin egen lagstiftning. Du kanske inte gillar det, men det är deras rätt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Prinsdömet Sealand [OT]

Jag bara klargjorde den juridiska grunden, inte den moraliska. Juridiken är enkel i det här fallet, moralen är så rörig att jag inte ens vill ta i den med tång.
Strikt juridiskt begår du inget brott när du laddar ner från andra piratsajter heller, ännu. Så det är inte juridiken vi bekymrar oss om här.

Sedan är Sealand accepterat som en självständig nation och som sådan har den rätt till sin egen lagstiftning. Du kanske inte gillar det, men det är deras rätt.
Ingen nation i världen har, vad jag vet, formellt erkänt Sealand som självständig nation. Det faktum att brittiska domstolar konstaterat att brittisk jurisdiktion inte omfattar Sealand, innebär inte att Storbritannien har erkänt dem. Ingen annan heller, vad jag vet. Jurister högt och lågt debatterar om rättsläget. Internationell rätt har ändrats så att en liknande situation inte kan uppstå igen. Så jag tycker den legala statusen hos en Sealandserver är minst lika rörig.

Men nu blev vi otroligt OT, så jag droppar detta.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Prinsdömet Sealand [mer OT, sorry]

Men nu blev vi otroligt OT, så jag droppar detta.
Sorry, men eftersom rätten att välja nationalitet ligger mig varmt om hjärtat så var jag i alla fall tvungen att replikera. Nu ska jag dock droppa det.

Strikt juridiskt begår du inget brott när du laddar ner från andra piratsajter heller, ännu. Så det är inte juridiken vi bekymrar oss om här.
Nej, men eventuellt gör den som håller servern det, därav min synpunkt.

Ingen nation i världen har, vad jag vet, formellt erkänt Sealand som självständig nation. Det faktum att brittiska domstolar konstaterat att brittisk jurisdiktion inte omfattar Sealand, innebär inte att Storbritannien har erkänt dem. Ingen annan heller, vad jag vet.
Nedan följer ett utdrag om rättsläget sett från Sealands perspektiv:
Current Views of the Principality of Sealand

The current government of the Principality of Sealand considers itself to be sovereign, and to have been recognized de facto as such on the basis of the aforementioned statements by multiple world governments. It states the following:

"The Principality of Sealand recognizes jus gentium and has undertaken to regulate any activity with a view to compliance with jus gentium and international law or to have it regulated."

The existence of the Principality as an independent State and the de facto recognition of its sovereignty has been demonstrated time and time again over the last three decades by European and other States and in particular by its nearest neighbour, the United Kingdom. Britain has stated clearly and has demonstrated on a number of occasions either that it has no jurisdiction within Principality territorial limits or that it has no interest in events that have taken place within the Principality.

Moreover, a number of independent legal experts have weighed carefully all arguments for and against Sealand sovereignty and unanimously have agreed that jus gentium applies as a basic principle underpinning the independence of the Principality. This position is further supported by de facto events which demonstrate that reality. On many occasions, other States have either left Sealand alone to deal internationally with matters critical to its National interest, or have recognised Sealand as the legal and administrative authority over all activities within its territorial limits.

Even today, the United Kingdom government recognises, inter alia, residency or work in Sealand as an overseas activity.
Det faktum att England inte gör anspråk på Sealand är tillräckligt i mitt tycke. De är de enda som överhuvudtaget kan göra anspråk, och om de inte gör det så är det inte en del av England. Det ger Sealand möjligheten att kalla sig en nation.

Jurister högt och lågt debatterar om rättsläget. Internationell rätt har ändrats så att en liknande situation inte kan uppstå igen.
Internationell rätt har inte med saken att göra, det är inte den som är basen för Sealands existens. Det som är basen för det är sjörätten, framför allt gällande bärgning av vrak (vilket som en parentes kan nämnas att Sverige bröt mot då vi hindrade försök att dyka kring Estonia som ligger på internationellt vatten). Då Sealand var övergiven på internationellt vatten så var den bärgarens egendom.

Eftersom varken nationell lag eller internationell rätt gäller på öppet hav så misstänker jag att samma sak mycket väl skulle kunna hända igen om tex en av nordsjöplattformarna övergavs.

Carl Ö

Warrior

Det som skiljer SV Games från RPG Now är väl att SV Games har en massa riktigt gamla moduler man kan köpa och ladda ner, medan RPG Now har de färska och fina produkterna.

Tack för info om hur skanningen gick till. Jag har undrat över skillnaderna. Några av PS-modulerna är oanvändbara p.g.a. dålig skanning. Men man får betala fullpris (~$5) för dem också - utan förvarning.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Prinsdömet Sealand [mer OT, sorry]

Internationell rätt har inte med saken att göra, det är inte den som är basen för Sealands existens. Det som är basen för det är sjörätten ... Eftersom varken nationell lag eller internationell rätt gäller på öppet hav så misstänker jag att samma sak mycket väl skulle kunna hända igen om tex en av nordsjöplattformarna övergavs.
Ursäkta mig, jag menade naturligtvis sjörätten. Den har i alla fall ändrats (1978?) så att det inte kan uppstå något nytt Sealand.

I vilket fall menade jag bara att vi inte vill tipsa om piratsajter över huvud taget, varken i Sealand eller någon annanstans. Eller hur, herrar Moderatorer?

/Mikael

Staffan

Myrmidon

RPGNow har precis samma utbud av scannade WOTC-produkter som SVGames - emellanåt har de till och med haft lite bättre har jag för mig, men det är mest på grund av att de har varit snabbare med att lägga upp senaste leveransen från Bastion Press. Detta är då förutom alla nya fina PDF:er man kan ladda ner där.