Nekromanti Var hittar man bra retrobilder?

NilsK

Ligist
Funderar på var man kan hitta bra bilder med retrostuk. Till exempel gamla svartvita foton, äldre illustrationer osv. Jag vet om de större bildbyråerna som Getty och Istockphoto men de har framförallt sprillans nytt material.

För att ta ett exempel, Parallel Worlds var illustrerat med snygga klassiska illustrationer tagna ur äldra böcker. Var fick du tag på dom Tomas? Och hur funkar det med upphovsrätten för äldre bilder, försvinner inte den efter 70 år?

Arfert

Facit
jag köpte en CD högupplösta bilder från PictureDisc på Matton för några år sen.. ...därifrån kommer bilderna. CDn gick på ett antal tusen.

Fast generellt sätt gäller väl det vanliga: har upphovsmannen vart död i 70 år eller mer så är det bara att köra....

NilsK

Ligist
Tack. Men.. GAAAH...tittade på Matton.se och det var nerlusat med trista reklambyråbilder, den enda retrosamlingen jag hittade kostade 3000 kr för 62 trista gamla foton. Ingen höjdare.

Har du några andra stalltips på bra bildresurser? Eller vemsomhelst?

Arfert

Facit
ta reda på namnen på gamla illustratörer som vart döda i mer än 70 år (som Pyle till exempel) och googla sen på deras namn... Eller kolla efter dem i böcker på biblioteket eller på antikvariat, ta hem, skanna av och fixa till i Photoshop.