Nekromanti Var hittar man hela Battlestar Galactica?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag hittade boxen på bluray på cdon och hittat alla fyra säsonger även på andra sajter. I samtliga fall verkar den inledande miniserien på två delar (totalt tre timmar) saknas. Var hittar jag den? Allt finns säkert i piratbukten, men jag är inte sugen på att bryta mot lagen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ingen aning. Menar vi att vi inte har en regionsfri dvd? Men du nämnde i och försig blur ray ocg där har jag ingen koll.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har hittat instruktioner på hur man gör min hemmabio regionfri, men de funkar inte :( Det suger eftersom jag har lagliga filmer inköpta i andra världsdelar som jag inte kan se, men det är en helt annan diskussion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n108356 said:
Ingen aning. Menar vi att vi inte har en regionsfri dvd? Men du nämnde i och försig blur ray ocg där har jag ingen koll.

Jag har konstigt nog börjat behöva bry mig om regionskodning igen eftersom jag vägrar ha en separat apparat enbart för att göra typ samma grej som alla mina spelkonsoller också kan göra. Jag menar, PS3:an är en asbra blurayspelare och både den och 360'n fixar dvd. Det enda de inte fixar är importfilmer från fel region. Det hindrar mig från att köpa en del filmer, men gör att jag kan ha en mindre klump som tar upp utrymme, samlar damm och skapar kaos bland kablarna.

CapnZapp

Myrmidon
Det verkar vara svårt och jobbigt att vara laglig mediekonsument.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Verkligen. Jag har netflix, men där finns inte BG. Antar att man ska skaffa alla streamingtjänster som finns om man ska ha en chans att se det man vill.

Fast visst är det fortfarande lagligt att titta på piratstreamingsajter? Inte att driva en sån, men att använda en. Det ökar de lagliga möjligheterna iaf.

Rhodryn

Hero
Tydligen är det oklart vad som gäller för en tittare när de tittar på en olaglig streaming av något. Där finns inga faktiska regler om just den specifika grejen.

Det kanske kan vara olagligt, och någon skulle kanske kunna bli åtalad för det. Men som det ser ut just nu så verkar det inte som att det händer... och jag vet inte ens om något företag har ens försökt få någon åtalad för att de tittade på något sådant.

De skulle antagligen, för närvarande, stå på rätt lösa grunder för att få något sådant igenom. Och lagen om det skulle antagligen behövas skapas, och/eller ändra en befintlig lag, för att en tittare skulle kunna bli åtalad utan problem för något som detta.

krank

Sidenote:

Själv föredrar jag att titta lagligt inte i första hand för att jag är rädd att åka fast utan för att jag gillar tanken på fler filmer och tv-serier. Jag tycker absolut att företagen behöver se över sina modeller, och stora delar av distributionskedjan behöver monteras ned (vilket, japp, kommer att leda till att ganska många mellanhänder blir av med jobben) men i slutänden behöver de som gör film få betalt så att de kan göra mer film.

I en utopisk värld som jag gärna är med och bygger så finns medborgarlön och stora statliga kulturfonder och goda möjligheter till finansiering utan stora filmbolag. I en utopisk värld finns inga mellanhänder mellan den organisation som skapar en film och den som konsumerar den. Inga regionala indelningar, inga mellanhänder som licensierar till varandra, etc etc. Men vi är inte där än. Och tills vi är där försöker jag, så länge jag har fast jobb med bra inkomst, betala i första hand.

I mina ögon finns därmed ingen egentlig skillnad moraliskt mellan torrent och olaglig streaming. Och då tar jag hellre torrents i de fall där filmbolagen inte vill ha mina pengar; då kan jag få betydligt bättre kvalitet och är mindre beroende av kontinuerligt fungerande och snabbt internet...

Men i första hand vill jag vara laglig. Jag betalar gärna för Spotify och Netflix, trots att åtminstone det senare har lite för skralt utbud. Däremot vill jag inte betala för 5-6 andra tjänster där varje tjänst kanske har någon enstaka serie jag vill följa.

Så när det gäller vissa tv-serier och en del filmer som inte släpps på blu-ray utanför USA så är jag ännu så länge illegal...

krank

För övrigt: BSG fanns på netflix till nångång 2014. Sen försvann det pga licenshelvetesjävlaskit.

Annars kan jag generellt rekommendera att hitta någon bra proxytjänst som låter en låtsas som att man befinner sig i USA. Då får man större utbud på Netflix. Jag vet inte hur legalt det är, men givet att jag betalar för netflix och netflix ger pengar till företag som producerar nya tv-serier (plus att Netflix gör eget content) så betraktar jag det som moraliskt neutralt =)

Max Raven

T12-kultist
krank;n108416 said:
För övrigt: BSG fanns på netflix till nångång 2014. Sen försvann det pga licenshelvetesjävlaskit.

Annars kan jag generellt rekommendera att hitta någon bra proxytjänst som låter en låtsas som att man befinner sig i USA. Då får man större utbud på Netflix. Jag vet inte hur legalt det är, men givet att jag betalar för netflix och netflix ger pengar till företag som producerar nya tv-serier (plus att Netflix gör eget content) så betraktar jag det som moraliskt neutralt =)
Netflix bryr sig inte om var du bor, bara var du är. Om din IP säger att du är i USA så nöjer de sig med det. Det är troligen filmbolagen som är helt pantade.

*har inte alls sett två anime-serier på Netflix USA*

krank

Max Raven;n108424 said:
Netflix bryr sig inte om var du bor, bara var du är. Om din IP säger att du är i USA så nöjer de sig med det. Det är troligen filmbolagen som är helt pantade.
Ja, jag vet ju att det är licenshelvetesjävlaskit som hindrar Netflix från att ge alla allting hela tiden (klart de vill det; ju större utbud desto fler kunder), jag skyller inte på dem alls. Och givetvis är det just IP't som gör att proxygrejen funkar =)

CapnZapp

Myrmidon
Antagligen OT, feel free att bryta ut.

Jag vill kunna ta en prenumeration på "Sveriges Tidningar" som för en rimlig peng (mindre än 200 kr/mån) ger mig fullständig tillgång till alla tidningar från Kirunaposten till Ystads Allehanda. Tycker det är ett förfärande demokratiproblem att många orter ligger i onlinemörker eller bakom hårda paywalls.

Tanken på att behöva betala för varje individuell tidning i en era där det är självklart att läsa ett dussin är skrattretande. Vem lägger tusentals kronor per månad, liksom?

På liknande sätt är Popcorn etc bra genom att öka trycket på en rimligt prissatt multiprenumeration. (dock säger jag inte det är ett samhällsproblem med halvtaskig tillgång till amerikansk underhållning... ;-)

CapnZapp

Myrmidon
Och låt mig inte ens börja prata om Radiotjänst...

Jag betalar gärna skatt för SVT, men Radiotjänst och deras angiveri och utpressningsverksamhet bör brinna i helvetet.

CapnZapp

Myrmidon
CapnZapp;n108433 said:
fullständig tillgång till
Eller rättare sagt, full tillgång till min lokala tidning, samt säkert den rikstidning som ingår i samma koncern.

Sedan dessutom kanske 10 fria artiklar i veckan från övriga.

Om detta sedan ingick i medborgarlönen eller socialbidraget vore uppenbarligen mer än en av oss glad!

krank

CapnZapp;n108434 said:
Jag betalar gärna skatt för SVT, men Radiotjänst och deras angiveri och utpressningsverksamhet bör brinna i helvetet.
Jag känner typ så jag också. Betalar gärna, men ogillar det nuvarande upplägget. Skulle dessutom helst se en progressiv avgift/skatt istället för en platt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Alla säsonger av Battlestar Galactica finns i alla fall på HBO Nordic, men vad jag ser finns inte den där miniserien. Utbudet där börjar med avsnittet "33" som enligt avsnittets beskrivning utspelar sig efter miniserien.

Rättsläget gällande streaming verkar för övrigt vad jag kan se fortsatt oklart.