Nekromanti Var hostar man en OpenWiki?

Sodivra

Champion
Okej, låt oss säga att jag ska lägga upp en sida för mitt rollspel, Balkonger och Balustrader, på balkongerbalustrader.nu. Och jag ska ha en wiki, openwiki. Och jag vet inte ett skit om alla dom där fjädrarna och muttrarna som tickar och tackar bakom en wiki... Hur gör jag då!?

http://www.wikidot.com/ erbjuder wikihostning. Någon som vet något om dem? Hur funkar det? Finns det bättre alternativ?

Cheers

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos said:
Och jag vet inte ett skit om alla dom där fjädrarna och muttrarna som tickar och tackar bakom en wiki... Hur gör jag då!?
Det beror kanske lite på frågan om du inget kan och inte vill lära dig eller om du inget kan men är villig att lära dig (angående muttrarna och skruvarna, då).

Sen vet jag nada om OpenWiki. Jag är egentligen bara bekant med MediaWiki och DokuWiki.

Arfert

Facit
Jag använder wikidot.. tja man reggar sig, skapar en ny wiki med några enkla steg, och börjar sen lägga till sidor... finns ett antal standardlayouter att välja på. Ganska rena. Skapa sidor och sånt är lätt.

Här har jag så smått börjat flytta över info från en gammal viki till wikidot:

http://arcaria.wikidot.com/

Sodivra

Champion
krank said:
Arvidos said:
Och jag vet inte ett skit om alla dom där fjädrarna och muttrarna som tickar och tackar bakom en wiki... Hur gör jag då!?
Det beror kanske lite på frågan om du inget kan och inte vill lära dig eller om du inget kan men är villig att lära dig (angående muttrarna och skruvarna, då).

Sen vet jag nada om OpenWiki. Jag är egentligen bara bekant med MediaWiki och DokuWiki.
Det beror väl på hur svårt det är att lära sig. :gremsmile: Jag har försökt få ett lite djupare grepp om en Open-wiki jag använde innan. Jag kände mig överväldigad innan jag förstod något.

Men du får gärna berätta om MediaWiki också. Kan man importera wikidatabaser mellan formaterna?

Sodivra

Champion
Arfert said:
Jag använder wikidot.. tja man reggar sig, skapar en ny wiki med några enkla steg, och börjar sen lägga till sidor... finns ett antal standardlayouter att välja på. Ganska rena. Skapa sidor och sånt är lätt.

Här har jag så smått börjat flytta över info från en gammal viki till wikidot:

http://arcaria.wikidot.com/
Najs.

Är det lätt att modifiera eller göra sin egen design? Kan man ändra om allting, så att säga, eller finns det element i designen som alla måste dras med?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos said:
Det beror väl på hur svårt det är att lära sig. :gremsmile: Jag har försökt få ett lite djupare grepp om en Open-wiki jag använde innan. Jag kände mig överväldigad innan jag förstod något.
Det blir lätt så. Ärligt talat rekommenderar jag nog att du använder typ wikidot eller liknande om du inte är villig att spendera nån månad eller så med att lära dig PHP först.

Arvidos said:
Men du får gärna berätta om MediaWiki också. Kan man importera wikidatabaser mellan formaterna?
Det brukar gå... sådär.

Typ:
OpenWiki (alltså http://www.openwiki.com/, den enda "openwiki" jag hittade) har jag ingen aning om, den har tydligen stöd för MySQL iaf, som är den vanligaste "databasmotorn". Däremot är det typ som att säga "den använder access" - MySQL är bara som ett databasprogram, det finns ingen "standardstruktur", utan det finns många olika sätt att spara data på.

MediaWiki är den wiki som används av Wikipedia, Wiktionary, Encyclopedia Dramatica, mutantwikin och en massa annat. Den brukar vara ganska enkel att sätta ihop, men själv tycker jag att den är för begränsad vad gäller administreringssidan. MediaWiki använder också MySQL fast på ett helt annat sätt.

DokuWiki, min favvo för små wikis, sparar alla sidor i separata textfiler som man kan öppna separat. Fördelen är att man lätt kommer åt filerna och kan göra saker med dem, nackdelen är att det blir mindre lämpligt för wikis med massor av samtidiga användare.

För att komplicera saken ytterligare har de lite olika markup-språk, dvs koderna för fetstil etc är olika...

Mogger

Hipsteranka
Arvidos said:
Najs.

Är det lätt att modifiera eller göra sin egen design? Kan man ändra om allting, så att säga, eller finns det element i designen som alla måste dras med?
Vår spelgrupp använder wikidot för kampanjwikis. Kan man skriva foruminlägg kan man använda wikidot. Däremot kan du inte ändra vad som helst. Du kan så klart lägga in bilder, byta färger, välja profil men att göra mer än så kräver nog en större insats och mer förståelse än vad jag har, och du med utifrån vad du säger här.

Men, jag tycker att wikidot funkar bra.

Arfert

Facit
Lite kan man ändra om man använder nån av standarddesignerna, och så länge man gör det är allt superenkelt... har sett att andra gjort helt egna designer, men har inte orkat sätta mig in i det, eller snarare, inte känt behovet än. Så jag vet inte om det är svårt eller inte...