Arvidos said:
Det beror väl på hur svårt det är att lära sig.
Jag har försökt få ett lite djupare grepp om en Open-wiki jag använde innan. Jag kände mig överväldigad innan jag förstod något.
Det blir lätt så. Ärligt talat rekommenderar jag nog att du använder typ wikidot eller liknande om du inte är villig att spendera nån månad eller så med att lära dig PHP först.
Arvidos said:
Men du får gärna berätta om MediaWiki också. Kan man importera wikidatabaser mellan formaterna?
Det brukar gå... sådär.
Typ:
OpenWiki (alltså
http://www.openwiki.com/, den enda "openwiki" jag hittade) har jag ingen aning om, den har tydligen stöd för MySQL iaf, som är den vanligaste "databasmotorn". Däremot är det typ som att säga "den använder access" - MySQL är bara som ett databasprogram, det finns ingen "standardstruktur", utan det finns många olika sätt att spara data på.
MediaWiki är den wiki som används av Wikipedia, Wiktionary, Encyclopedia Dramatica,
mutantwikin och en massa annat. Den brukar vara ganska enkel att sätta ihop, men själv tycker jag att den är för begränsad vad gäller administreringssidan. MediaWiki använder också MySQL fast på ett helt annat sätt.
DokuWiki, min favvo för små wikis, sparar alla sidor i separata textfiler som man kan öppna separat. Fördelen är att man lätt kommer åt filerna och kan göra saker med dem, nackdelen är att det blir mindre lämpligt för wikis med massor av samtidiga användare.
För att komplicera saken ytterligare har de lite olika markup-språk, dvs koderna för fetstil etc är olika...