Nekromanti Var i världen landade ni?

Rickard

Urverk speldesign
<center><hr noshade size="1" color="black" width=80%/>
Var någonstans började ni att spelleda i DoD-världen och varför valde ni den platsen?

<hr noshade size="1" color="black" width=80%/></center>
Jag spelleder i Ereb Altor och jag minns för 8 år sedan när jag satt och bläddrade igenom Ereb Altorboken efter ett vettigt land där jag kunde placera mina spelare.. Det var en del balla länder men det kändes som om jag skulle få plugga och anpassa mig för att använda det landet.. Jag kom till Berendien som förklarades på blott ett tiotal rader och jag gillade vad det stod.. Feodalsamhälle, mestadels bönder,175 cm långa, bruna ögon och brunt hår.. Landet kändes hemtrevligt och så angränsade det till Felicien, Torshem och Hynsholge.. Två länder som stod bra förklarade i Ereb Altor och ett som jag visste fanns som äventyrsmodul.. Landoriskogen, där det finns ett alvrike, angränsade också till Berendien så det fanns med andra ord en vettig anledning till att ha med alver i landet..

När jag gluttade i vilka sorters varelser som fanns i landet så fanns det en bra mängd av alla de vanligare folkslagen.. Orcherna hade exempelvis sitt tillhåll i de bergiga, södra delarna.. Sedan så fanns det äventyr som utspelade sig i Berendien, som exempelvis en del av Femte Konfluxen.. Det visste jag inte då, men jag visste att Kandra fanns i Berendien och den modulen ville jag använda.. Jag hade alltså ett land framför mig, som jag kunde tillföra hur mycket jag ville i och som jag kunde låta mig influeras av sina grannländer.. Felicien med sina pirater och landets forna fiendeskap med Berendien.. Hynsholge med sina inbördeskrig och mängder utav mystiska företeelser (grynnerbergsdvärgarna och Gormowacs skog).. Dessutom stod det att man kunde ta inspiration från Zorakin och Kardien i hur landet var uppbyggt.. Jag hade allt tillrättalagt framför mig och nu var det bara att börja skapa..

/Han som byggt ut landet och ritat lite kartor (som en spelare trodde var officiellt material)

Krille

Super Moderator
"Var någonstans började ni att spelleda i DoD-världen och varför valde ni den platsen?"

Har ingen aning, eftersom Ereb Altor inte fanns när jag började spelleda DoD. Det var dock inte särskilt långt mellan öknen som Spindelkonungens pyramid fanns i och den dimmiga sjön som Dimön låg i.

Sedan dess har jag faktiskt bara kört två kampanjer i Ereb Altor, en riddarkampanj som blev prototypen till Lejonhjärta som blev prototypen till Västmark, och en i den vita fläcken sydost om Ransard (den hette något på M vill jag minnas, men vad det hette har jag glömt). Den förra hamnade i Kardien och Zorakin endast på grund av DoD Ivanhoe, och den senare hamnade där den hamnade eftersom det var en vit fläck som jag kunde göra vad jag ville med.

Sen har jag ju förstås spelat en massa i DoD, inklusive Trakorien/Marjura och Nidland. Roligast hittills är dock fortfarande vår cross-over-kampanj, där elitsoldater från nutidens Jorden (åkej, sent åttital) gjorde en lång spaningsexpedition i Ereb.

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas att det är ok att svara, även om aman inte sl:at just denan version av DoD...
Vi lirade en ehl massa i Ereb Altor.. Vi för kors & tvärs över denan värld. Komemr tyvärr inte håg så mycket i detalj vart vi var. Skitskoj hade vi mest hela tiden iaf, hade skitskoj med mitt gammla spelgrupp när vi lirade ! Då speciellt den 5:e Konfluxen... :gremsmile:

/ Johan K, som allt som oftast blir nostalgisk av snacka om de äldre utgåvorna av DoD..

Rickard

Urverk speldesign
"Hoppas att det är ok att svara, även om aman inte sl:at just denan version av DoD..."
Det är ok att säga, oavsett vilken värld man spelleder.. Jag skrev inte någon specifik DoD-version..

/Han som mest undrade varför spelledarna valde en viss plats att börja äventyra på

Labol

Veteran
Eftersom de första äventyr som jag spellede var Äransvägs trilogin och Dimön, så försökte jag med viss hjälp av min spelgrupp att kostruera en värd runt dessa äventyr.

Det blev en värd med egengjorda kartor (av dålig kvalite) för att ha ett hum om avstånd mellan olika platser. Men den störst tyngden lades på att ha olika SLP som dök upp i olika äventyr, och fanns kvar på olika platser som en möjlighet till kunskap och trygghet.

Efter detta så blev det Ereb Altor, och framförallt då Erebos som utgångspunkt för minna egna äventyr i Ereb Altor. Då framförallt staden Nostril (beskriven i olika Sinkaduser).

Sedan blev det ett stopp i spelandet i ca 10 år, nu har jag tagit upp spelandet igen och spelleder kampanjen (Det Solunska ödet).

Johan K

Gammal & dryg
Det är ok att säga, oavsett vilken värld man spelleder.. Jag skrev inte någon specifik DoD-version..
Aha, ok...
Då kan jag ju svara för DoD6 då...Vi började i Ejland, i nån liten liten håla där. Med anledning av att just det pasade in att börja där, del så hade jag ett äventyr som var i & omkirng koparskogen. & dels för att det blev som så att spelarna var där...
Så enkelt var det att just börja där... :gremlaugh:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vi landade i ett land som, p.g.a. den taskiga fantasin hos en i gänget, kallades Ansalon. Grannlandet i norr hette Krynn. :gremgrin: (Länderna, eller i alla fall geografin, finns fortfarande kvar, fast utan namn, för jag är så himla kass på att hitta på namn...)

EA missade vi i stort sett helt, eftersom boxen var omöjligt att få tag i redan 1990, när vi började. Och bättre blev det knappast med åren.

Dewil (som aldrig sett EA-boxen annat än på bild)

Zire

Swashbuckler
Började också i Ejland (DoD6), mest för att första äventyret (Vildhjarta) var beläget där. Det gjorde på nått vis att man kände sig lite hemmastadd i det landet.

- Zire

Eksem

Champion
Jag fastnade direkt för Cereval. Annorlunda troll, djupa mörka skogar och det där magiska månljuset eller hur det nu var. Som en mycket tidig, knappt genomtänkt variant på hur jag önskar att Trudvang verkligen skulle vara (som i Vildhjarta, med andra ord).

Jarfi

Veteran
Har mestadels använt mig av skrivet material, men de delar jag INTE kört så har varit
Nargurs skogar (där spelarna får en liten inblick i blodsalverna liv leverne)
Västra Erebs vägar (detta var en lååång resa)
och
Mörkrets Berg (dit jag valt att förlägga mörkeralvernas stat)

Honken

Hero
Mina tidiga SL eskapader hände i och ikring Kandra. Varför... tja, jag bara älskar den staden. Det var förståss före jag fick tag på EA boxen... Jag fick senare tag på Krilloan förståss, men den föll mig inte alls i smaken.

/Honken

Pom

Swashbuckler
Ett svamligt strå till stacken...

Jag har aldrig spellett i Ereb Altor, men när jag först var spelare där vill jag minnas att vi rörde oss på en ö från någon Sinkadus. Var det Kaddo, månne? Som jag minns det var ön avlång öst-västligt (typ Kreta) och hade någon inhemsk dvärgvariant av något djur (häst?).

Jag kan ha fel. Det kan vara Svavelvinter vi gav oss på först. Där tröttnade vi efter första äventyret.

Min intensivaste DoD-period inföll innan det fanns något Ereb Altor att köpa. Jag minns fortfarande förtrytelsen när vi insåg att de länder som det hintats om i Spindelkonungens pyramid (för att inte tala om Tvillingbergen) inte alls fanns med i EA.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag har aldrig spellett i Ereb Altor, men när jag först var spelare där vill jag minnas att vi rörde oss på en ö från någon Sinkadus. Var det Kaddo, månne? Som jag minns det var ön avlång öst-västligt (typ Kreta) och hade någon inhemsk dvärgvariant av något djur (häst?).
Du minns rätt, det var Caddo (Sinkadus 3?) och där finns caddoponnyer.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Ok, utifrån era svar så delade jag upp svaren i Landsmodul, Äventyr, Platsbeskrivningar (Sinkadus eller specifika moduler, Torshem/Kandra) eller annat (påhittat material eller moduler med inspiration, Ivanhoe).. Rätta mig om jag har fel, men jag fick följande resultat:
<table rules="rows" style="border-color: #bbbbbb; margin-left: 20px" width="400"><th align="left">Deltagare</th><th>Landsmodul</th><th>Äventyr</th><th>Platsbeskrivning</th>
<th>Annat</th></tr><tr><td>Han</td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center">×</td><td align="center"></td></tr><tr><td>Krille</td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center">×</td><td align="center">×</td></tr><tr><td>Labol</td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center">×</td><td align="center"></td></tr><tr><td>Johan K</td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center"></td><td align="center"></td></tr><tr><td>Dewil</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center">×</td></tr><tr><td>Zire</td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center"></td><td align="center"></td></tr><tr><td>Eksem</td><td align="center">×</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center"></td></tr><tr><td>Jarfi</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center">×</td></tr><tr><td>Honken</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center"></td></tr><tr><td>Pom</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center">×</td><td align="center"></td></tr><tr></table>
/Han som tackar för svaren

Eksem

Champion
Betyder det...?

Betyder det att jag får utmana Rising om rollen som den evige outsidern?

Kaigon

Helmgast
Jag började med Chronopia så första spelandet utspelade sig i... Chronopia. ooh...
Nåväl, lite mer kan man säga. De första åren så blev det väldigt mycket spelande i den undre världen och vi berörde knappt den finare delarna av staden och jag tänker mig att detsamma gäller det allra första spelandet. Troligen berodde valet på att det är lättare med äventyrsupplägg i slummen med lätta, simpla äventyr än på andra ställen. Det första textäventyret spelades en sommar (ingen aning vilken, kanske 95, 96 eller 97) och det var introäventyret till Chronopiaboken; Blodshämnd.