Nekromanti Var kan man tänkas tolerera odöda rollpersoner[D&D

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att de odöda klasserna i Libris Mortis är tokhäftiga, och tänkte att jag någon gång skulle köra ett par scenarion där spelarna gestaltar odöda rollpersoner. Frågan är bara i vilket sammanhang man kan använda odöingar som inte blir betraktade som monster, utan snarare något hyfsat normalt. Jag vill inte att rollisarna ska bli utstirrade när de går på gatan, men jag vill heller inte att alla andra också ska vara odöda. Det förtar ju lite av det speciella, liksom. Nå, var skulle man då kunna stoppa in odöda rollpersoner där de får vara ett hyfsat vanligt inslag i stadsbilden?

Sharn? Tja, kanske. Jag har inte orkat läsa tillräckligt mycket i boken för att se om det funkar. Men det nämns i varje fall ingen stadsdel där odöda utgör en del av befolkningen.

Sigil? Tja, skulle kunna funka. Liksom diverse städer i de nio helvetena eller de oräkneliga lagren av avgrunden, men jag är inte helt sugen på att stoppa in dem i demon-, eller djävulsstäder eftersom invånarnas mentalitet kan bli lite för mycket (alla är onda).

Ska jag låta rollpersonerna vara onda, och vara trogen D&D, eller ska jag tillåta goda odöda?

- Vulf

Eksem

Champion
Eberron Spoiler

Om du ändå är inne på Eberron är ju Karrnath ett bra val. De har ju använt sig av odöda soldater och har en i hemlighet odöd kung. Där borde det finnas utrymme för odöda rollpersoner, både öppet sådana och sådana som är det i hemlighet. Nu finns det ju förstås ganska många odöda NPCs där också, men jag tror du kan balansera upp det rätt bra.

wallahad

Swordsman
Re: Återuppståndelsen.

Baserat på Level/Nivå så går det ju att köra Herr Nils inläg med skruvningen att det inte är Kungarna utan någon av kungarnas TROGNA soldater.

Där igenom slipper man bry sig om ond/god, då de alla tjänar kronan, efter eget tycke. :gremcool:

Organ

Out of time, out of mind

Det blir lite som att ha Blot sven, Birger Jarl, Gustav Wasa och Karl XII i samma äventyrar grupp.
Haha, kul idé! Dessutom skulle det nog även bädda för en del intressanta konflikter inom gruppen. Vilken av killarna ovan skulle t.ex. inte se sig som mer kung än de andra. ("Men hallå, jag införde faktiskt tronföljden." "Men jag var kung sist!" "Slynglar! Utan mig skulle ni inte haft något rike att styra över alls!") :gremgrin:

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Aerenal i Eberron ...

De där alvpajsarna i Aerenal dyrkar och får råd av sina vandöda förfäder (som f.ö. inte är »undead« utan »undying« – en sorts goda vandöda [eller åtminstone inte automatiskt onda]).

Vitulv

Fast det är coolt i Libris Mortis, för där har man fixat så att det går att köra den odöda varianten som en klass. Så du kan vara t.ex. en lvl 1 Ghoul, som har ECL 1. Ingen level alignment helt enkelt!

- Vulf

Organ

Out of time, out of mind

Å andra sidan tänk vad fränt att vara en sketen zombie...
Fast går det att vara zombie och fortfarande ha kvar sitt medvetande? Det måste finnas andra låglevel-undeads som passar bättre.

/Anders

Nightowl

Champion

Det finns väl någon spell som kan "väcka" odöda?

Iaf, det kunde vara häftigt om man hade det där med ekvivalenta nivåer, och en snubbe hade ett intelligent skelett som var Monk 15, och en kille spelade en mäktig odöd som var lika tuff som en skelettmonk 15 bara genom att vara som han är.

Erik

Vitulv

Nja, Libris Mortis gör skillnad på sentinent undead och non-sentinent undead. Av de typer som anpassats för att fungera som rollpersoner finns bara sentinent undeads, dvs inga skelett eller zombier.

- Vulf