Nekromanti Var kommer era namn ifrån?

Olle Linge

Snigel
Den här tråden är inte riktad till någon speciell, men det finns en del namn här på forumet som jag är extra nyfiken på. Det jag vill veta är helt enkelt var namnen kommer ifrån. Hur kommer det sig att ni heter som ni gör? Här kommer min kravlista med personer som måste svara :gremsmirk:

Dnalor
Yassilus
Han
Mask
Gurgeh
Fogge
Feuflux

Så, varför har ni så störda namn? :gremconfused: Bring it on!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kan jag kontra...

...med och undra "varför Snigel"? Björne-fixering, eller något som skall vara på ögat om man inte betalt sin teveavgift? :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Jag kan säga så mycket att "Organ" inte har ett dyft med orglar att göra... :gremgrin:

/Anders (som alldeles nyss blev så inspirerad av Rising att han nu lyssnar på Screamin´ Jay Hawkins)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har inte stört namn! >_<

"Hur kommer det sig att ni heter som ni gör?"

Tja, det är en kvarleva från sommaren 1998 då Baldur's Gate spelades för fullt. Jag behövde ett namn till min förstförsta spelupplevelse och Yassilus, taget ur luften, låg rätt bra i mun när man sade det. Tyvärr dog min fighter rätt snabbt, men namnet lever uppenbarligen kvar.
Jag har börjat tröttna lite på det såhär massor av år senare, men det är rätt inbitet numer, så jag får väl stå ut...

Krille

Super Moderator
En samling vilda gissningar

"Dnalor"

"Roland" baklänges.

"Han"

Ja, du vet, han. Han där, alltså. Han som brukar skriva lustiga saker i sin signatur.

"Mask"

Good morning, The Worm, Your Honour,
The Crown will plainly show,
The prisoner who now stands before you,
Was caught red-handed showing feelings.
Showing feelings of an almost human nature.
This will not do.

- Pink Floyd, "The Trial", från The Wall.

"Gurgeh"

Huvudpersonen i Iain M Banks roman "The Player of Games"

"Fogge"

Från början hette han "Foggmock (Dane)", men varför? A dane mocking the fog, perhaps?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: En samling vilda gissningar

"Gurgeh"

Huvudpersonen i Iain M Banks roman "The Player of Games"
Helt riktigt. För den som undrar vad det är för bok finns en recension här (scrolla ner en liten bit bara). Jag rekommenderar alla att läsa den, och Banks övriga böcker när ni är klara med den.

(Det finns för övrigt en Gurgeh på rpg.net som inte är jag.)

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulv snodde jag från en riktigt rutten vikinga-fantasyroman som jag råkade läsa när jag reggade mig här. Jag har ogillat namnet nästan från början, ändå har det hängt med mig under åren.

Mask förkortade Vitulv till Vulf i vrållådan, och jag trivdes rätt bra med det. Gillar den tyska klangen, ni vet väl att Tyskland är äran och hjältarnas land? :gremtongue:

- V

Lambi

Swordsman
Vi tar det en gång till...

...tror jag förklarat det minst hundra *visar jättetusen fingrar* gånger i irc-kanalen rpgonline iaf. Nu kan jag kladda ned min förklaring här och sen bara hänvisa till det här inlägget i framtiden.

Det var en gång en Per (som jag heter på legitimation och sånt där annat vardagsskräp) som hade rast från Teknologi A under gymnasietiden (minst jättetusen år sedan alltså). Han satt i kafeterian med en grupp flickor som snart kom in på pojkar och muskler, varpå en dam vid namn Sofia sträcker en arm mot mig och frågar om denne gossen hade några muskler. Han ryckte undan och svarade raskt "Nej, det är bara Lambi" eftersom den groteskt *hostharkel* roliga Lambi-reklamen gick på TV, den där en kille går på bio lite upp-hottad av Lambi innanför kläderna för att se muskulös ut.

Det är nog minst lika många som känner mig under namnet Lambi som känner mig som Per.

En liten vidareutveckling kom ett par år senare då vi skulle spela rollspel och bestämde oss för att ta en genväg. Det var höst och vi skulle glida på skorna på huk nedför en lerväg (vi som inte hade gett upp och gått runt alltså). Jag stötte i jackärmen (som jag gömt min hand i) varpå min gode vän Anders (Inte Anders Åstrand (som antagligen var med och spelade just den kvällen) utan Anders Hellström (vi har för många Anders och Erik i mina spelarkretsar)) utbrister "Sluta gegga Lambi!". Jag fick således heta även Gegglambi. Därav syns jag ibland som Geggo i #rpgonline (när Lambi är upptaget).

Egentligen tycker jag bara det är fånigt med massa dumma nicknames, menmen - vanans makt är stor. Detta innebär till och med att ni andra (de flesta av er i alla fall) är lika fåniga som jag. Hörde ni det? FÅNIGA! Jag är inte rädd för er! (förutom Rising, men det är inte av våldsskäl) Min gyakotsuki är som en raket, så kom an ni bara!

/Schmegglambi som gillar att provocera

Olle Linge

Snigel
Snigelskreck!

...men det är inte så häftigt. Det har faktiskt inget alls med vare sig TV-grejen eller Björne att göra. På den tid då jag spelade FPS tyckte jag att det var dags för ett nytt nick, Fridfull mammut var lite ute. Alitrationer är roligt, tänkte jag, och hivade ur mig "Sublimerad Supersnigel", helt ur luften.

Den rationaliserades till Supersnigel och till slut bara till Snigel. Namnet stannade kvar, dels för att min dåvarande flickvän ritar ursöta sniglar (ni som sett min snigeltröja vet hur de ser ut) och dels därför att det passade min spelstil. En del tycker nog att jag är långsam IRL med :gremsmirk: Dessutom tycker jag, tro det eller ej, att sniglar är jättesöta.

Och inget whine om sniglar och snäckor :gremsmile: Det är givet att en snigel inte har skal om man pratar biologi, men de flesta menar sådana med skal också när de säger snigel. Dessutom kan supersniglar bygga egna skal efter preferens.

Att jag kan ha den balla signaturen "Din Snigel på ögat" är bara en tillfällighet och är att betraktas som en bonus.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Grottrollet Naug är en lustigt exempeltroll i Eon som finns i några berättelser här och där i Eonböckerna. Jag tog det helt enkelt därifrån. Hade tänkt heta Naug från början, men det var redan upptaget.

/Naug

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, hade egentligen ingen fantasi när jag kom på mitt nick här på wrnu.. Det bara blev så. Sedan dess så har det väll hängt med gansk bra tycker jag.

Netfeed

Swashbuckler
jag vill också svara...
mitt nick kommer från en bok serie, en kram till den som säger författar och serie :gremsmile:

dock så vet jag inte varför jag har tagigt nicket... haft det sedan jag gick i åttan(läser på universitet nu)

Feuflux

omjonasson.se
Så, varför har ni så störda namn?

För att vi kan. *mystisk gest*
Eller vadå? Varför var just de där så speciella? :gremsmile:

Feuflux är/var iaf namnet på den stavmagiker jag hade när jag var spelare i den Nidländska Reningen (glömt bort vilket år, men 1998-99 kanske). Feu betyder eld på franska (karaktären skapades under den period jag döpte rollpersoner efter översättningar av nåt passande ord, förvisso var inte eld sådär passande men vafan) och flux snodde jag från konflux eftersom det lät coolt. Flux visade sig senare betyda förändring (tror jag det var iaf) på latin men jag tror inte jag visste det när jag döpte magikern...

Det ligger alltså inte mer bakom namnet än att jag tyckte det lät tufft, och så när jag joinade wrnu under 2001 så dissade jag mitt gamla internetnick och konverterade till det jag nu är känd som på den vilda webben.

Rickard

Urverk speldesign
Som en skänk från ovan?

Jag har förklarat mitt val av nick i både det ena och det andra inlägget men jag kan dra det igen..

När jag och bror min spelade (bland annat) Leaderboard till C64:an så skrev min bror dit namn som "Jag" och "Du".. Det blev rätt roligt när vi satt och spelade och skulle avgöra turordningen när det blev kommentarer som;"Det är jag." - "Näe, det är Du".. Jag tänkte först ta "Jag" men det skulle bara bli dumt för du är ju inte jag och "Du" funkade inte heller för jag är ju inte du för dig.. Nåväl.. Det blev "Han" och det gav även bonusen att mitt nick visade att jag är pojke..

Signaturen kom till av en annan sak men vill du veta hur den kom till så får du läsa de länkade inläggen för att få reda på varför..

Jag kan också säga att "Han" är rätt dumt att heta när jag träffar er, så jag blir mycket hellre kallad Rickard. Jag trodde väl för fanken inte att jag skulle få träffa er IRL när jag satt och valde ett internetnick!

/Han som lyckligtvis aldrig blivit kallad för "Molgan"

Olle Linge

Snigel
Eller vadå? Varför var just de där så speciella?
Jag gick igenom listan och tog de jag någon gång har funderat på var de kom ifrån.

Feu betyder eld på franska (karaktären skapades under den period jag döpte rollpersoner efter översättningar av nåt passande ord, förvisso var inte eld sådär passande men vafan) och flux snodde jag från konflux eftersom det lät coolt. Flux visade sig senare betyda förändring (tror jag det var iaf) på latin men jag tror inte jag visste det när jag döpte magikern...
Menar du att du uttalar det som eld uttalas på franska också då? Det blir ju.. eh, how shall I put it, JÄTTEFULT :gremsmirk: Föflux lixom bah, kom igen.