Nekromanti Var kommer era namn ifrån?

Organ

Out of time, out of mind
Osså vart det OT (go figure...) ;-)

[ QUOTE ]
Jasså den Dante! Han med den slöa polaren. Som åt så jävla mycket.

[/ QUOTE ]
Tvärsan! Jag vill minnas att han var extra förtjust i Dantes morsas fläskkotletter.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Well...

[ QUOTE ]
tillsammans med fler namn, men de tar vi inte upp här

[/ QUOTE ]
Äh, kom igen... det finns inget bättre än att garva åt folks pinsamma mellannamn :gremgrin:

/Anders (Ingemar)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gråbo

Om man översätter växtnamnet gråbo till ukrainska blir det Чернобиль, vilket ungefär uttalas "tjernobil". Den tyvärr alltför välkända ukrainska orten med just detta namn har tagit det från plantan.

Organ

Out of time, out of mind
Tjernobyl

[ QUOTE ]
Om man översätter växtnamnet gråbo till ukrainska blir det Чернобиль, vilket ungefär uttalas "tjernobil"

[/ QUOTE ]
Jag hade för mig att jag hört nånstans att Tjernobyl betydde "bolmört" (vilket fick alla uppenbarelsebokstolkare att gå i taket). Det verkar dock som om jag blandat ihop det.

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Tjernobyl

Jag hade för mig att jag hört nånstans att Tjernobyl betydde "bolmört" (vilket fick alla uppenbarelsebokstolkare att gå i taket). Det verkar dock som om jag blandat ihop det.
Bolmörten är i detta fall en klintbergare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kan ni säga: »OT«? …

Klintbergaren borde dessutom vara »malört« om det ska stämma. »… och stjärnans namn var malört«, eller minns jag min Uppenbarelsebok fel nu?

Gardener

Champion
Jag visste inte att det skulle bli 6000 registrerade på webbplatsen....

Egentligen föredrar jag själv att använda mitt riktiga namn, att det blev Gardener är mest en slump... som råkade fastna och nu känns det jobbigt att ändra.

Den långa, tråkiga, och poänglösa versionen följer:
En gång i tidernas begynnelse drev jag en BBS. Denna BBS behndlade allt mellan himmel och jord, men temat, alla beskrivningar och liknande, var uppbyggt som en gurkodling (fråga inte...) och istället för SysOp var jag Trädgårdsmästare. När jag sedan registrerade mig på andra BBS:er som mer eller mindre krävde nicks och jag inte tyckte mitt gamla passade mig längre så blev det Trädgårdsmästaren, eller kort och gott Trädis, för att hänvisa till min egen BBS. Vissa BBS:er var på engelska, eller tillät inte svenska tecken i nicks, så då blev det Gardener. Några år senare startade jag en webbplats, som jag kallade för The Yard som en variation på gurkodlingstemat, och till den sidan startades det en rollspelsavdelning. Sen växte det lite mer än väntat.

Sodivra

Champion
Jag skulle lugnt hetat "Cutecumber"! [NT]

Har funderat en del på det där, fast jag kom inte ihåg vad det andra bra gurknamnet var..

EchonCique

Hero
Yyrkoon härstammar härifrån:

Elric är en intressant fantasykaraktär. Han sitter på sin rubintron i landet Melniboné och är lätt uttråkad. Hälften av undersåtarna gillar honom som han är, mänsklig. Andra halvan tycker att han gott kunde ta för sig mer, ge sig ut på korståg, röva och stjäla och se till att Melniboné åter blir den stormakt det en gång var. Men Elric vill ta det lugnt och tänker först, handlar sen. Något som retar upp den onde kusinen Yyrkoon som är en handlingarnas man och som inte gör någon hemlighet av att han traktar efter mer makt och rubintronen. Frågan är om Elric kan stå emot sin kusin. Elric är albino med vitt hår, ljus hy och röda ögon, och fysiskt klen. Endast magi, örter och starka kraftdrycker håller honom vid liv. Inte blir slitningarna mellan Elric och Yyrkoon mindre av att Yyrkoons syster, den vackra Cymoril, är Elrics käresta. Ja, dagarna går och en dag har Yyrkoon väntat länge nog. Dags att ta makten. Sagt och gjort. Elric slängs i sjön, Cymoril kidnappas. Men Elric är segare än man kan tro. Han sluter en pakt med Kaosfursten Arioch, återvänder till de levandes skara och tar upp kampen med sin onde kusin. Det här är fantasy när den är som bäst. Och Elric kan tyckas vara en mes, men en cool sådan i så fall.

Där har ni mitt nick. Bokseriens hjälte är Elric of Melniboné och kom ut i 8 böcker. Finn mer att läsa på Wikipedia.org. Ni som hänger på #rpgonline vet ju också att jag kallar mig Elriique där, best of both worlds :gremwink:.

Gordeg

Hero
Gordeg var en rollperson jag hade i Palladium RPG i en sedan många år nedlagd kampanj. Han var ful som stryk och mitt i kampanjen drabbades han av en förbannelse som gjorde att han blev ännu fulare och dessutom fick ett neurotiskt behov av att äta insekter 1T4 gånger per dag. Ja, han var en charmig kille, inte helt olik mig själv. :gremgrin:

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kan ni säga: »OT«? …

[ QUOTE ]
Klintbergaren borde dessutom vara »malört« om det ska stämma. »… och stjärnans namn var malört«, eller minns jag min Uppenbarelsebok fel nu?

[/ QUOTE ]
Dante minns helt rätt från söndagskolan.

Undrar var 17 jag fick bolmörten ifrån? Eller....jo just det...det var ett aprilskämt....just det..öh...OCH NI GICK PÅ DET!!! HAHAHA! JÄVLA LOSERS!!! HAHAHAAAA...eller nått..

/Anders (skäms)

Nightowl

Champion
Gråbo och malört...

...är mycket nära släkt. Gråbo är typ en sorts malört med mycket mindre av den intressanta gift/krydda som man bl.a. använder i malörtsbrännvin.

Så kopplingen mellan Johannes Uppenbarelse och Tjernobyl är långsökt men existerar.

Bolmört är som sagt en annan, än giftigare växt, icke alls släkt med vare sig gråbo eller malört, men däremot med vanlig potatis.

Erik, hobbyetnobotanist

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ooooteeee …

Var det månne bolmört som gjorde Hamlets pappa till spöke? Hälld i örat vill jag minnas.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Behöver jag ens...?

Jag tänker be er sluta nu. Det är okej va? :gremsmile:

solvebring

Superhero
Först hette jag Trakoor Rendir , efter en utav mina karaktärer på Langtrue på Syskonskapets sida - men eftersom han dog och för att det är ett dåligt namn ville jag ha ett nytt namn som kändes bra... Jag gillar StarWars rullarna, är inget direkt fan, men de är bra och jag gillar dem... Jedi, det grymmaste i dessa filmer, Dark Jedi's - spela Jedi academy och du fattar. Samtidigt lät just DarkJedi förmycket "Jag är StarWarsfan", vilket jag inte är, så jag lade till "mr" vilken ger en roligare mer neutral klang... mrDarkJedi - det är jag det!

P.S. Är dock närmare "fan" av Tolkien och Eddings, men att ta ett namn direkt från sin favoritkaraktär (speciellt om den är riktigt känd) är något jag finner barnsligt... Tänk om jag skulle kalla mig Aragorn, Spjuthök... Eller Legolas... Det skulle vara så otäckt klyschigt och barnsligt - skulle kännas dumt, för min del... D.S.

Hellzon

Långsamma Vargen
Hällzon = mitt efternamn. Åsså anglofierat för att amerikanska servrar inte ska sätta namnet i halsen (fast wrnu hade ju klarat sig, har jag sett senare).

PAX

Jordisk Äventyrare
Som stor beundrare av IKEA och dess eminenta förvaringssystem...

Anders Åstrand

Swordsman
Jag föddes.

//Anders, som tycker det är rätt fånigt med nicknames och som skulle tycka det vore mycket trevligare om fler vågade nyttja sina riktiga namn,