Nekromanti Var med och speltesta barbaren! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Igår lade Wizards of the Coast upp en Dragon-artikel med en speltestversion av barbar-klassen till D&D4 – spelbar upp till level 30 och med en paragon path.

Barbaren är en striker med gott om hp, hög manövrerbarhet och hög skadeoutput. Och så kan den förstås bli topp tunnor rasande.

Speltestartikeln hittar du här (du måste ha ett DDI-konto [som än så länge är gratis] för att se artikeln).

Dante

Staff member
Hade jag menat det hade jag förstås postat i ett annat forum.

DesertRain

Hero
Goda nyheter att de gjort om barbaren till ver. 4. Nu hoppas jag bara att de gör barden också:)

Purgatory, saknar barden i D&D 4.

Eksem

Champion
Alltså, jag känner mig helt dum i huvudet, men jag fattar ingenting av hur rages fungerar. Den kan ju inte ha 3W som standard-attack?

Dante

Staff member
Du kickar igång en rage med en daily power, och först får du tillgång till rage strike.

Rage håller i sig tills du startar en ny rage, hamnar på 0 hp eller encountern är över.

Hellzon

Långsamma Vargen
Eksem said:
Alltså, jag känner mig helt dum i huvudet, men jag fattar ingenting av hur rages fungerar. Den kan ju inte ha 3W som standard-attack?
Bara så det sägs i den här tråden också: Syftet med Rage Strike är dåligt förklarat. Barbarens "dailys" fungerar som fighterns stances i det att det varar till striden är slut. Det gör att det skulle vara dumt att bränna flera dailys i en strid eftersom nya ersätter gamla. Rage strike låter barbaren använda flera dailys genom att offra oanvända för att langa ut skada.

Och ja, den är meningslös upp till level 5 ety du bara har en rage tills dess.

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Det är inte du som är dum i huvudet. Det är förmågan som är kasst beskriven.

Diskuteras sida upp och sida ner på ENWorlds barbartrådar...

CapnZapp

Myrmidon
Hellzon said:
Barbarens "dailys" fungerar som fighterns stances i det att det varar till striden är slut. Det gör att det skulle vara dumt att bränna flera dailys i en strid eftersom nya ersätter gamla. Rage strike låter barbaren använda flera dailys genom att offra oanvända för att langa ut skada.

Och ja, den är meningslös upp till level 5 ety du bara har en rage tills dess.
Mycket skum mekanism, som de måste kunna lösa bättre.

Dessutom: att skapa ett extra användningsområde för Dailys, uppmuntrar det inte bara till att bränna alla i samma strid?

Något som gör barbaren till 4Es motsvarighet till 3Es wizard; dvs en karaktär med en 15 minuters arbetsdag.

"Sorry grabbar, Birger ska sova nu, Birger trött och utan kraft, vi går vidare efter en utökad paus när Birger kan sparka stjärt igen."

Dante

Staff member
Fast spelet innehåller ju andra mekanismer som uppmuntrar att man klämmer flera encounters utan att ta en extended rest.

a) Action points tickar upp med 1 per milstolpe.

b) Daily uses på magiska föremål laddas om vid varje milstolpe.

Och min erfarenhet från min egen spelgrupp är att spelarna gärna håller på sina dailies tills en riktig nödsituation uppstår.

Men skumt, som sagt, att rage strike inte kommer i bruk förrän på level 5.