Nekromanti Var och hur spelar ni?

Torbjörn

Swordsman
Eftersom man inte spelat d&d så länge är man ju lite nyfiken på vad andra tycker om olika regioner i Faerun och hur det är att äventyra i dessa. Så var i Faerun spelar ni och på vilken nivå?

Den kampanj jag leder startade för ett drygt år sedan i Berdusk i Western Heartlands. Spelarna har kämpat sig norrut till Silver Marches där de nu äventyrat runt ett tag. De har nått upp till lvl 3 och 4 och det finns fortfarande massor att göra där. Planerar att så småningom köra äventyren Pool of Radiance, Into the Dragons Lair och Four from Cormyr om jag kan få ihop det bra och spelarna vill åt det hållet. Sons of Gruumsh (obs stavningen!) verkade ju också bra, men det är ju långt från Silver Marches!

Mitt omdöme om Silver Marches är att det är en underbar region att rollspela i. Jag har en förkärlek till kalla och arktiska klimat och spelarna pulsar just nu fram mellan snötyngda granar i ett öde, snötäckt landskap. Problemet med Silver Marches är faktiskt att äventyrsideerna aldrig tar slut. Jag tror att spelarna skulle kunna tillbringa en hel äventyrar-karriär här, det finns ju andra regioner som också väntar på att äventyras i!

Så var spelar ni? Någon som gett sig på the Moonshaes (verkar riktigt coolt) eller kanske Chondath, eller Chult, eller, eller...

En helt annan fråga, hur löser ni det med alla de dungeons som nämns mycket knapphändigt i FRCS. De är ju oerhört spännande, men finns de beskrivna mer i detalj någonstans? Alla har ju inte tid att snickra ihop en dungeon som t.ex. Hellgate Keep eller Dragonspear Castle.

G

Guest

Guest
Silver Marches är en perfekt plats att börja på! Jag tycker du ska börja med att titta på Wizards sajt. Där kan du hitta både bra korta äventyr, och kartor som du kan införliva i Silvermarches. FRCS kan man se som en idé bok, men det behövs oftast mer kött på benen. Jag kan även rekommendera "Lords of Darkness" som innehåller mängder me dintressanta NPCs, settings, och korta äventyr som passar alldeles utmärkt för Silver Marches.

Vi spelar lite över hela Faerun. Vi hade tidigare Waterdeep som bas, men nu är gänget i The Dalelands och röjer. Det är också en kul plats! Snart ska dem ner i Underdark och fajtas i "City of the Spiderqueen".

Ond bråd död

Swashbuckler
Vi utgår från Waterdeep, men kommer snart att bege oss ner i Underdark. Vår förra äventyrargrupp höll till längre söderut i Western Heartland och Cormyr.

Vi äventyrar under vår och sommar, och reser hem till familjen till hösten. Gruppen består av:
Sergor (the Mighty)- en lillgammal Rouge/Barbarian/Ranger/Swashbuckler från the Vast,

Bolomolo (Pavel Barsk)- en new ageig Monk/Druid/Sacred Fist från Damara med Silvanus som patrongod,

Dorrin Greenwood - Fighter/Cleric från Chondalwood med Meliekki som patrongoddess,

Sarinseron the bold - Alvisk Wizard från nån ö i väst.

Tidigare spelade jag dvärgkrigaren Tarklinn Torunn, men jag blev less på honom, så han ska gifta sig och slå sig ner i Mithral Hall.

Vi är level 8 nu och började på 3 tror jag.

G

Guest

Guest
Vilka äventyr har ni kört, och vilket ska ni köra härnäst?

Ner i Underdark? Ni ska möjligen inte spela "City of the Spiderqueen"?

Feliath

Swashbuckler
Fyra olika classes!?
Om man får spekulera lite helt ogrundat har han antagligen bara tagit en level eller så var i Barbarian och Ranger; de två klasserna är väldigt tungt frontlastade, särskilt i 3.0 och särskilt Rangern. (I princip tjänar man ett feat på att ta en level Ranger i 3.0, om man vill spela tvåvapenslåssare. Bland annat.)

Så länge man inte spelar trollkarl finns det faktiskt rätt få nackdelar med den approachen.

/Feliath — Optimus Prime låter som en titel man delar ut till den störste optaren. Ett konventspris eller så

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, det blir nog Spiderqueen eftersom vår ena spelledare köpte det för ett tag sedan.
Annars är det mest hemmagjorda och nedladdade äventyr. Vårat förra gäng dog i slutet på Pool of Radiance dock.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det stämmer att han bara tagit en level Ranger och Barbarian. Främst är han Rouge.

Min karaktär som har tre klasser, munk och druid samt prestige classen sacred fist har grymt bra saves. Munken har +2 i alla på första level, druiden i två och sacred fisten i alla. Med bra värden så ligger jag på 12-14 i alla. :gremsmile:

Framförallt så verkar det vara en riktigt trevlig karaktär att spela. Dvärgkrigaren var väl enkelspårig för att vara kul någon längre stund. Nu kan man boxas och spella samt att man har en trogen hund som är rätt maxad. Striderna blir intressantare med lite alternativ.

pandemon

Veteran
Moonshaes ja... *drömmer mig tillbaka*

det var riktigt trevligt att spela där, men tror ni mig om jag säger att det var 1989?!?

Rekommenderas dock!