Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jag filar sporadiskt på en ny DnD5-kampanj som jag hoppas kunna köra inom ett år eller två. Den går kort sagt går ut på att ta DoD-klassikerna Döda skogen och Maktens portar (kanske Mörkrets hjärta), göra dem mycket större och köra dem genom DnD5s barock-superhjälte-fantasyfilter.
En sak är att jag inte orkar göra en egen värld, så jag tänker att jag ska lägga alltihop i en existerande DnD-setting.
Min fråga har två delar.
1) Vilken setting ska jag välja? Forgotten realms eller Greyhawk ligger närmast till hands, kanske Wildemount, men jag är öppen för andra förslag också; det viktiga är att det finns info att tillgå gratis eller i en enda bok, och att det inte är för skruvat utan någorlunda vanilj (så Spelljammer och Dark Sun går bort).
2) Var i denna värld ska jag lägga kampanjen? Jag kan FR och GH dåligt.
Jag vill ha en plats att lägga min sandlåda (Döda skogen) och min megadunge (Maktens portar), som passar in på följande kriterier:
En sak är att jag inte orkar göra en egen värld, så jag tänker att jag ska lägga alltihop i en existerande DnD-setting.
Min fråga har två delar.
1) Vilken setting ska jag välja? Forgotten realms eller Greyhawk ligger närmast till hands, kanske Wildemount, men jag är öppen för andra förslag också; det viktiga är att det finns info att tillgå gratis eller i en enda bok, och att det inte är för skruvat utan någorlunda vanilj (så Spelljammer och Dark Sun går bort).
2) Var i denna värld ska jag lägga kampanjen? Jag kan FR och GH dåligt.
Jag vill ha en plats att lägga min sandlåda (Döda skogen) och min megadunge (Maktens portar), som passar in på följande kriterier:
- Inlandsklimat på rätt kalla breddgrader, typ som Dalarna på 80-talet. (1980 eller 1480).
- En vildmark som är minst en veckas resa rakt över, gärna mer.
- Det finns en mindre eller mellanstor stad i utkanten av vildmarken.
- Vildmarken korsas av en väg, en inte alltför trafikerad.
- Det går en bergskedja genom vildmarken.
- Där vägen och vildmarken möts finns ett pass.
Last edited: