Nekromanti Var ska man börja med "alternativa" rollspel?

Khan

Kondottiär
Jag har ett tag försökt övertala min spelgrupp om att vi skulle kunna testa något nytt. Jag har hört så mycket gott om alla de "alternativa" rollspelen, de som kallas samberättande/spelledarlösa/dirty-hippie-games/etc. Själv har jag bara spelat ett parti Fiasco! i mina dagar, så jag har inte så bra koll på spelen mer än deras namn. Lady Blackbird, SaKVaL, Montsegur 1244, etc är alla spel jag vill testa, men för att övertyga övriga spelare behöver jag nog ha ett rätt enkelt startspel och något som passar de som bara spelat "vanliga" rollspel förr. Genre spelar ingen roll, det viktiga är att vi kan klara av det på två-tre kvällar (max) och sedan återgå till ordinarie kampanj.

Vilket spel rekommenderas att börja med?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ni kommer aldrig att kunna återgå till ordinarie kampanj. Ni blir förstörda av hippiespelen. Öppna inte asken om ni inte verkligen är missnöjda med vad ni har.

Björn den gode

Swashbuckler
En fördel för den som vill pröva på dessa spel är att de allra flesta är byggda för att spela på en kväll. Vilket också förstås gör att ni hinner pröva på 3 olika på 3 kvällar och kan få ut så mycket mer av det.

En fråga är om ekonomin är en faktor? Om den inte är det så skulle jag spela

Montsegur 1244: För att det är det bästa spelet och har dessutom för genren (indiespel) ovanligt tydliga regler.
Nerver av Stål: Finns visserligen inte utgivet än, men går att få tag på gratis och är ett ruskigt bra spel som dessutom är väldigt annorlunda, dock bör nog åtminstone några ha sett ett par klassiska noirfilmer för att det här riktigt ska få sin rätt.
Daughters of Verona: För att det är roligt, det står till och med i reglerna att det är det.

zonk

muterad
wilper;n252877 said:
Ni kommer aldrig att kunna återgå till ordinarie kampanj. Ni blir förstörda av hippiespelen. Öppna inte asken om ni inte verkligen är missnöjda med vad ni har.
Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)

Björn den gode

Swashbuckler
zonk;n252896 said:
Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)
Samma sak hände mig. Fast jag skulle i och för sig öppnat asken ändå. Förstörd på det bra sättet liksom.

ceruleanfive

Bläckfisk
zonk;n252896 said:

Jag delar inte alls uppfattningen. =) Jag har testat på indie, men tradd hänger stadigt kvar närmast hjärtat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
zonk;n252896 said:
Mina små utflykter till indieland gjorde att jag blev rejält avtänd på story/dramaspelande, så det verkar inte vara någon garanterad effekt. Däremot fick jag syn på en massa saker i tradspel som inte riktigt funkade heller och blev "neotraddare"; jag tog med mig idéer om spelfokus och medveten speldesign och ifrågasättande av traditioner och använde dem för att fixa mer awesome tradspelande...

Khan

Kondottiär
Björn den gode;n252895 said:
En fördel för den som vill pröva på dessa spel är att de allra flesta är byggda för att spela på en kväll. Vilket också förstås gör att ni hinner pröva på 3 olika på 3 kvällar och kan få ut så mycket mer av det.

En fråga är om ekonomin är en faktor? Om den inte är det så skulle jag spela

Montsegur 1244: För att det är det bästa spelet och har dessutom för genren (indiespel) ovanligt tydliga regler.
Nerver av Stål: Finns visserligen inte utgivet än, men går att få tag på gratis och är ett ruskigt bra spel som dessutom är väldigt annorlunda, dock bör nog åtminstone några ha sett ett par klassiska noirfilmer för att det här riktigt ska få sin rätt.
Daughters of Verona: För att det är roligt, det står till och med i reglerna att det är det.
Ekonomin är inte ett problem - med tanke på vad jag lägger på hobbyn om året är ett hippiespel inte direkt något som kostar i sammanhanget.

Hinner man med Montsegur på en kväll, eller är det för långt? Vi spelar ju för det allra mesta på kvällar efter jobb, så tre timmar är ungefär vad vi har att tillgå.

Personligen är jag fett för Daughters of Verona, men jag vet att jag själv är ungefär fyrtiotusenmiljarder gånger mer Shakespeare-nörd än resten av gänget. Måste man kunna sin Shakespeare för att ha behållning av det?

GnomviD

Heresiark
Det kan vara lätt att börja med ett spel som har en tydlig struktur. Bra sådana är t.ex. While the World Ends, Lady Blackbird eller Zombie Cinema. Om du har spelat Fiasco och känner dig bekant med reglerna kan det också fungera bra.

Björn den gode

Swashbuckler
Khan;n252924 said:
Ekonomin är inte ett problem - med tanke på vad jag lägger på hobbyn om året är ett hippiespel inte direkt något som kostar i sammanhanget.

Hinner man med Montsegur på en kväll, eller är det för långt? Vi spelar ju för det allra mesta på kvällar efter jobb, så tre timmar är ungefär vad vi har att tillgå.

Personligen är jag fett för Daughters of Verona, men jag vet att jag själv är ungefär fyrtiotusenmiljarder gånger mer Shakespeare-nörd än resten av gänget. Måste man kunna sin Shakespeare för att ha behållning av det?
Montsegur är gjort för enkvällsspel, men det sagt så är nog 3h tight, särskilt om ingen spelat det förut. Jag hade nog spelat det på 2 kvällar i så fall, alternativt bara varit 3 personer då speltiden är ganska direkt proportionerligt mot antalet spelare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med BdG, 3 timmar är väl tight.
Men M1244 är indelat i akter, så det finns naturliga brytpunkter där det passar bra med en kortare eller längre paus.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n253039 said:
Jag håller med BdG, 3 timmar är väl tight.
Men M1244 är indelat i akter, så det finns naturliga brytpunkter där det passar bra med en kortare eller längre paus.
Har du någon aning om när/om boxen ska tryckas igen? Är mer sugen på den än PDF.

Björn den gode

Swashbuckler
P.eLL.e;n253042 said:
Har du någon aning om när/om boxen ska tryckas igen? Är mer sugen på den än PDF.
Åh, visste inte att den var out of print. Nej har ingen koll, men ja, det spelet är jättesnyggt så till skillnad från många spel så är det faktiskt värt att ha boxen. Lära sig franska kanske?

da_bohz

Swordsman
zonk;n252896 said:
Pfft... Nej, nej, nej... Jag har testat indiespel några gånger. En gång var riktigt bra, andra gånger var bara knappt okej. ?Jag har spelat betydligt mer traditionella rollspel än indiespel och varje gång jag testar något indiespel blir jag bara mer övertygad om hur mycket mer jag gillar traditionellt rollspel i jämförelsen. Det handlar bara om spelstil, precis som med allt annat vad gäller rollspel. Den som påstår att vare sig indiespel eller tradspel är överlägset det andra har fel.

Jag är definitivt en tradspelare. Det finns dock många intressanta aspekter av indiespel däremot, så alla borde prova indiespel åtminstone en gång. Det kan dock sägas om de flesta rollspel, så huvudtipset är väl egentligen att testa nya rollspel närhelst du får chansen :)

?Min erfarenhet av indiespel är att de fungerar bra om man vill komma igång fort och spela något på några timmar. MEN dramat är otroligt mycket mer beroende av insats från spelarna i ett indiespel jämfört med trad. Ska storyn bli trovärdig och intressant krävs det att spelarna själva gör storyn trovärdig och intressant. Spelledaren behöver oftast inte förbereda något, och i många fall behövs ingen SL alls. Detta kan verka positivt för att slippa extra "jobb" inför spelmöten, men jag tycker ofta storyn blir osammanhängande och lidande. Det passar dock bättre för one-shots då och då, men personligen skulle jag inte varken orka eller vilja spela indiespel ens hälften så ofta som jag kan tänka mig spela tradspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n252896 said:
Det beror på. Jag spelar jättegärna lite indiespel på konvent och annat, helst tillsammans med folk som verkligen är inne på dem som kan guida och vägleda lite.

Men jag förblir totalt ointresserad av att ersätta mitt vanliga spelande med indiespel.

Om man däremot introducerar dessa spel till sin ordinarie spelgrupp finns ju risken att ett par person i spelgruppen blir totalsålda på den spelstilen, och inte vill spela något annat. Då kan ju dessa personer så att säga dra med sig resten av spelgruppen ner i fördärvet.

Överlag kan jag tycka att det är bra att pröva lite indiespel bara för att lära sig att det finns fler sätt att tänka på. Mitt tradspelande har blivit mycket bättre tack vare det.

God45

#PrayersForBahakan
Ron Edwards Sorcerer eller Apocalypse World är bra ställen att starta på. De är bra och inte för långt från normala spel.

Björn den gode

Swashbuckler
da_bohz;n253061 said:
...precis som med allt annat vad gäller rollspel. Den som påstår att vare sig indiespel eller tradspel är överlägset det andra har fel.
Eftersom jag känner att det här kanske var lite ett svar till mig så vill jag bara påpeka att jag håller med. Sen är det ju inte varken indie eller trad som jag gillar bäst men det är en helt annan sak. (Tänkte bara jag skulle påpeka det också innan jag får för mycket indiestämpel på mig:) )

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n253060 said:
Finns på Noble Knight, bara att hyvla kortet.
54 dollar känns lite saftigt :). Blir nog pdf om det ska köpas.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Björn den gode;n253059 said:
Åh, visste inte att den var out of print. Nej har ingen koll, men ja, det spelet är jättesnyggt så till skillnad från många spel så är det faktiskt värt att ha boxen. Lära sig franska kanske?
Tror bara boxen finns/fanns på engelska