Är i behov av lite imput vad det gäller ett problem som jag tidvis brottas med. Håller som bäst på med mitt tidig-bysantinska projekt som vid det här laget nu även fått ett arbetsnamn: "Imperium Orientalem". Som kronologisk utgånspunkt har jag valt år 518. Speltest med handplockad spelargrupp planeras under våren. Jag jobbar nu mest med kartorna och städerna. Har under den senaste tiden jobbat fram ett antal kartor som dels täcker hela den aktuella världen (dvs det östromerska imperiet) och dels enskilda sektioner av "världskartan" (dvs en för Mindre Asien, en för Syrien, en för Persiska gränsen, en för Palestina och en för Egypten). Nåväl, även om ortografin och topografin är starkt modifierad, t ex genom att antalet städer har reducerats kraftigt och att floder, öar och berg inte finns där man kanske skulle ha väntat sig desamma utifrån hur det verkligen ser ut, så kommer spelarna alltid ha en viss koll på vad som finns utanför "världskartan", t ex Gallien, Spanien, eller Brittiska öarna. Värsta scenariet är att någon spelare plötsligt bestämmer sig för att ta sitt pick och pack och beger sig till norra Germanien trots att spelet är tänkt att endast tilldra sig i östra medelhavsområdet. Alternativet är att jag gör en karta som omfattar hela den kända världen vid den här tiden (ett alternativ som kommer att ta mycket tid och som i hög grad avviker från spelets ursprungliga idé). Ett annat alternativ är att man gör det omöjligt för spelarna att överhuvudtaget sätta sin fot utanför den givna kartan (som börjar med en bit av Italien och slutar någonstans vid Persiska viken) genom att utsätta dem för diverse olika faror om de överhuvudtaget försöker. Hur gör jag?
- Targon, skrivare
- Targon, skrivare