Nekromanti Var slutar världen?

Targon

Hero
Är i behov av lite imput vad det gäller ett problem som jag tidvis brottas med. Håller som bäst på med mitt tidig-bysantinska projekt som vid det här laget nu även fått ett arbetsnamn: "Imperium Orientalem". Som kronologisk utgånspunkt har jag valt år 518. Speltest med handplockad spelargrupp planeras under våren. Jag jobbar nu mest med kartorna och städerna. Har under den senaste tiden jobbat fram ett antal kartor som dels täcker hela den aktuella världen (dvs det östromerska imperiet) och dels enskilda sektioner av "världskartan" (dvs en för Mindre Asien, en för Syrien, en för Persiska gränsen, en för Palestina och en för Egypten). Nåväl, även om ortografin och topografin är starkt modifierad, t ex genom att antalet städer har reducerats kraftigt och att floder, öar och berg inte finns där man kanske skulle ha väntat sig desamma utifrån hur det verkligen ser ut, så kommer spelarna alltid ha en viss koll på vad som finns utanför "världskartan", t ex Gallien, Spanien, eller Brittiska öarna. Värsta scenariet är att någon spelare plötsligt bestämmer sig för att ta sitt pick och pack och beger sig till norra Germanien trots att spelet är tänkt att endast tilldra sig i östra medelhavsområdet. Alternativet är att jag gör en karta som omfattar hela den kända världen vid den här tiden (ett alternativ som kommer att ta mycket tid och som i hög grad avviker från spelets ursprungliga idé). Ett annat alternativ är att man gör det omöjligt för spelarna att överhuvudtaget sätta sin fot utanför den givna kartan (som börjar med en bit av Italien och slutar någonstans vid Persiska viken) genom att utsätta dem för diverse olika faror om de överhuvudtaget försöker. Hur gör jag?

- Targon, skrivare

and

Veteran
Enkelt

Du skriver så mycket av världen som du vill, förklarar för spelarna vilken miljö som spelet handlar om och säger blankt nej om de försöker åka till absurda ställen.

And

EventHorizon

Warrior
Skrock

Lägg in i samhällsbeskrivningen att människorna under denna tid var ruggigt skrockfulla och att alla är övertygade om att utanför de civiliserade gränserna börjar helvetet, eller jorden slutar och man ramlar utanför kanten. Att bryta dessa ”regler” skulle alltså, enligt spelarnas tro, vara förenat med en säker död.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Enkelt

<I>Du skriver så mycket av världen som du vill, förklarar för spelarna vilken miljö som spelet handlar om och säger blankt nej om de
försöker åka till absurda ställen. </I>

Det vore, i mina ögon, mycket dåligt spelledarskap.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, hur ska de överleva i den främmande delen av världen? De har inga jobb. De har ingen mat. De fattar inte vad någon säger, och alla är antagligen mycket fientligt inriktade mot dem (bara för att de är främlingar. Det brukar räcka).

Illern

koppariller
Re: Enkelt

''Du skriver så mycket av världen som du vill, förklarar för spelarna vilken miljö som spelet handlar om och säger blankt nej om de
försöker åka till absurda ställen. ''

Det vore, i mina ögon, mycket dåligt spelledarskap.

Det tycker nog faktiskt inte jag. Om stället spelarna vill skicka sina karaktärer till är ett något så när absurt val (t. ex. omotiverat ur karaktärernas perspektiv) så får nog spelledaren lov att säga till (om han i sin tur har en god motivering). Man har inte rätt att förvänta sig precis vad som helst av spelledaren.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Baldyr

Hero
Det enklaste är nog att rollfigurerna inte har någon anledning att bege sig utanför "den kända världen". Det borde inte vara några problem såvida ni inte tänkt spela en standard-fantasy-kampanj där alla genererar slumpmässiga rollfigurer utan några andra ambitioner än att driva från plats till plats. Då är nämligen risken stor att spelarna tröttnar på Bysans och börjar blicka mot kartans utkanter i jakt på "coolare" spelmiljöer.

Mitt förslag är alltså att spelarna skapar genomtänkta rollfigurer och att du som spelledare skapar en genomtänkt kampanj kring dessa. Såvida inte rollfigurerna är utländska legosoldatar bör de inte ha någon anledning att bege sig till ocivilicerade trakter. Om du verkligen vill försäkra dig om att spelarna inte lämnar kartan kan det därför vara en god idé att låta alla rollfigurer vara infödda stadsbor eller liknande.

Jag tycker för övrigt att det är en dålig metod att helt enkelt hindra rollfigurer från att bege sig till ett visst ställe och liknande. Däremot är det dåligt rollspelande av spelarna om de låter sina rollfigurer bli upptäcksresande när de helt saknar motiv för detta. Då kan det vara läge att lägga ner kampanjen, eller åtminstone hota med det. Du har ju (förhoppningsvis) lagt ner en hel del möda på din kampanj, och du är inte tvungen att skapa en helt ny kampanj på en annan plats.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Krille

Super Moderator
Den fyrkantiga världen

"Hur gör jag?"

Utnyttja kartkanten.

Tittar man i till exempel Altors Baksida så ser man att världen är bra mycket större än vad som finns beskrivet i Ereb Altor-boxen. Det är också något som varje spelledare känt till sedan typ år Noll - det finns en massa jox utanför Erev. Trots detta är det inte många som spelar, spelleder eller ens funderar på vad som finns utanför kartans kant. Det är som om det fanns ett magiskt fyrkantigt staket runt om världen med massor med skyltar som säger "I som här träden, låten hoppet fara. Dödligt våld kan komma att användas. (undertecknat Socialstyrelsen)".

Så rita en karta över Then Kienda Wärlden, fyrkantig och fin, och låt spelarna ta del av den. Avgränsa den med lite trevliga monster i öknar, monster i hav, en och annan skylt som säger "Germanien (obildade barbarer)", "Asien (obildade våldsamma barbarer)" och liknande. Vips har du en fyrkantig värld med effektiva mentala skyddsbarriärer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Terror inkognita

Det kan slå bakut... Jag hade en spelledare som gjorde något liknande en gång i tiden. Allt för att hålla oss på spåret i hans välplanerade kampanj. Det slutade med att hela gruppen, uttråkad som fasen, gav sig iväg över bergen in i farlig vildmark, enbart i syfte att hitta något att slåss med. /images/icons/smile.gif

Feliath

Swashbuckler
Re: Terror inkognita

Usch. Precis sådan är min spelgrupp jämt. "Åh, titta, här har visst ingen varit förr, det står bara något om "Here Be Draggones". Kom igen, vi drar dit och utforskar det!"

Feliath -- begraver ansiktet i händerna vid dessa tillfällen

Klon

Hero
Re: Terror inkognita

kom igen nu, så svårt är det väl inte att få dem att låta bli, gör istället på så att det bara är tråkigt ödeland utanför kartan så håller de sig nog borta...

Så det så!

Vindhand

Myrmidon
Tja

Vi gjorde det inte för att reta SL. Däremot var det så tråkigt att följa hans utstakade story och se hans SLPs intrigera mot varandra, ungefär som att vara statist i braveheart...

Slåss mot troll i bergen var kul däremot /images/icons/smile.gif

and

Veteran
Dåligt spelledande?

Vad kommer den här myten om att spelarna skall få göra vad de vill? Spelarna skall hålla sig till ramintrigen och spelets grundidée annars kan det lika gjärna vara... visst har man rätt till fritolkning men inom rimliga gränser. Spelarna måste inse att spelledaren lägger ner massor av tid för att skapa en Vision som de skall uppleva tillsamans. Spelarnas jobb är att da den och skapa en gemensam vision.... att flumma iväg någonstans eller göra något märkligt bara för att man kan är inte meningen med rollspel meningen är att uppleva en saga (för att välja ett överhypat ord).

And

Targon

Hero
Re: Dåligt spelledande?

En lösning är att rollspelarna måste kunna leverera en ytterst rimlig motivering om de önskar lämna kartan. De måste helt enkelt försöka övertyga spelledaren om varför det är viktigt för dem att bege sig någon helt annanstans. Misslyckas de med att ge en trovärdig motivering så får de minsann stanna hemma i sitt eget hörn av världen (som ändå är omfattande och innefattar tillräckligt många möjligheter till äventyr som bjuder på ett oändligt antal spännande spelmöten).

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Spelarna måste inse att spelledaren lägger ner massor av tid för att skapa en Vision som de skall uppleva tillsamans."

Och? Det spelar väl ingen roll om spelledaren lägger ner en massa tid på visionen om den är tråkig och förutsägbar. Det finns ingen anledning för spelarna att sitta och ta hänsyn till spelledaren om han gör ett jobb som inte tilltalar dem, precis lika lite som att jag måste titta på Titanic och tycka att det är en bra film bara för att James Cameron har lagt ner 600 miljoner dollar på den. Tycker jag om Titanic så är det för att det är en bra film, inte för att det ligger en massa tid och pengar i den. Tycker jag om spelledarens äventyr så beror det på att det är ett bra äventyr, inte för att han har lagt ner en massa tid på det.

Ingen tid och inga pengar i världen kan rädda en taskig intrig, och den spelledare som vägrar att ta hänsyn till spelarna har inte i min spelgrupp att göra. Hade jag velat det hade jag inte spelat rollspel. Då hade jag lyssnat på en sagoberättare istället.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Visioner

Spelarna måste inse att spelledaren lägger ner massor av tid för att skapa en Vision som de skall uppleva tillsamans.

Det ligger en viss poäng i detta. Spelare som bara hoppar omkring och gör helt absurda saker förstör lätt även ett helt öppet och icke-railroadat spel. Däremot är det en farlig ide. När man börjar anse att spelarna gör bäst i att hålla sig till spelledarens "Vision" är steget nästan redan gjort till att leda dem runt med en nosring.
Jag tycker att man kan säga att det är spelarnas ansvar att rollspela sina karaktärer. Om spelledaren är lagd åt att formulera stora "Visioner" är det spelledarens ansvar att se till att denna vision tar hänsyn till att spelarnas karaktärer har en egen vilja och möjlighet att mutera den ursprungliga "Visionen" till något annorlunda som förhoppningsvis glädjer hela gruppen.

Kort sagt; Även om spelledarens vision innefattade att den mäktiga alvmagikern skulle komma och grilla den elaka varulven med en megablixt och på så sätt förtjäna karaktärernas respekt, måste han (SL) vara flexibel nog att låta spelarna slakta varulven själva, om de nu har en oväntat god taktik och tur med tärningarna. Att bara köra över deras "oönskade" framgång och fortsätta vidare på sin utstakade story är IMHO fel.

Micke H

Veteran
Ereb...

Det är som om det fanns ett magiskt fyrkantigt staket runt om världen med massor med skyltar som säger "I som här träden, låten hoppet fara. Dödligt våld kan komma att användas. (undertecknat Socialstyrelsen)".

Haha... beror nog snarare på att Ereb är så packat med olika kulturer, monster och äventyrstillfällen att det räcker till för alla. Det är ju egentligen en komplett värld, för vad finns det över att stoppa in utanför Ereb som inte redan är använt?

/Micke
http://www.noctum.da.ru

Illern

koppariller
Re: Den fyrkantiga världen

Så rita en karta över Then Kienda Wärlden, fyrkantig och fin, och låt spelarna ta del av den. Avgränsa den med lite trevliga monster i öknar, monster i hav, en och annan skylt som säger "Germanien (obildade barbarer)", "Asien (obildade våldsamma barbarer)" och liknande. Vips har du en fyrkantig värld med effektiva mentala skyddsbarriärer.

Vilket väl dessutom inte är så långt ifrån hur folk såg på världen på den tiden och då blir det ju en s. k. realistisk anledning att inte åka utanför kartan, om man bryr sig om sådana saker.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Man Mountainman

Storsvagåret

Faktum är att jag inte håller med dig det minsta lilla. Rollspel är inte böcker. Hela poängen med rollspel är att historien som skapas är interaktiv. SL gör sin del, och spelarna gör sin. Om spelarna vill göra något, som är möjligt inom världens ramar, så är SL så god att låta dem göra det. Om sedan spelarna gör saker som absolut inte passar ihop med spelarnas rollpersoner, då får väl SL ta och byta spelgrupp. Han ska inte komma och försöka "styra in spelarna på rätt spår", för då är risken stor att det istället blir spelarna som lämnar spelgruppen av tristes, något jag själv har gjort.