Nekromanti Var vi är på GothCon

Lycan

Hero
Jag brukar gå rundor mellan caféterian, butikerna, indierummet och gårdsplanen. Planerar som vanligt inte in något före konventet. Planerar gör man på arbetstid.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag brukar ju alltid sitta och sälja spel för Neogames men då Kim (Legion) bangar att komma på grund av logistiska problem samt att jag har en asjobbig tenta strax efter GothCon så kommer jag mest sitta hemma och lida! (for that is my lot in life).

Men... skall ta mig till GothCon för att heja på folk och prata strunt såklart. Skall försöka hitta det här Indierummet som alla alltid pratar om.

Ulfgeir

Swashbuckler
-Gunnar (undrar varför så få verkar fundera på att spela rollspelsarr på konventet, det är de som gör att vi fortsätter ha ett rollspelinriktat konvent i Sverige)
Tja i mitt fall är det det att mitt gamla spelgäng (The Good ole boys), där åker inte tillräckligt många i gänget på konvent längre. Och det nya gänget, där är lite varierande, men de är mest där och shoppar etc.

Jag tycker ju dock det är kul med brädspel och det är något som är enkelt att ställa upp i ensam. Men jag åker ju mycket för att träffa kompisar med.

/Ulfgeir

Sodivra

Champion
MrG said:
-Gunnar (undrar varför så få verkar fundera på att spela rollspelsarr på konventet, det är de som gör att vi fortsätter ha ett rollspelinriktat konvent i Sverige)
Indierummet är ett rollspelsarr, och dit ska ju typ alla. Eller hur menar du?

Jag ska vara i indierummet och verbal combat och jag hoppas att jag kan slinka in på voodoonätter. Vi ses!

Björn den gode

Swashbuckler
Jag kommer antagligen spela något pass Diplomacy, försöka hinna med en sido-draft i Magic, på Fredagkvällen smita iväg på Kindred Society's vampyrlajv, och på Lördag eftermiddag eventuellt hoppa in och spelleda något om det finns något arrangemang som inte fått ihop nog med spelledare medan resten av kompiskretsen spelar western-figurspelet.

Övrig tid kommer jag nog sitta och spela brädspel i diverse barer och korridorer tillsammans med mina vänner och andra inte ont anande förbipasserande.

Och för att passa på att svara på Gunnars fråga, främsta anledningen till att jag inte ska spela rollspel är laganmälan, även om jag känner några som kanske ville spela så är det för mycket organisatoriskt bök, tillsammans med problemet att chansen att faktiskt få spela om man anmäler sig sent är rätt låg. Så om jag spelar något rollspel så kommer det nog bli indierummet även för mig, så mycket smidigare.

Dimfrost

Special Circumstances
När jag inte spelar Magic (mest förmiddagarna) kommer jag att hänga vid vårt Kaleidoskopbord i rollspelstillverkarrummet. Kom gärna förbi och säg hej! Dessutom tänker jag väl försöka titta förbi indierummet ett par gånger. Det skulle vara kul att rentav hinna spela något också. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Björn den gode said:
Och för att passa på att svara på Gunnars fråga, främsta anledningen till att jag inte ska spela rollspel är laganmälan, även om jag känner några som kanske ville spela så är det för mycket organisatoriskt bök, tillsammans med problemet att chansen att faktiskt få spela om man anmäler sig sent är rätt låg. Så om jag spelar något rollspel så kommer det nog bli indierummet även för mig, så mycket smidigare.
Hmm. Har också den känslan att det kan kännas lite svårt att bara hoppa in i ett rollspelsarrangemang lite spontant sådär. Indierummet har ett väldigt bra upplägg på det viset.

Ska ha det i åtanke om jag arrar något längre fram, men fruktar att problemet ligger i att enskilda rollspel inte är populära nog i sig för att ha spontan drop-ijn (då det gör det svårt att fixa SLar on-the-spot, svårt att hålla koll på när de jobbar, o s v). Hm. :/

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Indierummet är ett rollspelsarr, och dit ska ju typ alla. Eller hur menar du?
Hade för mig att GothCon skiljde på arr, tourneringar och drop-in och att indierummet var den sista varianten... Ingen här verkar längre vara intresserad av scenarion, vilket jag som älskar scenarion tycker känns synd och undrar vad som skulle locka fler till arren/scenariona.

-Gunnar (som diggar drop-in också, annars hade jag inte sysslat med det i typ femton år)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
Hade för mig att GothCon skiljde på arr, tourneringar och drop-in och att indierummet var den sista varianten... Ingen här verkar längre vara intresserad av scenarion, vilket jag som älskar scenarion tycker känns synd och undrar vad som skulle locka fler till arren/scenariona.
Jag kan förklara varför jag inte dras till (årets) scenarier:

- Är utpräglad kampanjspelare. Har svårt att känna att tradspel är riktigt på allvar om det inte är 5-6+ spelmöten.
- Det är mycket få konventsscenarier jag läst som verkat intressanta. Formen tycks dra till sig rälsning, av den dåliga sorten. Jag har inget emot rälsning i stort, och det finns säkert undantag, men det är den allmänna uppfattningen.
- Jag tycker att det är mycket roligare att prata spel och umgås med rollspelare än att spela rollspel med folk eller SL jag inte känner sedan innan. Jag får inte ut så mycket av att "testa nytt". Jag är därmed inte på konventet för att spela spel, utan för att umgås.
- Det är ganska få scenarier som lyckas locka mig med sin stämningstext. Blod och Pussel ska jag vara spelare i mest för att det är Bortom och Robert, och eftersom vi spelade med Robert förra året. Sen var det väl kanske coriolisgrejen, Luna City Noir... och inte så mycket mer.
- Jag gillar inte fantasy/medeltid, så typ alla fantasy/medeltidsscenarier faller bort mer eller mindre automatiskt.
- Jag gillar inte att vara schemalagd på konvent. Det är lite samma grej som att jag inte ser på TV för att jag inte vill vara låst vid tablån. Jag vill kunna vara flexibel och ta beslut från minut till minut.

Björn den gode

Swashbuckler
MrG said:
Bara för att förtydliga, det som gör att jag inte anmält mig till något scenario i år är för att det brukar vara ett jäkla krångel att få 3 andra av mina vänner att komma överens om en viss tid och ett visst scenario i förväg. (Och det blir ännu svårare av att man i princip måste ha bestämt sig långt innan sista anmälningsdagen eftersom det inte verkar vara så att det är spelare som är problemet utan spelledare då jag för två år sen fick spela 0 av 4 pass som jag anmält lag till, dvs efter allt krångel jag la ner på att fixa ett lag).

Så hade jag kunnat anmäla mig som enskild spelare, kanske med alternativet att ange vilka jag vill spela med, fått ett lag tilldelat och fått spela så hade jag nog anmält mig till i vart fall 1, kanske 2 scenarion i år.

I och för sig så verkar det ju som att jag kommer spelleda 1 scenario istället, vilket jag nog inte gjort om jag kunnat få räkna med att spela. Och det verkar ju som sagt var tycks vara mer brist på spelledare, så egentligen kanske det här inte är något problem.

Rickard

Urverk speldesign
Björn den gode said:
Så hade jag kunnat anmäla mig som enskild spelare, kanske med alternativet att ange vilka jag vill spela med, fått ett lag tilldelat och fått spela så hade jag nog anmält mig till i vart fall 1, kanske 2 scenarion i år.
Så funkar det i Danmark. Jag undrar hur det går till i Amerikat.

/Han som inte har spelat rollspel på konvent på minst tio år (undantaget drop-in-arr och sådant som han har spellett själv)

Han said:
Björn den gode said:

/Han som inte har spelat rollspel på konvent på minst tio år (undantaget drop-in-arr och sådant som han har spellett själv)
Det är inte en dum idé, vi ser över att byta ut vårt databassystem, och då är det något vi ser över.

Inga garantier dock :gremwink:

//Gunnar från GothCon

MrG

Swashbuckler
Han said:
Ska man tro serierna (och lite skvaller) så är läget på andra sidan Atlanten att man anmäler sig i lag inkl spelledare och spelledaren spelleder ett annat gäng, allt i stora konventssalar med massa som sitter och kör samma sak i jakt på xp och loot. Det fanns principen en gång i tiden även här hemma att egen spelledare gav förtur. Liksom att individuell anmälan har förekommit, men det gav så få spelare oftast. Jag är på att testa det igen till nästa år...

-Gunnar (som redan är rätt klar med åtminstone ena arret för nästa år och det skulle mycket väl kunna ha individuell anmälan)

Björn den gode

Swashbuckler
Det är inte en dum idé, vi ser över att byta ut vårt databassystem, och då är det något vi ser över.

Inga garantier dock wink

//Gunnar från GothCon
och...btw, jag har ingen illusion om att min åsikt här skulle vara allmängiltig, se för Guds skull till att ha kvar möjligheten att anmäla sig i lag, det verkar ändå som att de flesta gillar det... Men ett alternativ att anmäla sig som 1-3 spelare och få tilldelat sig ett lag tror jag skulle kunna bli jättebra om det görs smart.

Björn den gode said:

Inga garantier dock wink

//Gunnar från GothCon
och...btw, jag har ingen illusion om att min åsikt här skulle vara allmängiltig, se för Guds skull till att ha kvar möjligheten att anmäla sig i lag, det verkar ändå som att de flesta gillar det... Men ett alternativ att anmäla sig som 1-3 spelare och få tilldelat sig ett lag tror jag skulle kunna bli jättebra om det görs smart.
Ja, jo, det kommer garanterat finnas kvar. Jag har dock hört den idén förr, och med våran målsättning att få fler att prova på olika typer av spel så passar det väldigt bra att låta folk anmäla sig solo om de inte har ett lag med sig.

Oroa dig inte, nya systemet ska inte bli av med funktioner.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kommer att spelleda Bortom: Blod och pussel på pass 2, 3 och 6. Mellan pass 1 och 2 kommer jag att samlas tillsammans med en del andra arrangörer diskutera lite om spelledarbrist och under pass 4 och en del av pass 5 befinner jag mig troligen på auktionen.

Så pass 1 och en del av pass 5 kommer jag gå runt på området, troligen speltillverkarrummet och butikerna, men kommer säkert synas på andra områden. Jag är tyvärr alldeles för blyg för mitt eget bästa så jag är dålig på att generellt säga hej och introducera mig, så tro inte jag ignorerar er om jag inte säger hej. Slit gärna tag i mig och säg "Hej! Jag är X". Det är alltid trevligt att möta folk. Jag suger bara på att ta den första kontakten. :gremfrown:

PS. Om det inte framgår av profilbilden hur jag ser ut slänger jag upp en idolbild. ( :gremwink: ) Den togs av Möller på förra årets konvent.