Nekromanti Vardagsirritation

magoo

Hero
Om jag någonsin skiljer mig från min make är orsaken antagligen hans lappar som ligger överallt i huset. Små utrivna papperslappar från kuvert eller kvitton eller bättre begagnade post-its. På dessa kan det stå obegripliga krumelurer eller siffror som för mig saknar mening, typ "13x58" eller varför inte "qam upconv". Ibland överkorsat. Han kan återanvända en post-it hur många gånger som helst...

Eftersom dessa lappar ligger på micron, i arbetsrummet - ja överallt så vill ordningsamma jag gärna kasta dem när jag städar. Men det går ju inte, för de kan innehålla viktig information av typen: måttet på vår tröskel som maken ska byta ut. Jag vågar/får alltså inte kasta några lappar, men jag irriterar mig oerhört på dem.

Han hävdar att hans skilsmässoorsak kommer att vara att jag inte stänger brödpåsarna med tillhörande klämmor utan bara snurrar ihop dem och så blir brödet torrt. Dessutom kastar jag påsklämmorma istället för att spara dem (vilket jag inte tycker behövs eftersom vi har tre miljoner påsklämmor).

Vilka vardagsirritationer upplever ni med respektive/sambo/kompisar/arbetskamrater?

Marcus J

Hero
Att alla måste städa.

Hela tiden.

Jag jobbar just nu på ett utomhusbad. Vi har en kiosk, den städas antagligen 5 ggr om dagen eftersom alla som jobbar där verkar ha tvångstankar om städning.

Så förbannat stökigt är det inte.

/Marcus.

Wilmer

Hero
Jag irriterar mig på...

...folk som blir andfådda av att äta fil och müsli.
Eftersom de stoppat munnen full måste de andas genom näsan och då låter det ännu mer.

Krille

Super Moderator
Skövdes puckade vägplanering

Det som stör mig mest idag är vägplaneringen vid korsningen Nolhagavägen och Mariestadsvägen i Skövde. Mariestadsvägen går i nord-sydlig riktning, medan Nolhagavägen drar iväg västerut (Kartlänk). Det är ett typiskt exempel på spaghettivägplanering. Nu syns det inte på kartbilden som jag länkar till, men det finns en gångbana på östsidan om Mariestadsvägen och en annan på västsidan. För mig, som bor på östsidan, så är det naturligast och enklast att gå på den på östsidan (d'uh!).

Problemet är att den slutar mitt i ingenstans. Från Lundenvägen där jag bor så går den till tio meter efter korsningen Nolhagavägen/Mariestadsvägen. Sen tar gångbanan slut och man måste korsa Mariestadsvägen för att fortsätta söderut. Men där finns inget övergångsställe.

Och det mest puckade är att det inte finns något som gångbanan leder till. Den går från rondellen vid Lundenvägen/Mariestadsvägen, förbi ingenting, ingenting, ingenting och till tio meter efter Mariestadsvägen/Nolhaga-vägen. Å sen tar den slut.

---

Det finns ett par andra knasiga vägkonstruktioner i Skövde som jag också avskyr. En av dem är Badhusgatan (Kartlänk). Badhusgatan är en inofficiell genomfartsled, där det susar fram trafik i minst 30 km/h för fort. Jag brukar roa mig med att klocka hastigheter, och det är sällan som det är under "bli av med körkortet"-gränsen. Skulle det vara det så beror det på att polisen står där med fartkontroll. Problemet är inte för mig, utan för skolungdomarna på Västerhöjdsgymnasiet. Se, majoriteten av skolbussarna stannar på östsidan av Badhusgatan, medan Västerhöjdsgymnasiet ligger på andra sidan Skövdes mest livsfarliga gata. Det är ett under att ingen har dödats där än under de femton år som jag har bott i staden.

---

Jag irriterar mig något oerhört på den kollektiva mobbningen av företagare. Senast i raden är bredbandstariffer. 10 megabit kostar 300-500 kronor i månaden, såvida jag inte ska bedriva näringsverksamhet, då priset stegras till 1300-1500 kronor, minst. Det är alltså 1000 kronor extra. Rent tekniskt så får jag absolut ingenting mer; ingen fast IP, ingen högre tillgänglighet, inte snabbare support, inte större hastighet, ingenting, utom rätten att driva affärsverksamhet.

---

Slutligen hatar jag telefoner.

Nightowl

Champion
Gnäll-Erik

Jag blev i dagarna särbo, men min ex-sambo, då. Han blir vettlöst förbannad på saker som inte fungerar. Inte så mycket på folk som på saker. Då skriker och svär han och jag och katterna gömmer oss. Och så kastar han grejer och slår dem i väggen. Han har sumpat ett antal kontroller till sin PlayStation på det här sättet.

Min åldrade far tycker så mycket om att höra sin röst att han aldrig tuggar ur munnen innan han börjar prata. Bland annat.

På mitt jobb finns kunder som inte kan läsa, eftersom de aldrig förstår de enklaste skyltar, kvitton och hänvisningar. Eftersom jag jobbar på ett bibliotek och de flesta av mina kunder vill ha böcker känns detta lite mystiskt.

Erik

Ackerfors

Alas, your rapids!
Pet peeves [halv-ot][länktips]

www.mypetpeeves.net är en underbar sida där man kan skriva av sig om sina favoritgnällgrejer. Den borde ni besöka och gnälla på (alltså, inte gnälla på sidan utan skriva av er ert gnäll så att alla kan läsa det på sidan). :gremsmile:

Jag har faktiskt inget särskilt jag orkar lägga energi på att störa mig på. Jag har bättre saker att göra. Eller jo, jag har några saker, men de tänker jag inte skriva här. :gremsmile:

Sluta klaga på mainstream! Det tycker jag inte om. :gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler
Gnäll-Erik II

På mitt jobb finns kunder som inte kan läsa, eftersom de aldrig förstår de enklaste skyltar, kvitton och hänvisningar. Eftersom jag jobbar på ett bibliotek och de flesta av mina kunder vill ha böcker känns detta lite mystiskt.
På universitet är det samma problem. Studenter kan varken läsa eller förstå de mest enkla instruktioner.

<ul type="square"> [*]Om det i informationsutskicket/schemat står: "sista inlämningsdag på hemtentamen är 5/5 klockan 13.00" så får man frågan "När ska tentan vara inne?"
[*]Om man säger "Ni måste lägga ner 40 timmar i veckan för att hinna med allt", så lägger stundeterna ner 25 timmar i veckan och gnäller sedan att det var tufft tempo, svårt att förstå litteraturen och att de inte hunnit med uppgifterna.
[*]Om det i hemtentemensfrågan står: "Hänvisa till böckerna X och Y och använd sidreferenser" så hänvisar de inte till böckerna, och skulle de mot förmodan göra det, så har de glömt sidreferenserna.
[*]Om man skriver: "Ditt svar får maximalt vara två sidor långt, allt annat rättas ej (d v s avlägsnas från svaret)", så kommer man likafullt få svar som är tre sidor långa, ibland med en medföljande motivering till varför just denne student bland 50 andra skall få bryta mot instruktionerna oftast i stil med: "Men det är ju omöjligt att svara på bara två sidor", (vilket de resterande 49 såklart lyckats helt galant med).
[*]Korrekturläsa sina svar så de värsta obegripligheterna tas bort? Glöm det.
[*]Om man på uppropsdagen säger: "när hemtentamen är rättad kommer resultatet upp på anslagstavlan, Om det inte finns något resultat på anslagstavlan, finns det inget resultat inne hos mig heller", så kan man ge sig på att det ändå knackar på fem studenter om dagen och frågar om tentan är rättad.
[*]Den klassiska eftersläntraren kommer dessutom i mitten av juni på att denne inte kommer få några pengar från csn. I panik skickar de in tentan på en fredag (två månader för sent) och undrar försiktigt om det inte är möjligt att man kan rätta den under helgen. Typ i stil med: "Kan du ge svar innan söndag om jag fått rest eller inte".
[*]Åsså… nä okej. Nöjer mig med detta… inte bra för blodtrycket. :gremsmile: [/list]

//erik. and the list goes on…

Rickard

Urverk speldesign
Re: Gnäll-Erik II

Har problem med lärare som inte förstår att studenter läser flera kurser.. :gremgrin:

Exempelvis:

"Om det i informationsutskicket/schemat står: 'sista inlämningsdag på hemtentamen är 5/5 klockan 13.00' så får man frågan 'När ska tentan vara inne?'"
Vissa lärare säger de viktiga sakerna under lektionen.. Andra hänvisar till hemsidan.. Tredje lärarsorten lämnar ut ett papper i början av kursstarten.. Kan man begära att en lärare kan göra åtminstone två av dem sakerna eller att lärarna åtminstone pratar ihop sig och bestämmer sig för att använda en av dessa saker?

"Om man säger 'Ni måste lägga ner 40 timmar i veckan för att hinna med allt', så lägger stundeterna ner 25 timmar i veckan och gnäller sedan att det var tufft tempo, svårt att förstå litteraturen och att de inte hunnit med uppgifterna."
Antar dina studenter endast läser din kurs? För jag har upplevt lärare som har sagt precis så och sedan inte tänkt på att vi faktiskt läser 2-4 kurser till.. Sedan finns det de lärarna som faktiskt tänker på det och bara flinar och tycker vi ska på något magiskt sätt klara't ändå (adjöken fritid!)..

"Om man på uppropsdagen säger: 'när hemtentamen är rättad kommer resultatet upp på anslagstavlan, Om det inte finns något resultat på anslagstavlan, finns det inget resultat inne hos mig heller', så kan man ge sig på att det ändå knackar på fem studenter om dagen och frågar om tentan är rättad."
Ytterligare ett exempel på "en lärare gör på ett sätt, medan en annan gör på ett annat sätt".. Hur ska man veta när det ska göras vad? Och på uppropsdagen? Vem kommer ihåg sådant? Vore bra med lite mer information om de viktigare sakerna, som att det kanske till och med stod på hemtentan under "Viktig information"? Eller hemsidan kanske?

/Han som har haft 2-3 lärare (av kanske 20 stycken) som har upprepat viktig information, har anpassat sig efter andra kurser och "alla" dessa har han tyckt varit riktigt bra lärare

G

Guest

Guest
Annoyed

1. Personer som klagar på hur andra kör när de själva kör helt totalt uselt, tillexempel höll min syrra på att ramma en bil när hon körde över en heldragen linje utan att använda blinkers, resten av resan var hon jättesur på grund av att de körde för fort (hon brukar själv köra i 130km/h) eftersom det här är det bästa man kan säga om min familjs bilkörande tänker jag inte skaffa körkort.

2. Min elektronik är hemsk allt från fjärrkontroller till datorer som ägs av mig går sönder flummar eller liknande, jämt, hur bra det än funkar i någon annans ägo både innan och efter så funkar det inte för mig.
Folk tror att jag har ett naturligt emp fält och det är nästan så jag börjar tro det också.

Lindenius

Swashbuckler

jag har tyvärr föga medkänsla för dig :gremtongue:
Vissa lärare säger de viktiga sakerna under lektionen.. Andra hänvisar till hemsidan.. Tredje lärarsorten lämnar ut ett papper i början av kursstarten.. Kan man begära att en lärare kan göra åtminstone två av dem sakerna eller att lärarna åtminstone pratar ihop sig och bestämmer sig för att använda en av dessa saker?
Det skulle man förstås kunna göra och självklart finns det en hel del lärare som bryr sig allt för lite om sådant också. Fast å andra sidan. Om en lärare säger att allt viktigt finns på hemsidan, hur kommer det sig att studenterna inte läser den innan de springer förbi kontoret och stör?

"Döhh… när lärar'n sa att vi skulle titta på hemsidan, så… öhhh… menade han nog inte det… för… öhhhh… när vi hade Lennart så sa han att vi skulle läsa på pappret… öhhh… så eftersom vi inte har fått något papper nu… öhh så betyder det nog att vi ska gå och fråga honom i stället… eller kanske ringa hem till honom för klockan är ju efter 17.

Eller tänk om du skulle resonera likadant när det gällde bilar. "Eftersom den förra bilen hade automatlåda, tänker jag inte växla på den här bilen heller, fastän det är manuell växel".

Antar dina studenter endast läser din kurs? För jag har upplevt lärare som har sagt precis så och sedan inte tänkt på att vi faktiskt läser 2-4 kurser till.. Sedan finns det de lärarna som faktiskt tänker på det och bara flinar och tycker vi ska på något magiskt sätt klara't ändå (adjöken fritid!).….
Vadå läser 2-4 kurser till? 5 poäng means 5 poäng heltidsstudier. Period. Såvida det i programmet är bestämt att ni ska läsa 5 p parallellt med andra 5 p då det i sådana fall är 50% fart. Jag kan dock inte bry mig mindre om folk som läser extra kurser och således försöker klämma in 5 p mer än vad de "egentligen" borde hinna med…

Ytterligare ett exempel på "en lärare gör på ett sätt, medan en annan gör på ett annat sätt".. Hur ska man veta när det ska göras vad? Och på uppropsdagen? Vem kommer ihåg sådant? Vore bra med lite mer information om de viktigare sakerna, som att det kanske till och med stod på hemtentan under "Viktig information"? Eller hemsidan kanske?
Standard är: Det står i momenkompendium samt sägs på upprop. Som sagt. It has been done. It doesn't help.
Det här är problemet som många (men långt ifrån alla) studenter inte verkar tänka på: De är inte den enda studenten som föreläsaren har. Medan en student läser en (eller möjligtvis två) kurser samtidigt och behöver hålla reda på 3-5 föreläsare, så har en föreläsare (som är heltidslärare) kanske fyra kurser á 50 studenter = 200 samtidigt att hålla reda på.
Sedna finns det en liten klick av dessa studenter som är för obrydda så att de inte kan hålla reda på vad som sades under uppropet, inte ids hitta papperet som de fick eller fråga sina kurskompisar först, innan de knallar upp till läraren för att ställa frågan "Tja, jag undrar var vi ska vara i morgon" och sedan blir sur på läraren för att a) han inte är där b) inte har riktigt koll på vilken kurs studenten läser eller c) Läraren säger att han är upptagen med annat.

Vadå, tänker studenten. Det tar väl inte all tid i världen att hjälp just mig. Nä, men problemet är att 10% av studenterna tänker så, vilket enligt exemplet ovan ger 20 studenter som titt som tättar tittar förbi och ställer helt onödiga frågor (som går att läsa sig till) eller lämnar in hemtentor som garanterat blir underkända (men som likafullt tar 15 minuter att administrera) etc. Många bäckar små. Det är därför det är så irriterande.

//erik. som har 6-8 studenter (per 10 stycken) som faktiskt lyssnar och förstår vad man säger, lämnar in saker i tid och läser instruktionerna noggrant och alla dessa har varit riktigt bra studenter.

Snow

Swashbuckler

Vadå läser 2-4 kurser till? 5 poäng means 5 poäng heltidsstudier. Period. Såvida det i programmet är bestämt att ni ska läsa 5 p parallellt med andra 5 p då det i sådana fall är 50% fart. Jag kan dock inte bry mig mindre om folk som läser extra kurser och således försöker klämma in 5 p mer än vad de "egentligen" borde hinna med…
Haha... right... :gremsmile:
Det är ofta rätt stor skillnad på universitet (som du verkar komma från) och teknisk högskola (som Han verkar komma från).
Såhär lät det tex när jag läste en databaskurs tillsammans med datalogerna:

"I årets version av kursen får alla lite mer att göra, och datalogerna får mer poäng. Teknologerna 3 poäng, samma som förra året. Datalogerna får för samma kurs 5 poäng, vilket är en poäng mer än förra året."

Det är rätt ofta man läser två fempoängskurser under sju veckor. Och samtliga lärare har ingen som helst förståelse för att schemat faktiskt är lagt så, utan de fläskar på allt vad de kan. Man lär sig snabbt att man får välja vilka kurser man vill ta på allvar och vilka man bara ska försöka klara.

Låter det korkat? Ja.
Är det någon som har förståelse eller gör något åt det? Nej.

Som tur är slipper jag sån skit numera. Nu är det korkade kravställare som kommer med inhumana deadlines och ändrar kraven precis innan. "Vadå, går det inte lika snabbt ner till Australien? Vadå? går det långsamt bara för att databasen är full med gigantiska datamängder". Så högskolan var en rätt bra förberedelse på sätt och vis. Men det blir inte roligare.

Lindenius

Swashbuckler
w00t!

Awwwg. Styggelse! :gremooo:
Jo det är betydlig skillnad på Universitetsflum och Högskoleflams. Vi har nog hört hur det går till på de där utbildningarna :gremcool:

Men varför protesterade ni inte någonstans? Ni vet ju att ni måste skjuta av några kursansvariga när sådant där händer.

//erik. pårom bara

thark

Hero

[ QUOTE ]
Så högskolan var en rätt bra förberedelse på sätt och vis. Men det blir inte roligare.

[/ QUOTE ]

En text på ämnet (mer eller mindre) som jag gillat väldigt mycket var den här.

Snow

Swashbuckler
Re: w00t!

Men varför protesterade ni inte någonstans? Ni vet ju att ni måste skjuta av några kursansvariga när sådant där händer.
Tyvärr var de värsta typerna inte bara kursansvariga utan även chefer för instutitionerna. Den allmänna inställningen var väl "vi vet att det är hårt men vi har klarat det på 3,5 år så då ska ni väl klara det på 5".

Joakim_UBBT

Veteran
Oftast så...

irriterar jag mig på folk som dricker så mycket sprit att dom inte kan låta bli att slå andra på käften eller att förstå när dom ska hålla käft och gå hem.

Sen kan man också bli lite less på folk som inte kan skilja på ditt och mitt...

Feuflux

omjonasson.se
Vardagsirritation Feuflux-style

Kul tråd faktiskt. Synd att den blev så dominerad av ett sidospår.

Vilka vardagsirritationer upplever ni med respektive/sambo/kompisar/arbetskamrater?

Folk har fuskat och svarat rent allmänt och det gör nog jag med... blir mer att komma med då. :gremsmile:

Fast jag börjar med att hålla mig helt till ämnet. När jag tidigare delade lägenhet med en annan student så uppstod olika sorters lån-irritation. Om hans cykel fick punktering så var inte hans lösning att fixa den utan han försökte istället låna min cykel så ofta som möjligt. Om han hade slut på stift till sina pennor (ofta förekommande) så gick han och lånade pennor av mig, utan att fråga eller lägga tillbaka. Jag fick med andra ord tillbaka dom när jag undrade vart i helskotta min pennor tog vägen. En annan störande grej är när folk nånar böcker eller liknande och behåller dom i halvår eller liknande, lämna tillbaka grejer utan att man ska behöva be er ffs.

Så håll er självförsörjade med de grejer ni behöver, fråga innan ni lånar saker och lämna tillbaka grejer inom rimlig tid och utan att behöva bli ombedda så gör ni feuflux glad. :gremsmile:

Ytlighet är en annan sak som jag irriterar mig på. Människan har uppfunnit en massa saker, kan bygga fantastiska byggnadsverk, sätta folk på månen och bla bla bla men det viktigaste som finns är att ha en vacker strandkropp och ingen kroppsbehåring... perspektiv för helvete. Att ingen någonsin har glasögon i häftiga musikvideos eller på tv-program om uteliv är och lattjo. Å andra sidan signalerar ju glasögon ett handikapp och borde enligt Darwin vara oattraktivt då. :gremwink:

Nån nämnde folk som kommenterar en berättelse eller åsikt med något i stil med "du sa vart istället för var" istället för att fokusera på vad som sas. Sämre lyssnare finns inte. Farsan har gjort det där några gånger, syrran uppvisar potential och med tanke på vad jag sagt om särskrivningar så är jag troligtvis en elak jävel jag med (fast i skrift och inte i tal)...

Folk som inte plockar undan skräp efter sig. Sittar man i skolan och pluggar och det efteråt ligger godispapper och whatnot runt en av platserna så vet man att polare S satt där.

Folk som är för egenkära. "Ja nu sitter vi åtta pers här och polare M har snackat 50% av den totala mängden ord men fortsätt du, vi vill gärna höra om ännu en grej som du har gjort."

Ska jag gissa på vad jag bäst irriterar folk med så säger jag min förmåga att skämta bort seriösa diskussioner, min ovilja att ta saker på allvar eller vad man nu ska kalla talangen.

Lindenius

Swashbuckler
Missförstå mig rätt

Jo, jag är medveten om att utbildningar på universitet/högskolor ofta suger pung (har ju trots allt själv varit student några år :gremsmirk: ).

En av de största problemen som lärare är att göra så att kurserna betyder något när studenterna kommer ut i "verkligheten". Tyvärr så ignorerar många utbildningar detta faktum, utan är mer intresserade av att få in stålars från sina studenter så att de kan fortsätta forska. I bästa fall är läraren intresserad av ämnet och brinner för att lära ut det, även om det saknar verklighetsanknytning. (Å andra sidan är jag inte helt övertygad om att alla kurser skall vara nyttiga ur ett ekonomiskt perspektiv, men det är en helt annan fråga)

Å andra sidan, så är faktiskt också en stor del av studenterna obrydda om att lära sig något, utan är mer intresserade av poängen så att de får sin examen och kan komma ut i "verkligheten".

Det blir liksom en ond cirkel. Lärare gör konstig kurs –> Studenterna skiter i att lära sig för att kursen är konstig. De lägger i stället ner minimal energi för att klara kursen och gå vidare till nästa för att få sin examen –> Läraren får ingen feedback och tror att alla i kursen är nöjda för ingen säger något och han är nöjd så länge han får behålla sitt jobb, så varför ändra på något som "funkar" –>Läraren gör konstig kurs igen.

//erik. har skickat svar till Storuggla också *mystisk*

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Smutsiga strumpor och...

... när ens hjärna är tom.

Njae. Vardagen är fylld med små saker som irriterar mig. Att huset inte har bestämt sig för att städa själv är en sådan sak... ja, det är alltid stökigt här hemma. Jag vet varför, både maken och jag är är hamstrar, vi spar på allt möjligt som kanske kan återanvändas. Resultatet ger den andra biten av min stora irritation.

Extrem platsbrist.

Avsaknad av pengar. Ja, det är ju bara maken som arbetar just nu... (ja får inkomst då)

Att maken förutsätter saker när han kommer hem från jobbet. Ja, som tex. igår. Då förutsatte han att jag skulle gjort en liten sak som han såg var självklar. Jag hade helt missat det och ... bråket var igång.

Jag är hemskt led på väggarna här hemma också. Men det är ju beroende av att vi inte har plats... :gremfrown:

Det finns faktiskt en miljon och en sak som man irriterar sig på när man bara ser "fyra väggar" hela dagarna. Allt blir ju vardag och vardag är ju tråkigt. Till och med rollspel blir vardag om man ser det 7 dagar i veckan....

:gremfrown:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Saker som jag stör mig på just nu:

Den där usla grekiska melodifestivalslåten som verkar spelas överallt. Den suger fetast.

Fucking sjukhus och fucking sjukhusväxlar, urusla telefontider och bortslarvade remisser. Verkar som jag får gå runt med bandagerad vänsterhand fram till jul.

Hur mycket svårare allt blir när man bara har en fullt funktionsduglig hand.

Saker som jag alltid stör mig på:

Människor som har så stora egon att de alltid måste göra sina röster hörda även om det sker på bekostnad av andra och orsakar onödiga konflikter.