Nekromanti Vardagssaker

Rickard

Urverk speldesign
Har ni nånsin tänkt på hur man lever på medeltiden. Hur städerna ser ut, hur städerna kommer till, hur man borstar tänderna, torkar sig där bak, olika betalningssätt, hur husen ser ut, hur ett kök är uppbyggt, hur man tar sig igenom stadsporten, hur hästuthyrningen går till... Finns massor och lite till som man gärna skulle veta hur det fungerar.

Betalningssätt: Nu menar jag inte pengar, byteshandel el. natura utan hur man betalar. DoDs mynt har ju på senare tid drabbas av inflation. Räknar man verkligen upp 2000 sm (för att ta en siffra) för en häst? Då kan man fråga sig varför bankväxlar (nutidens sedlar) inte kommit för.. Kom på mig själv bära runt 1000 mynt i DoD6. Sen gav jag förslaget att sänka alla priser m 10..
Men räkna upp 200 mynt är jobbigt det också. Jag brukar köra m att man väger upp mynten. Man vet ung. hur mkt ett mynt väger och vet därmed vad 200 sm väger.

Hästuthyrning: Själv brukar jag köra m att man betalar i förskott och lämnar en sak i pant som är runt 30-50% av hästens värde. Själv är jag inte riktigt nöjd m den lösningen så jag undrar om det är nån annan som har en bättre lösning.

Nån som har en bra källa som nyfikna (som jag själv) kan titta till?

/[color:448800]Han</font color=448800> som vill veta mer

Krille

Super Moderator
"Har ni nånsin tänkt på hur man lever på medeltiden."

Oja. En hel del av de frågor som du ställer dig besvaras i Geografica Vistfarthi till Västmark.

"Jag brukar köra m att man väger upp mynten. Man vet ung. hur mkt ett mynt väger och vet därmed vad 200 sm väger."

Det är till och med den vanligaste metoden för halvstora penningtransaktioner (de riktigt stora penningtransaktionerna gjordes dock med bankväxlar). Man vet inte bara ungefär hur mycket ett mynt väger utan exakt hur mycket det väger, eftersom myntets värde beror på mängden silver i det.

Principen är snorenkel: det går 240 silverklumpar (nja, runda silverplåtbitar) på ett pund (454 kg). Varje mynt väger således en tvåhundrafyrtiondels pund. Därifrån kommer också det brittiska pundet - före valutareformen 1974 så gick det 240 pence på ett pund sterling, 20 pence på en shilling och 12 shilling på ett pund. Allting har sitt ursprung i denna urgamla myntfot att ett pund silver är lika mycket värt som ett pund silvermynt. Till och med symbolen för pund, £, är ett snirkligt "L", vilket stod för latinets "libra" eller våg.

"Själv brukar jag köra m att man betalar i förskott och lämnar en sak i pant som är runt 30-50% av hästens värde. Själv är jag inte riktigt nöjd m den lösningen så jag undrar om det är nån annan som har en bättre lösning."

Normalt fanns det hästkarlar på marknaden, som sålde en häst till den som skulle någonstans. Vid destinationen sålde resenären hästen till en annan hästkarl för något mindre än inköpspris. Annars var det vanligare att man reste någonstans till fots.

Detta och mycket annat finns uppräknat i Geografica.

Krille

Super Moderator
"har för mig att i 91an står det att 200 mynt väger 2kg oavsett myntsort....."

Det är DoD'91 det. Jag talade om mynt under medeltiden i verkligheten.

Rickard

Urverk speldesign
Tack, o du vise [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som laddar ner filen m en gång (som han antar är baserad på riktig info.)

Krille

Super Moderator
Re: Tack, o du vise

"som han antar är baserad på riktig info."

Helt korrekt. Det ligger en hel del research bakom Geografica.

DanielSchenström

Swashbuckler
Ja, jag har funderat. sedan har jag gått till biblioteket och lånat böcker på ämnet. Det rekommenderar jag att du gör också. Min favoritbok är "Den dynamiska medeltiden" som ger insikt i löner, kost, yrken, sexliv, kvinnors ställning och en del annat.

Nu för tiden med internet kan man ju göra research där också men att läsa motsvarigheten till ett par hundra sidor från sk'ärm betackar jag mig för. Här på rollspel.nu har de ett länkregister där de har länkar till platser som handlar om historiska saker.

Shaggy

Swordsman
Pund

Till och med symbolen för pund, £, är ett snirkligt "L", vilket stod för latinets "libra" eller våg.

Ah. Då fick man det förklarat också. Jag har nog undrat över det någon gång i samband med att jag läst om dollartecknets ursprung, men det har aldrig blivit av att jag tagit reda på det.

Shaggy

Swordsman
Re: Pund

Vet du förresten om det var romarna eller britterna som uppfann tecknet? När jag nu tittar i min latinska ordbok står det mycket riktigt "romerskt pund" under "libra". Det motsvarade tydligen ungefär 3/4 brittiskt pund.

Krille

Super Moderator

"Vet du förresten om det var romarna eller britterna som uppfann tecknet?"

Det var romarna, som passade på att importera det till Brittanien under sin trehundra år långa ockupation.

I den gamla engelska myntfoten så förkortade man "pence" med "d" och shilling med "s". "D" stod för "denarius", och "s" för "solida". Så 1£ 2s 14d stod alltså för ett pund, två shilling och 14 pence = 294 pence. Även detta bruk kom in till Brittanien i samband med den romerska ockupationen.

keno

Veteran

Vad är definerat medeltid? Vilka år sträcker sig denna emellan? Vad hade man för system i Sverige under den här tiden? Några klurigheter som jag undrar över...

Krille

Super Moderator

"Vad är definerat medeltid? Vilka år sträcker sig denna emellan?"

"Medeltiden" brukar i allmänhet definieras som tiden mellan Roms fall och renässansens början - det vill säga någonstans från ca 400 ekr till 1500 ekr - en period om gott och väl 1000 år.

"Vad hade man för system i Sverige under den här tiden?"

Jag lyckades faktiskt hitta en artikel om svensk valuta genom historien.