Jag borrar vidare i mina funderingar kring skräckgenren och vad det egentligen är som gör att man rekommenderar olika skräckspel. Vad är det egentligen i de skräckrollspel och skräckäventyr som man rekommenderar som gör att det är så bra?
Om jag tittar på det jag nyligen rekommenderade i en annan tråd så rekommenderade jag Upsala sviten och Cthulhu Dark. Cthulhu Dark utifrån att det är ett regelminimalt system som mer eller mindre enbart handlar om sanity/insanity (insikt i den kosmiska skräcken). Äventyren som ingår är korta och makabra och handlar om utsatta människor med låg social status. Det som känns creepy i själva äventyren är segment där t.ex. röster viskar saker till RP, där gärningsmän rör sig som träsoldater etc. Upsala svitens första del är en krypande historia som utifrån att först se ut som ett helt vanligt dödsfall bli en allt mer skräckinjagande historia. Jag gillar som jag säkert nämnt tidigare mixen mellan det naturliga och onaturliga och där nedräkningen går mot att det som först kan förklaras bort, drivs mer och mer mot något som inte är av denna värld alt. där det även i slutskedet är oklart om rösterna i huvudet på mördaren är ett vardagligt "trasigt psyke" eller mörka krafter och monster. Jag skulle nästan säga att ju mindre monster och ju mer "verklighets-skräck" desto bättre (tänk Hitchcocks "Psycho")
Regelmässigt ser jag också fram emot Ligans Alien RPG och hur mekaniken med stresstärningar kan skapa panikartade spänningssituationer, även om det känns mer som spänning än skräck för mig.
Vilka skräckregler/äventyr gillar du, varför och vad gör dem creepy?
Om jag tittar på det jag nyligen rekommenderade i en annan tråd så rekommenderade jag Upsala sviten och Cthulhu Dark. Cthulhu Dark utifrån att det är ett regelminimalt system som mer eller mindre enbart handlar om sanity/insanity (insikt i den kosmiska skräcken). Äventyren som ingår är korta och makabra och handlar om utsatta människor med låg social status. Det som känns creepy i själva äventyren är segment där t.ex. röster viskar saker till RP, där gärningsmän rör sig som träsoldater etc. Upsala svitens första del är en krypande historia som utifrån att först se ut som ett helt vanligt dödsfall bli en allt mer skräckinjagande historia. Jag gillar som jag säkert nämnt tidigare mixen mellan det naturliga och onaturliga och där nedräkningen går mot att det som först kan förklaras bort, drivs mer och mer mot något som inte är av denna värld alt. där det även i slutskedet är oklart om rösterna i huvudet på mördaren är ett vardagligt "trasigt psyke" eller mörka krafter och monster. Jag skulle nästan säga att ju mindre monster och ju mer "verklighets-skräck" desto bättre (tänk Hitchcocks "Psycho")
Regelmässigt ser jag också fram emot Ligans Alien RPG och hur mekaniken med stresstärningar kan skapa panikartade spänningssituationer, även om det känns mer som spänning än skräck för mig.
Vilka skräckregler/äventyr gillar du, varför och vad gör dem creepy?