Missförstå mig rätt, jag brukar sända mina stackars medspelare ned i perversionens mörker. CoC, WoD, ja tillochmed Trudvang har fått en släng av provocerande erotika. Men jag är också lyhörd för när ämnet blir för påträngande för att det fortfarande ska bli underhållande. Det är definitivt INTE vår samhällsenliga plikt att fixa till "töntiga" polare. Men jag vill heller inte undvika mörkare aspekter av sex, som det är närmast praxis att göra på lajv.
Att som orch släpa in en piga i skogen och gruppvåldta är ganska meningslöst - ett uttryck för snedvriden humor allena, och det kan vi gott vara utan. Att som orcher slå ihjäl alla män och våldta alla kvinnor och barn i en by - det är psykologisk krigsföring, ett uttryck för brukande av makt och förnedring av fienden. Som att doppa pungen i munnen på fallna fi. Handlingen i sig är ointressant medan motivet bakom lyfter frågan och gör den mer otäck. Och när våra mörka aspekter lyfts fram, det är då många retirerar till humorn för att klara av situationen. Även förövarna.
Ett utmärkt exempel från (den utmärkta?) filmen "Ichi the Killer": Ichi bevittnar en gruppvåldtäkt. Han ingriper inte, trots bedjanden från flickan. En av våldtäktsmännen ser honom, och även att han faktiskt får erektion av det som händer. Det här är ett pikant dilemma som är intressant att spela på. Skillnaden mellan "god" och "ond" suddas ut när mörka aspekter finns, likväl som de goda, inom oss. Ichi vill ingripa, men han vill också göra dem sällskap i gruppvåldtäkten. Som en kommisarie på roteln för sexualbrott som blir upphetsad av de utsatta kvinnornas berättelser.
Den dualiteten behöver inte handla om sex. I rollspel handlar den allt som oftast av våld. Min poäng här är något diffus. Det jag vill peka på är att även om den sexuella aspekten av mänskligheten är god uppsjö av spel så finns dualiteten inom så mycket mer. Du har spelare A, som bevittnar en våldtäkt. Du berättar att han får erektion av det. Om spelaren börjar skruva på sig, eller meddelar hur han "klubbar ned förövarna med sin svullna lem", har spelet glidit från underhålling till psykoterapi - och dit ska man fanimej inte komma. Det finns andra dualiteter att använda, men som Tarantino sa: "Om man blandar in sex och våld, så försvinner allt annat" (paraphrasing). Eftersom brutalt övervåld är något vi aldrig kommer i kontakt med i våra vanliga svensson-liv, är det en säker aveny att traska ned för.
Inget ont menat. De flesta gillar sex. De har det ensamma eller i sällskap med andra. En del gillar hjälpmedel, andra gillar det au naturelle. Men alla gillar det inte i sin hobby. Men nivån på ämnen som behandlas inom en spelgrupp är inte baserat på den med minst hämningar, utan på den med mest.
Peace out!