Varför är/var Vampire populärt?

Bifur

Veteran
För att inte spåra ur den andra tråden startar jag en ny.

Jag missade i stor utsträckning hela 90-talsvågen av rollspel, dels för att jag spelade lite men också för att det som var stort inte tilltalade mig, speciellt då Kult och Vampire. När det gäller det förra kan jag intellektuellt förstå vad det är som drar, även om jag nu prövat så pass många gånger att jag vet att det inte är min smak, men när det gäller Vampire förstår jag bara inte grejen. Så förklara för mig varför jag har rätt eller fel.

I all ytlighet ska jag också erkänna att jag fritt blandar ihop spelet (som jag aldrig läst) med Interview with a vampire (filmen) som jag tyckte var så där. Kanske är det för att de gör något nytt med vampyrer som jag i min konservatism inte uppskattade?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att dricka blod är en analogi för sex. Sex är coolt. Därmed är också vampyrer coolt.

Man får gå runt och vara angstig. Det är coolt.

Jag läste genom reglerna på riktigt för något år sedan. De lever verkligen inte upp till löftet som ges i premissen. Men det gjorde inte så mycket då, vi fyllde i luckorna själva och ju mindre vi motionerade reglerna i varje spelmöte desto bättre.

DanielSchenström

Swashbuckler
Vampire lyckades hitta en publik som inte tillgodosågs av de andra rollspelen på marknaden och har en viss bredd i hur det kan spelas.
Man kan köra hela grejen med sin urholkade mänsklighet och ens inre best, man kan spela intrig- och ränkspel med en massa coola krafter, man kan spela blodsugande superhjältar med coola krafter exempelvis. De två första brukar inte Dungeons & Dragons, GURPS och Rifts bjuda på. Det var det första spelet vars premiss verkade mer vuxet som nåde ut till en stor publik.
Vet inte hur mycket Anne Rice författande bidrog då jag inte vet hur stor hon var men det kan ha varit en faktor.
Vampyrer har lyckats ha en lockelse i många decennier/århundranden.
Det var det första spel som jag känner till som verkligen fokuserade på att man spelar en person med egen motivation och personlighet och publicerade material för att ge tips till hur man agerar som sin rollperson.

Rickard

Urverk speldesign
DanielSchenström;n343363 said:
Vampire lyckades hitta en publik som inte tillgodosågs av de andra rollspelen på marknaden och har en viss bredd i hur det kan spelas.
Man kan köra hela grejen med sin urholkade mänsklighet och ens inre best, man kan spela intrig- och ränkspel med en massa coola krafter, man kan spela blodsugande superhjältar med coola krafter exempelvis.
Varje klan är dessutom en del av tonåringen. Upptäckten av det sexuella (toreador), känslosvall (gangrel), etc.

God45

#PrayersForBahakan
Excuse me, but I'm a fuck-mothering vampire! I killed a lot of people to get this title; I deserve to be called such!