Nekromanti Varför används vissa system? (ex, Dicepool)

Genesis

Ni dés ni maître
HJK: Så det var ett klagomål på SotC snarare än på allmäna egenskaper i allmänhet? Det där tycker jag låter som dålig spelkonstruktion. Det är av den anledningen som jag i Oskrivna blad låter det kosta mer och mer ju mer man använder samma Resurs.

Krille

Super Moderator
  • Satsningsmekanismer. Du har en hög tärningar och väljer hur många av dem du vill använda.
  • Automagisk kvalitet. Du ser på hopskrapet hur bra det gick, utan att behöva räkna.
  • Det är skoj att slå tärningar. Det har Riotminds sagt.
  • Fallande sannolikhetskurvor. Det finns säkert en användning för den sortens sannolikhetskurvor också.

Rickard

Urverk speldesign
Automagisk kvalitet. Du ser på hopskrapet hur bra det gick, utan att behöva räkna.
I BRP så kan man läsa av tärningsresultatet direkt och få kvalitet.

* Satsningsmekanismer. Du har en hög tärningar och väljer hur många av dem du vill använda.
I BRP kan man, om man kör med kvalitet som ovan, så kan spelaren få säga ett tal. Om slaget lyckas så adderas talet till tärningsslaget för att utmäta kvaliteten. Slår man dock lika med eller under talet så misslyckas handlingen.

Exempel: Spelaren har FV 75, satsar 25 och slår 61 och får total kvalitet på (25 + 61 =) 86.

Så det där är inget som man bara kan ha i ett pottsystem. Döremot tycker jag alla borde kika på Don't rest your head som Genesis talade om, för det systemet utnyttjar verkligen "fler tärningar för att få ut mer information".

/Han som redan nämnt "omfördela tärningar"

Genesis

Ni dés ni maître
  • Satsningsmekanismer. Du har en hög tärningar och väljer hur många av dem du vill använda.
  • (...)
  • Det är skoj att slå tärningar. Det har Riotminds sagt.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker tvärtom att det är väldigt positivt för berättelsen att kunna använda Besatt av faderns försvinnande positivt, som motivation när man tror sig kunna hitta nya ledtrådar, eller Världens rikaste man negativt när horder av journalister blockerar receptionen i hotellet man bor på och snabbt måste ta sig därifrån. Och så vidare.

Arfert

Facit
smaken är som baken; den enda grej som gör att jag inte gillar tärningspölar är att de inte är eleganta nog. Jag verkligen hatar att behöva använda massor med tärningar på en gång, även om jag själv gjort liknade system. Jag vill hålla ner antalet tärningar till ett absolut minimum.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
ORE-systemets (One Roll Engine – Godlike, Reign, m.fl.) tärningspölar gillas av mig.

Från ett enda slag får du följande information: Om handlingen lyckas eller inte; hur väl du lyckas (eller hur illa du misslyckas); hur snabbt det går att utföra handlingen; samt, i strid, var du träffar och hur mycket skada du gör.

Storuggla

Champion
TJa, hela regelverket finns gratis på nätet i formen Nemesis. Nu är det den andra utgåvan av ORE-reglerna (Godlike var först) så det finns små skillnader mellan de olika versionerna, men i mångt och mycket är Nemesis en bra produkt.

Storuggla, med ost på toppen

ikaros

Warrior
Din beskrivning sålde mig på Don't rest your head och stora tärningspölar samtidigt som du golvade mig! Nu ska jag köpa 24 t6 till och hitta en användning för dem :gremtongue:

Pilzefrau

hon/henne
Glöm inte att du bhöver ha olika färger på dem, några av varje färg. Det är ju då du an se om du lyckades mha din skicklighet, din enorma ansträgning eller din galenskap.

Rickard

Urverk speldesign
Varför man vill använda ett pottsystem

Han said:
/Han som tycker Vampire slarvar bort att de använder tärningspotter...
Jag kanske ska utveckla det här, förresten. Vampire (och alla andra WoD-spel jag stött på) har ett väldigt föråldrat regelsystem. De har en massa specialregler som Humanity utöver det vanliga systemet och tvingar in en massa nya koncept (Werewolf, Demon, Mage med mera) i systemet så att alla spel i grund är likadana men med en utbytt fernissa.

Varför ska man ha ett pottsystem? Jo, för att man kan få ut information av varje tärning som används. Därför föredrar jag nästan T100 framför T20 i BRP-system, eftersom man måste använda två tärningar i T100-systemet, som kan utläsas ur slaget. Är man traditionell så kan tiotalet ge skada i strid och entalet avgöra var någonstans anfallet träffar. Oktoberlandet använder tärningar på just detta sätt och använder färger för att särskilja tärningarna. När det kommer till tärningspott-system, så använder Don't rest your head olika färger på tärningarna.

Man skulle lika gärna kunna tänka sig att man använder olika tärningstyper, som står för olika saker. Om man generaliserar skulle man kunna likna gamla EDD-reglerna vid ett pottsystem. Där skulle man slå attackslag (T20), träffområdesslag (T10) och skadeslag (varierade). Ofta så slog jag detta samtidigt som spelledare och fick direkt ut all information som jag behövde.

Ett tredje sätt är att man ger olika värden på tärningarna vid olika effekter. I Reign så slår man fram sin bakgrund med X antal tärningar. Alla tärningar som fick samma resultat avslöjade någonting om rollpersonens bakgrund. "Du fick 3 tvåor? Ok, då är du tredje gradens sjöfarare". I Vampire skulle man kunna tänka sig att alla ettor man slår sänker humanity ett steg men man kan offra en success för att ignorera en etta. Det slaget skulle kunna symbolisera hur man är upptagen med att kämpa mot den inre besten.

Vi skulle kunna fortsätta på Reigns spår, eftersom där gavs även ett exempel på när tärningar visar lika. Man skulle kunna tänka sig ett Yatzy-system där stegar, par och trissar betyder olika saker. Man skulle kunna spara tärningar till nästa slag (som i Maxi-yatzy) eller på något sätt kunna variera sina tärningspotter. En kompis sitter just nu med ett system där man slår två potter i varje slag - ett "anfalls"- och ett "försvarsslag" och man kan fördela tärningar därimellan för att gå offensivt eller defensivt.

Det är på grund av informationen och valmöjligheterna som man bör ha ett pottsystem, men om man bara slår tärningar och jämför med ett värde så är det helt menlöst - då kan man lika gärna köra med ett BRP-system.

/Han som ville få detta ur sig