Vad är introäventyrens funktion? Kan man ersätta dem med "så här spelar du" avsnitt och matig världsbeskrivning? Vad kommunicerar de? Är de nödvändiga? Hur långa ska de vara? Och om man ska ha dem - vad ska man tänka på då man gör dem?
Att visa vad rollpersonerna förväntas syssla med i ditt spel. Ska de gå runt i grottor och döda orcher: skriv ett introäventyr med grottor och orcher; ska de stjäla hemlig info från onda megaföretag: skriv ett introäventyr med info och megaföretag; ska de lista ut vem av överstens släktingar som giftmördade honom: skriv ett introäventyr med en giftmördad överste.Niklas73 said:Vad är introäventyrens funktion?
Ja, men jag rekommenderar det bara i ett spel som inte använder traditionella förskrivna äventyr. Är spelet designat för att spelledaren ska förbereda ett äventyr bör det finnas ett sådant i spelet. Ett traditionellt rollspel med ett färdigt äventyr är som en spelkonsoll med ett medföljande spel -- ett traditionellt rollspel utan ett färdigt äventyr är som en spelkonsoll och en programmeringsmanual.Niklas73 said:Kan man ersätta dem med "så här spelar du" avsnitt och matig världsbeskrivning?
De kommunicerar vilken typ av aktiviteter rollpersonerna förväntas ägna sig åt, och dessutom visar de hur ett äventyr bör se ut för den som inte vet det.Niklas73 said:Vad kommunicerar de?
Ja, i alla fall för två typer av spelare: de som är helt nya och inte vet hur man gör, samt de som har begränsad fritid och inte har tid eller ork att skriva egna äventyr och därför väljer bort spelet som saknar det till förmån för ett som har det.Niklas73 said:Är de nödvändiga?
Tillräckligt. Det beror på spelet, men om de bara är ett par sidor som är inslängda för att de borde finnas där kan man lika gärna skippa det. Det ska vara ett ordentligt äventyr.Niklas73 said:Hur långa ska de vara?
Att det ska vara begripligt för en komplett nybörjare hur man använder det. Att det ska visa upp saker som är häftiga i spelet. Om ditt spel innehåller häftiga platser, monster och intriger: se till att de syns i äventyret, så att spelarna fattar vad grejen med spelet är.Niklas73 said:Och om man ska ha dem - vad ska man tänka på då man gör dem?
Dög inte svaren du fick förra gången du frågade?Niklas73 said:Vad är introäventyrens funktion? Kan man ersätta dem med "så här spelar du" avsnitt och matig världsbeskrivning? Vad kommunicerar de? Är de nödvändiga? Hur långa ska de vara? Och om man ska ha dem - vad ska man tänka på då man gör dem?
Att ge en väldigt konkret bild av:Niklas73 said:Vad är introäventyrens funktion?
Jag tycker nog inte det; "så här spelar du" och en bra och matig världsbeskrivning kan ge inspiration, men är inte alls lika tydliga och konkreta bilder av SL's förberedelser som ett introäventyr.Niklas73 said:Kan man ersätta dem med "så här spelar du" avsnitt och matig världsbeskrivning?
Jag kan bara svara för mig själv här; och jag tycker att det blir mycket svårare att greppa hur ett spel ska spelas om jag inte får ett exempeläventyr.Niklas73 said:Är de nödvändiga?
Hur långa äventyr är det tänkt att SL i normala fall ska förbereda? I sidantal kan det vara väldigt kort; se på enbladsäventyren till Fantasy! till exempel. Det räcker med andra ord ganska bra med 1-2 A4 inklusive eventuella kartor.Niklas73 said:Hur långa ska de vara?
Att vara tydlig men inte långrandig, att på ett bra sätt visa upp hur ett förberett äventyr i den tilltänkta genren ska se ut. Gärna, tycker jag, visa upp olika delar av spelet; ska spelet till exempel både handla om rymdstrid, deckarmysterier och personstrid så är det väldigt positivt om alla tre finns närvarande.Niklas73 said:Och om man ska ha dem - vad ska man tänka på då man gör dem?
Hur hjälper en podcast om det man saknar inte är kunskap om hur man kör ett scenario, utan ett scenario att köra?God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.
Introäventyret finns där för att man direkt ska ha ett scenario att köra. Inte för att lära sig köra ett, det är bara en bonus.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.
Ett bra förslag.Arfert said:Ett enklare, rätt kort, får en kväll, ett lite längre.
Jag lyssnar på en jävla massa podcasts, men "actual play" är jag helt ointresserad av. Introäventyr är däremot alltid trevligt att läsa, även för någon som har spelat mycket rollspel.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.
Nej.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej.
Absolut!Argh! said:Ett bra förslag.Arfert said:Ett enklare, rätt kort, får en kväll, ett lite längre.
Jag lägger till att de två äventyren gärna får hänga ihop på något sätt - så man får en början på en krönika.
Sedan får gärna första supplementet till spelet vara ett långt äventyr som gårra att koppla på de två introäventyren.
Nej nej nej.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.
Word.Jocke Kofot said:Det ökar chansen att någon FAKTSIST spelar rollspelet i fråga.
Redan med introäventyr så är det ju så att lite mer än hälften av alla sålda rollspel bara står hemma hos köparen och samlar damm.
De som inte har något introäventyr har mer än 80% risk att hamna bland de för evigt ospelade spelen, hos varje enskild köpare.
Men det är ju tråkigare att lyssna på actual play än att få med, läsa och spela ett inroäventyr.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.