Nekromanti Varför blir krigare supernaturals?

Ram

Skev
Mitt senaste projekt tar avstamp i att rollpersonerna skall vara coola och hårda i en svart fantasyvärld där den generella befolkningen verkligen behöver beskyddas.

Rolpersonerna är coola och hårda på grund ut av:
Allianser med gudar
Allians med naturen/naturkrafter
Magi
Allians med demoner

Kunnighet i världens väv och/eller världens klang

Men så slog det mig... De som är coola är i princip antigen akademiker (plugga magi eller världsväv) eller suckups (smöra för naturen eller gudar). I D&D-termer, Wizards, Bards, Druids, Paladins.

Men krigaren då? Vad gör en fighter för att få de tunga förmågorna?

De tunga förmågorna är f.ö. i princip att man tål rejält mycket mer stryk än gemene man och att man inte åldras. Det finns många andra förmågor, men de är de som är förhållandevis genomgående.

Jag funderade på teknologi, men det passade inte in i min vision av världen. Jag funderade på... Shao-lin-mästare fast som warrior och det känns hyfsat ok, men inte klockrent. Jag känner även här att det blir lite meditation-softie över det hela. Jag har även funderat på runor, tatueringar, ... Också hyfsat lite platt. Hur blir brute-fightern cool?

Mogger

Hipsteranka
Varför inte skita i brute-fightern? Kanske inte svar på din fråga, men det var det första som slog mig.

God45

#PrayersForBahakan
Kör det som i Nordisk myt/Grekisk myt. Man kan vara så jävla hård att man klyver stenar med bronssvärd, simmar över hav och brottas med björnar och monster. Ingen anledning, vissa bara är det. Kör krigare som ubermench.

Eller ta en andra aproachen från samma källor och gör dem till släktingar till gudar/doppade i floden Styx/något annat och därför är de super hårda.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
God45 said:
Eller ta en andra aproachen från samma källor och gör dem till släktingar till gudar/doppade i floden Styx/något annat och därför är de super hårda.
Ja att det ligger i blodet är ju en klassiker. Kanske kan man dricka sig till det också? ^^

En annan variant är att man inte fjäskar för gudarna utan att de lägger märke till en och väljer ut en.

Ytterligare en klassisk grej är ju att kraften kommer från ett särskilt vapen, typ He-Mans svärd eller Stormbringer.

Ram

Skev
Mest därför att jag vill ha ett alternativ till guda-suckup:en, demon-alliansaren och pseudo-akademikern. Jag är lite trött på att de vägarna är de enda upp till att bli riktigt kraftfull.

Brute-fightern var egentligen bara ett exempel. I princip så handlar det om att hitta en alternativ källa till egenskaperna. Fluke of nature och ungdomens källa funkar men om det finns något bättre så... Tja, då är det bättre. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Spelar karaktärs krigarna och liknande npc:er är från Atlantis/Thule/Mu eller är ätlingar till folk från de ställena. Där bode en annan art av människor som var mer avancerad teknologiskt och starkare fysiskt. (jag hade gjort stället till ett kraschat rymdskepp eller något men det är inte nödvändigt). Stället förstördes för länge sedan men några flydde och förde vidare sina starkare blodslinjer och mer avancerade stridstekniker/vapen. Dessa är nu spelarkrigarna.

Du kan göra dem utseende mässigt distinkta på olika sätt om du vill eller inte.

Krille

Super Moderator
Ram said:
Också hyfsat lite platt. Hur blir brute-fightern cool?
The discipline of steel.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MKMG-FdCGtM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MKMG-FdCGtM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Akademiker och suckups har grejen gemensamt att de behärskar respektive får låna utomstående krafter. Stålets gåta är människans egna kraft.

Och den får man fanimej kämpa för: man tar en mesig barbarvalp som föddes på slagfältet, hugger huvudet av hans mamma och matar hundarna med hans pappa, kedjar fast vid ett kvarnhjul tillsammans med alla andra barbarvalpar. Det får han knuffa på tills han är ensam kvar. Sen slänger man ner honom i en grop och låter honom slåss mot andra sådana barbarer. Sen släpper man lös honom i vildmarken och låter vilddjuren och häxor försöka äta upp honom.

Eller kanske inte precis så, men poängen är Nietzche-citatet i början: det som inte dödar härdar. Brute fightern är killen som världen inte har lyckats döda, och det har gjort honom så sjujävla hård att han kan stirra gudarna i ansiktet och säga "ta i så du kräks. Jag pallar."

---

Andar

De riktigt riktigt coola fightersarna slåss inte själv. De är knappt sig själva till att börja med - deras kropp är smockfull med andras andar som hjälper till som fan. Det kan vara ens förfäders andar, varg-andar, björn-andar, lejon-andar, tiger-andar, panter-andar etc.

Det är inte riktigt samma sak som en suckup till en högre kraft, utan lite tvärtom - antingen är det ömsesidigt, att den besättande anden och fightern är med på det, eller så har fightern gjort den besättande anden till sin bitch.

Men resultatet är att en björnkrigare är fylld med björnens kraft och kan välta hus och krama jos ur plåtrustningar och tål precis vad som helst, och vargkrigare har rakbladsvassa klor och tänder och en hel spirituell vargflock till sitt förfogande, och de dödas krigare kan inte dö, för hälften av honom är redan död sedan generationer tillbaka.

De äter hjärtat av sina fallna fiender och tar på det sättet till sig deras kraft. Genom att fälla starkare och mäktigare fiender så blir man också mäktigare. Magiska varelser ger magiska krafter (Draken står givetvis ut som det ultimata målet).

Om du inte vill ha spelare som marinerar hjärtan så kan man ta fiendens torkade huvuden och hänga i bältet eller något annat trevligt.

Ram

Skev
Asbra! Tusan, att jag inte tänkte på Highlander-stuket! Denna är klockren. Lite hjärtmumsande eller en "bön" över en fallen fiende och man norpar "kp" och återstående levnadsår.

Ram

Skev
Kanongrejor detta med. Andar är redan etablerade i världen så de passar toppen. Riddle of steel är också asbra. Nu har jag till ett par tre krigarvägar på en gång. Tackarrrr.

.113

Swashbuckler
Typ, alchemi, potion drickande och piller poppande som säkert medför bra och dåliga saker men ökar på fysiska egenskaper :gremsmile: Det skulle kunna räknas in bland technologi antar jag men upp till dig.

Eller som sagt, vissa kanske bara föds som bättre än andra :gremsmile: