Nekromanti Varför ej musik?

Rickard

Urverk speldesign
Varför kan man inte ladda upp .wav eller .mp3-filer? Är det något som missats, eller?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fattar sig kort

Gardener

Champion
Tja, det är en säkerhetsgrej. Endast filer som inte kan orsaka säkerhetshål är tillåtna, så vi måste aktivt fylla i de ändelser som får användas. Jag tror förvisso inte .wav eller .mp3 går att orsaka något med, om någon har mer koll på detta så är jag intresserad att få reda på det, så jag skulle nog kunna lägga till dem. Fast å andra sidan är såna filer i regel ganska stora, speciellt wav som är helt opackat, så det kan lätt fylla vår stackars lilla disk.

Frixeray

Swordsman
Tja, ska väl inte vara nån fara med musikfiler eftersom de inte innehåller någon körbar kod. .doc-filer, vilket går att ladda upp, utgör, tack vare makrovirus, ett långt mycket större hot än musikfiler.

Och skulle man inte kunna ladda upp en viss fil så kan man ju alltid packa den...

Gardener

Champion
Om nån är dum nog att ha makron påslaget och tanka ner word-dokument från siten så är inte det mitt problem, jag är bara intresserad av vad som kan orsaka säkerhetshål på servern. För övrigt kör jag faktiskt viruskontroller på alla filer som laddas upp och blir informerad om någon word-fil innehåller makrovirus.

Det är helt korrekt att det går bra att packa filerna, och det är lite av tanken också, då en zip-fil inte erbjuder något som kan skapa säkerhetshål på servern.

Frixeray

Swordsman
Jag hoppas inte att du tog det här som om jag trodde att du inte kunde nått om sånt här... tror bara inte att musikfiler kan utgöra någon säkerhetsrisk...

och jag är helt på zip annars, blir ju snabbare för oss som sitter med modem och snällare mot servern...

Erufailon

Swordsman
problemet med att zippa mp3 är väl att de inte blir så mycket mindre? typ någon procent eller nått sådant fjuttigt.
Vet inte hur det är med wav....

släng upp en server vetja! och länka till filen där som du vill folk ska ladda hem, väldigt praktiskt, problemet är ju ifall för många laddar ner och krashar din dator :gremwink:

Det är inte därför man ska zippa filerna, utan för att servern godkänner att man laddar upp zipfiler, men den godkänner inte mp3 eller wav-filer.

/BD, förklarar.

Sodivra

Champion
Fast å andra sidan är såna filer i regel ganska stora, speciellt wav som är helt opackat, så det kan lätt fylla vår stackars lilla disk.

Det finns ju ändå en maxstorlek för filer.

Erufailon

Swordsman
jo det förstod ja ju såklart..
men för att citera
och jag är helt på zip annars, blir ju snabbare för oss som sitter med modem och snällare mot servern...
därför sa jag som jag sa...

Johan, känner sig petig idag