Nekromanti Varför ett varumärke?

King Kromm

Hero
Ja, denna fråga lär vara hur dum som helst, men jag hoppas slippa alla korkade svar.

Men för den som totalt saknar koll, vad ska jag med ett varumärke till? Vad tjänar jag på detta? Vad kan jag göra med det?

Och om jag nu känner ett behov av ett(skulle inte tro de, men endå), hur går man då till väga för att skaffa ett?

entomophobiac

Low Prep High Play
Ett av de idag vanligaste skälen att skapa ett varumärke, åtminstone i spelsammanhang, är att man ska kunna licensiera det till andra. Leksaker, tennfigurer, serietidningar - blabla. Med varumärket följer nämligen flertalet av de egennamn och dylikt som verkar under varumärkets upphovsrätt.

För som jag förstått det är detta ytterligare en skillnad. Upphovsrätten tillhör väl i Sverige egentligen alltid upphovsmannen, men om du skriver på för att skapa alster under ett varumärke så ingår verken också i detta.

Men det här är egentligen bara vad jag inbillar mig. Säkrast att någon fyller i och rättar mig.

King Kromm

Hero
För som jag förstått det är detta ytterligare en skillnad. Upphovsrätten tillhör väl i Sverige egentligen alltid upphovsmannen, men om du skriver på för att skapa alster under ett varumärke så ingår verken också i detta.
Så om man skapar ett varumärke, och arbetar under detta så avsäger man sig äganderätten till fördel för varumärket?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Så om man skapar ett varumärke, och arbetar under detta så avsäger man sig äganderätten till fördel för varumärket?
Enkelt uttryckt, nej. Upphovsrätten tillhör upphovsmannen. Det har inget med varumärke att göra.

Vad ett varumärke är, är precis vad ordet säger. Varu. Märke. Något som märker mina varor.

Det är ett igenkänningstecken som gör att kunderna känner igen mina varor. Värdet på varumärket ligger i vad kunderna kopplar det till. Namnet i sig ger kopplingar till egenskaper - de egenskaper som gör att kunderna väljer just min produkt. När jag då lanserar en ny produkt under samma varumärke, har kunderna redan en uppfattning om den. Varumärket ger dem, på rätt eller fel, en bild av den nya produkten. "Halve inne", så att säga.

Om jag säger Rolex, tänker du säkert på lyx och rikedom. Och det är precis vad de har laddat det varumärket med. Om någon visar upp en klocka (eller kanske en annan liknande produkt) med varumärket Rolex på, har du genast en uppfattning om den, trots att du inte vet ett dugg om den egentligen.

Därför vill man skydda sitt varumärke, så att inte andra drar nytta av det eller, ännu värre, förstör det med olämpliga produkter. Man kan då registrera sitt varumärke inom ett visst geografiskt område (till exempel Sverige eller EU) att gälla vissa typer av varor (en eller flera så kallade varuklasser). Man kan även arbeta in det så hårt i folks medvetande att man kan hävda ägandeskap i domstol utan registrering (mycket svårare, men om det lyckas har man ett nästan totalt skydd överallt, typexemplet i min lärobok var "Kodak").

Hängde du med?

/Mikael

Illern

koppariller
Re: Drömdräpare...

Tyvärr har jag för mig att det kostar ett antal tusenlappar att registrera ett varumärke i Sverige (vilket man skulle kunna trycka något för) och sedan ungefär lika mycket för att registrera det i övriga EU. Å andra sidan; om man startar en firma blir det namnet skyddat i det länet där man är registrerad (rätta mig om jag har fel).

King Kromm

Hero
Hängde du med?
Jag tror det, iaf på en höft.

Man kan även arbeta in det så hårt i folks medvetande att man kan hävda ägandeskap i domstol utan registrering (mycket svårare, men om det lyckas har man ett nästan totalt skydd överallt, typexemplet i min lärobok var "Kodak").
Du menar att man hittar på ett varumärke och börjar nyttja det utan att registrera?

King Kromm

Hero

Tyvärr har jag för mig att det kostar ett antal tusenlappar att registrera ett varumärke i Sverige (vilket man skulle kunna trycka något för) och sedan ungefär lika mycket för att registrera det i övriga EU. Å andra sidan; om man startar en firma blir det namnet skyddat i det länet där man är registrerad (rätta mig om jag har fel).
Allt kostar pengar idag, så det misstänkte jag nästan. Men hur mnga pengar? Och skaffar man sig någon rullande avgift, eller är det bara en en gångsavgift (hur stor i så fall) och kan man söka bidrag och annat ellet kanske til och få få det billigare av någon anledning om det skulle kosta hutlöst mycke?

Krille

Super Moderator

"Allt kostar pengar idag, så det misstänkte jag nästan. Men hur mnga pengar? Och skaffar man sig någon rullande avgift, eller är det bara en en gångsavgift (hur stor i så fall) och kan man söka bidrag och annat ellet kanske til och få få det billigare av någon anledning om det skulle kosta hutlöst mycke?"

En varumärkesregistrering i en varu- eller tjänsteklass kostar 1400 kronor och uppåt, och 700 kronor för varje extra klass. Det gäller i tio år. Förnyelse kostar 1400 kronor + 700 per extra klass. Sen kostar det extra om man vill ha koll i Europa, bevakning etc.

Prislista finns på PRV.

Feuflux

omjonasson.se
Priser å så

Registrering av varumärke
Ansökan om registrering för skydd i en klass av annat varumärke än kollektivmärke - 1400 SEK
Ansökan om registrering för skydd i en klass av kollektivmärke - 1400 SEK
Ansökan om registrering för varje klass utöver den första - 700 SEK
Ansökan om delning av en ansökan om registrering, för varje avdelad ansökan - 1400 SEK

Från http://www.prv.se/om_prv/prislista/varumarke.html. Jag tror du kan få reda på rätt mycket om du surfar runt där och kollar in läget. Lycka till.

(givetvis hann ful-Krille få in ett svar innan mig... :gremwink: )

King Kromm

Hero

En varumärkesregistrering i en varu- eller tjänsteklass kostar 1400 kronor och uppåt, och 700 kronor för varje extra klass. Det gäller i tio år. Förnyelse kostar 1400 kronor + 700 per extra klass. Sen kostar det extra om man vill ha koll i Europa, bevakning etc.
Okej, men vad hela friden är det här med klasser egentligen?

Krille

Super Moderator

"Okej, men vad hela friden är det här med klasser egentligen?"

Står att läsa på PRV. Men ett exempel som kan passa:

Klass 28
Spel och leksaker; gymnastik- och sportartiklar, ej ingående i andra klasser; julgransprydnader.

Förklaring
Denna klass omfattar särskilt:
<ul type="square">[*]fiskeredskap;
[*]utrustning för olika sporter, idrotter, spel och lekar.[/list]
Denna klass omfattar ej:
<ul type="square">[*]julgransljus (klass 4);
[*]dykarutrustning (klass 9);
[*]spel för användning endast tillsammans med TV-apparater (klass 9);
[*]elektrisk julgransbelysning (klass 11);
[*]fisknät (klass 22);
[*]kläder (med undantag av handskar) för gymnastik, sport och idrott (klass 25);
[*]konfekt och prydnader av choklad för julgranar (klass 30).[/list]

King Kromm

Hero

Summa sumarium så handlar klassern om i vilket område jag vill nyttja ett varumärke?

Nu börjar det klarna upp lite iaf. Återkommer om jag får fler undringar. Och tack för alla svaren(och nej filoflax, jag har inte heller glömt dig!)

King Kromm

Hero
Nu blir det dumt igen!

DRAKAR OCH DEMONER 1986/05095 0207123 30 NAT

Klass 30 omfattar huvudsakligen livsmedel från växtriket, vilka är förberedda för förtäring eller konservering, även tillsatser för smakförbättring av mat.

Denna klass omfattar särskilt:
drycker baserade på kaffe, kakao eller choklad;
spannmål beredda för mänsklig konsumtion (exempelvis havreflingor och flingor tillverkade av andra spannmål).
Denna klass omfattar ej:
vissa livsmedel från växtriket (se alfabetiska listan);
salt för konservering, ej för livsmedel (klass 1);
medicinal téer och dietiska substanser anpassade för medicinskt bruk (klass 5);
spädbarnsmat (klass 5);
obearbetat spannmål (klass 31);

I övrigt var Drakar och Demoner inte registrerat. Inte heller Riotminds.

Men Rävspel, och Eon är det.

Detta ar bara några exempel jag slog på, varför är det på detta viset? Kan inte vilken illvillig själ som helst försöka sig på att 'sno' riotminds(eller drakar och demoner) namn?

Targon

Hero
Förklara för mig som om jag vore 5 år gammal

1. Vilka omständigheter måste råda då jag som independentrollspelsmakare gör bäst i att omedelbart ansöka om registrering av varumärke? Hur stor måste verksamheten vara för att det ska vara lönt? När blir det någonsin lönt?

2. Kan inte rollspel lika gärna klassas som 41? dvs
Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.
Bland annat:
- tjänster vars främsta mål är att underhålla, roa eller förströ;
- presentationer av visuellt arbete eller litteratur för allmänheten i kulturellt eller utbildningssyfte.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Förklara för mig som om jag vore 5 år gammal

»2. Kan inte rollspel lika gärna klassas som 41?«

Bara om man är lite pretto och tycker att rollspel är kultuuur. :gremwink:

Targon

Hero
Re: Förklara för mig som om jag vore 5 år gammal

Bara om man är lite pretto och tycker att rollspel är kultuuur
Rollspel kan visst vara kultur. Men rollspel borde även höra till tjänster som avser att roa, underhålla eller fånga uppmärksamhet. Alltså 41.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tjänst eller vara? …

Nå, jag var kanske inte helt allvarlig i mitt förra inlägg.

Hursomhelst är jag tveksam till om rollspel verkligen är en tjänst och inte en vara.

Targon

Hero
Re: Tjänst eller vara? …

Jepp, 41:an ligger visst under tjänster. Men har jag inte helt och hållet kapitulerat. Om rollspel är vara eller tjänst är en intressant fråga. Förmedlar jag som rollspelsmakare en tjänst eller en vara? Jag skulle själv inte vilja beskriva rollspel som en pryl eller en artikel med specifikt tillverkningsmaterial och användningsområde. Men eftersom jag själv har dålig koll på saken hoppas jag på upplysning genom andras synpunkter.

Krille

Super Moderator
Re: Tjänst eller vara? …

"Förmedlar jag som rollspelsmakare en tjänst eller en vara? Jag skulle själv inte vilja beskriva rollspel som en pryl eller en artikel med specifikt tillverkningsmaterial och användningsområde. Men eftersom jag själv har dålig koll på saken hoppas jag på upplysning genom andras synpunkter."

En vara. Skruvmejslar har inte heller specifikt tillverkningsmaterial eller användningsområde, men likförbannat är de varor. En tjänst är när någon gör en handling för en annan person, exempelvis installerar nätverk, klipper håret eller spelleder.