Nekromanti Varför får bara vapenfärdigheter fjäsk över 15?

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Hmmm....
Sitter och vrider o vänder på en tanke...
men får inget svar! :gremfrown:
Men då kommer jag på:
FORUMET! :gremlaugh:

Frågan som rullar innanför skallbenet i den grå massan, som skall föreställa ett hjärnkontor, är:

Varför är det bara vapen som har ett specifikt nedprintat "fjäsk" (vapenfärdigheterna få ju som sagt en skadebonus), när man når värdet 15... jag argumenterar INTE emot detta. För det är klart att Riddar Herryn skall göra mer i skada än Bonden Eirik, trots att de svingar samma sorts svärd. Herryn är ju såpass mycket bättre, och vet hur man hanterar det.
Vad jag menar är bara, varför finns det inga andra sådana här
konkreta regler?

Visst har vi effekt differensen som man kan utmäta sig ifrån, men visst hade blivit ett intressant inslag om det fanns en sådan specifik regel gällande t. ex. Musik, Hantverk och Undvika

Finns det någon som tänkt denna tanke, får ni gärna dela med er av vad ni tänkt... och kanske andra som tänkt ngt. liknande, kan få nytta av denna tråd :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Stridskonster och utrustning

Ge riddaren 15 i riddarträning, plåtpansar, slagsvärd och riddarsköld. Ge bonden 10 i svärd, farfars gamla kortsvärd och på sin höjd en rundsköld av trä. Simulera en strid enligt spelets alla regler och se vem som vinner i 99 fall av 100 :gremwink:


(Nu kanske du tycker att det här är tillspetsat. Men faktum är att den vanliga standardriddaren troligtvis har runt 15 i riddarträning och motsvaraned utrustning. Om en bonde har 10 i svärd och faktiskt äger ett vapen så är detta tämligen exceptionellt. Så detta exempel är egentligen lätt vinklat till bondens fördel med tanke på deras grundförutsättningar)


/Naug, ser riddare som de elitkrigarna de egentligen är
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*harkel*

Just ja. Sen var det det där med att faktiskt läsa inlägget innan man svarade på det :gremblush:


Att det finns fler frivilliga regler för strid är i spelarnas intresse i den typen av vaniljfantasy som Eon faktiskt utgör. Strid är ett inte helt ovanligt fenomen i rollspel och eftersom riskerna är så höga så har man valt att göra reglerna utförliga så att det inte råder någon tvekan om vad som händer och varför. Det är väldigt sällen som man syr en klänning med sitt liv som insats (även fast tanken är rätt tuff :gremwink: ). Därför har man tämligen lågt fokus på förklaringar och regler för färdigheten Skräddare.

Men du är såklart välkommen att skriva ihop någonting :gremwink:


/Naug
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Förtydligar frågeställning

Det jag syftade på var mer att vapenfärdigheter får en regelmässig-bonuseffekt (i form av skadebonus), till skillnad från alla andra färdigheter.
Frågan är om det finns några andra färdigheter som skulle kunna ge liknande bonuseffekter?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Färdigheter med bonuseffekt

Intressant idé, faktiskt.

Är det inte så att man får en kumulativt ökande skadebonus beroende på värdet av stridsfärdigheten?

Nu har jag inte boken här framför mig så jag vet inte riktigt hur stor modifikationen blir. Men hur som helst handlar det ju om en kvalitetsaspekt i regelsystemet som inte förekommer i andra tärningsslag än de som har med skada att göra.

De flesta färdighetsslag i Eon handlar om kvantitet - man slår tärningar och jämför med ett satt värde. Kvalitetsaspekten utgörs av effekten; en negativ effekt ger ett misslyckande och graden av detta misslyckande, en positiv effekt ger ett lyckande och graden av detta lyckande...

Det tråkiga med detta är ju att det finns mycket få regler för svårigheter och effekter. Man vet inte riktigt hur bra man är, vad man kan lyckas med, eller hur bra/dåligt det man gör är. Detta medför att vanliga färdighetsslag, om man följer reglerna, blir mindre dynamiska än stridsassocierade färdighetsslag.

Vi får helt enkelt införa "grundskador" för alla färdigheter. Låt dem baseras på de grundchanser för färdigheter som redan finns på rollformuläret.

Alltså:

TÅL/2 för färdigheter med [T].
RÖR/2 för färdigheter med [R].
PSY/2 för färdigheter med [P].
BIL/2 för färdigheter med .
(RÖR+PSY)/4 för färdigheter med [RP].
(PER+PSY)/4 för färdigheter med [PP].
(PSY+SYN)/4 för färdigheter med [PS].

Sedan får man sin "grundskada" för gällande färdighet efter tabell SH-15 i grundboken. Därefter får man en ökad "skadebonus" när färdigheten uppstiger till ett värde av 15, allt enligt den där frivilliga regeln om skadebonus vid höga färdighetsvärden.

Sedan behöver man bara fundera ut vilka färdigheter som går att använda tillsammans med skadebonussystemet och vilka attribut de skall basera sig på för att ha ett komplett system.

- Lycan
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Färdigheter med bonuseffekt

Vi har börjat köra med ett system där man kan få "perfektionism" till vanliga färdigheter. Om man väljer att spara 5 kryss, istället för att slå förbättringsslag, kan man välja att få effekten som perfektionism ger. Alltså lättare att få perfekt. Ingen har lyckats samla fem kryss ännu, så jag vet inte hur det kommer fungera, men det kan nog bli intressant.
Vad tror ni?

/Funs1
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förtydligar frågeställning

"Det jag syftade på var mer att vapenfärdigheter får en regelmässig-bonuseffekt (i form av skadebonus), till skillnad från alla andra färdigheter. Frågan är om det finns några andra färdigheter som skulle kunna ge liknande bonuseffekter?"

På sätt och vis. När det gäller "vanliga" färdigheter så används effekt för att mäta hur bra man gör ifrån sig. Ju bättre man är desto bättre gör man ifrån sig. Det finns ingen sådan mekanism i stridsreglerna, så den rollen fylls av den extra skadebonusen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Re: *harkel*

Sen var det det där med att faktiskt läsa
Hur var det nu... du korrläste nånting va? nån regelbok.. nä... :gremtongue:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
:o OT

"Hur var det nu... du korrläste nånting va?"

Encyklopedia Mundana (R till Z), Drakar och förhoppningsvis Cirefaliska samväldet om inte korrläsarna till den redan är utsatta till den.


/Naug, lovar att han läser bättre när det gäller
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Re: Färdigheter med bonuseffekt

Vi har börjat köra med ett system där man kan få "perfektionism" till vanliga färdigheter. Om man väljer att spara 5 kryss, istället för att slå förbättringsslag, kan man välja att få effekten som perfektionism ger.
Mycket god idé...
Skulle vilja säga oerhört god idé :gremwink:

Du är någonting bra på vägen!
För varför är det bara i vapenfärdigheter som detta skulle göra sig gällande? Varför skulle inte en oerhört duktig musikant kunna ha perfektionism, eller en skicklig hantverkare...?
Sedan kan man ju utforma denna tanke vidare...
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Re: Färdigheter med bonuseffekt

Hmm perfektionism skulle behöva vara sjukt mycket dyrare än vad som sades tidigare i denna tråden.

i vart fall om det ska finnas någon balans mellan stridskonstens kostnad. 5...skulle nog snarare säga 15...

*tänker tanken på perfektionism i besvärjelse...*

Mmmmm :gremsmile:
 
Top