Sapient;n149054 said:
Skatten består av en komplex konstruktion i (något annat material än guld, mithril eller adamantium typ) som är det enda som håller grottaket uppe.
För varje stag som avlägsnas ökar sannolikheten att det störtar in - och gör typ 30T20T20 i skada. (slå 30 T20 för att bestämma hur många T20 som ska slås för själva skadan...)
Det här fick mig att tänka att du kan ha typ 100 skatter där inne, numrerade
(äh, du måste ju ändå ha koll på sakerna när de ska säljas) och för varje skatt de tar slår du en d100, om det blir den siffran på skatten ELLER någon tidigare skatt så händer något skit.
Så det är 1% första slaget, 2% andra slaget osv. Bra ha en lista med alla skatterna på då, eller åtminstone en översikt, så du kan pricka av om spelarna tagit dem.
Eller för att göra det mer spännande så skiter det sig mer och mer beroende på hur mycket skatter de tagit, i stil med, 1 skatt så kanske bara skatten försvinner sen på nått sätt, men relativt harmlöst. 13 skatter, spelarna blir cursade, när de kommer upp i 25 blir de dessutom hauntade av ett spöke eller nåt. vid 40 så summonar de en mumie, vid 60 en lich, vid 90 en jättedemon och 100 en tarrasque.
Bad stuff listan går ju så klart göra om, eller leka med på olika sätt , kan ju t.ex. vara så att hela skatten är cursad så att man får slå på en badstuff lista varje gång man tar en skatt, och lägga på +1 på slaget för varje skatt också, då blir det lite mer personligt och sådär gulligt "vafan jag fick 3 förbannelser på mig, du fick bara 1"
Eventuellt kan badstuff listan vara good stuff också, men bara i början. Ju girigare de är desto sämre ska det ju gå, men en som nöjer sig med en skatt kanske har tur och får en blessing istället. Som så klart förvinner hårt om denne fortsätter loota skatter som det giriga monster denne är.
Greed is a sin.