Nekromanti Varför funkar spam och popups egentligen?

Nightowl

Champion
Alltså, jag sitter och surfar i godan ro, och så kommer det en sån där jävla poppup. Det sänker direkt lusten att köpa, för man blir störd.

Ditto med spam. Varför skulle jag vilja handla av en person som förstör för mig?

Fan, jag har inte ens utnyttjat popups dom gånger jag porrsurfat ! Men det måste ju finnas folk som svarar på spam och klickar vidare på poppups, och i förlängningen måste ju detta leda till att nån någonstans säljer något, för dom som gör poppups får väl lön?

Vad har jag missat?

Erik, i-landsproblem

Rising

Vila i frid
Men det måste ju finnas folk som svarar på spam och klickar vidare på poppups, och i förlängningen måste ju detta leda till att nån någonstans säljer något, för dom som gör poppups får väl lön?
Det är ju rätt ofta sidor har funktioner i stil med "innan du får se listan med blondiner doppade i honung så måste du skriva in ett lösenord, och det får du genom att klicka på den här länken till en av våra sponsorer:" Sådana ställen får mycket trafik, om än inte mycket intresserade besökare.

Här kommer grejen dock. Sökmotorn Google fungerar så att ställen dit många länkar, de hamnar högre upp i sökningarna än andra sidor. Det är en anledning till att Google är så bra (man brukar säga att Google älskar bloggar just eftersom de har tokhög trafik och massor med länkar (webbloggar då, inte internetdagböcker)). Det är dyrt att utnyttja Googles grej, men det finns exempel på de som har försökt (Jag har bl.a. läst att Scientologerna har en massa olika sidor på olika servrar som alla länkar till varandra just för att -någon- av dem skall få en riktigt bra Googleplacering).

Nå, till och med dålig pop-up-reklam fungerar alltså så att den alstrar bra reklam (=Hög Googleplacering) och det till ett (gissar jag) mycket billigare pris än scientologernas trix med multipla sidor på multipla servrar.

Rickard

Urverk speldesign
"Alltså, jag sitter och surfar i godan ro, och så kommer det en sån där jävla poppup. Det sänker direkt lusten att köpa, för man blir störd."
Ett förslag är att ladda ner Firefox (och tillägget AdBlock) som blockerar pop-ups.. Med AdBlock kan du även blockera bilder eller vilka filer som helst.. Är du trött på dem här blinkande flashreklamskyltarna? Använd AdBlock och blockera dem för alltid.. Det bästa är att du kan använda wildcards (asterisker) för att blockera filer från en hel domän, så alla reklamdomäner kan blockeras.. Här är några exempel från min lista:

http://ad.se.doubleclick.net/*
http://bannerfarm.ace.advertising.com/*
http://www.rollspel.nu/images/banners/*

Du kan hitta Firefox på www.getfirefox.com och det är inte krångligt att byta från IExplorer till Firefox.. Det ser nämligen nästan precis likadant ut och bokmärken och dylikt förs över automagiskt..

Ok, IExplorer har förvisso numera också pop-up-blocker för den uppdateringsglada..

Nog om det..

"Men det måste ju finnas folk som svarar på spam och klickar vidare på poppups,"
Det finns korkade människor.. Jag var själv nära att nappa på något Nigeriabrev men eftersom jag är så eftertänksam (läs: snål) så gjorde jag inte det.. Spam funkar därför.. Särskilt de här irriterande som slumpar ut olika namn och adresserar mig "Dear Rickard" med mera..

Popups kan dock vara smarta.. Viss reklam riktar sig till en viss publik, beroende på vad för siter som de besöker (eller vad man surfar med för språk - någonsin stött på svensk reklam på engelska sidor?).. Ok, porrsiter är väl ett undantag till detta.. Lönen popup-skaparen får är att denne får några ören för varje klick.. Men om det är en vältrafikerad site så blir det väldigt många klick per dag.. Ta bara reklamen som finns på Google (otroligt högtrafikerad site) som är utmarkerad som reklam, men ändå tjänar sidan multum på sin reklam för att folk klickar på dem..

"Alla bäckar små...", heter det ju.. Popups är en av de bäckarna..

/Han som tyvärr har lärt sig att leva med spam

Marcus J

Hero
Spams funker eftersom kostnaden för att skicka ut dem är obefintlig. Eftersom de inte kostar något att skicka ut så räcker det med att en per 10 000 mejl köper det du försöker sälja. Eller en per million osv.

Någon på en mille drömmer säkert om en större penis.

/Marcus som även vill upplysa om porrsurfningens osynliga baksida (och, jag pratar inte om den del som är vänd från kamran!) läs mer här