Varför gör dem inga/få rollspel i Norge och Danmark?

Conan

انتفاضة
Eller för den delen Finland? Vi har ganska likartad kultur, men har aldrig hört om ett rollspel från dessa länder

Khan

Kondottiär
De finns. Jag tror det i ärlighetens namn har att göra med det svenska storebrorskomplexet, där vi har mycket sämre koll på våra nordiska grannar i allmänhet än vad de har koll på oss. Det inkluderar rollspel. Men på rak arm kan jag nämna norska Draug och Itras By, och sen finns det ju ett finskt zombiefilmrollspel som wilper säkert minns namnet på.

RasmusL

Champion
Scenariorna på Fastaval kallas också just "rollspel", så jag tycker nog att de kvalar in som just rollspel :) Mycket jobb bakom, egna regelsystem, etc.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade fått för mig att James Raggi var från finland. Är det bara något jag drömt ihop?

Så har vi ju norska MYFAROG, även om jag inte har några problem med att det glöms bort =)

ceruleanfive

Bläckfisk
Rymdhamster;n346973 said:
Jag hade fått för mig att James Raggi var från finland. Är det bara något jag drömt ihop?
Var bordsgranne med honom förra GothCon. Han är amerikan, men bor i Finland. Om jag inte är ute och cyklar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ceruleanfive;n346976 said:
Var bordsgranne med honom förra GothCon. Han är amerikan, men bor i Finland. Om jag inte är ute och cyklar.
Ah! Kanske inte riktigt räknas då =)

Ymir

Liten kantbaron
Det är säkert så att vi har lite dåliga koll på våra grannar, storebrorskomplex etc, men alltså, seriöst...namedrop av utgivna mer eller mindre svenska rollspel:

DoD, Kult, Chock, Star Wars, Mutant, Mutant Rymd, Khelataar, Sagan om Ringen, Mutant Chronicles, Gondica, Västmark, Trollvinter, Neoviking, Viking, Eon, Neotech, Skymningshem, Skymningshem Andra Imperiet, Western, Wastelands, Hammaren och trollspöt, Oktoberlandet, Starchallenge, Svavelvinter, Saga, Tassar och morrhår, Fantasy!, Noir, Mutant År Noll, Neotech Edge, Coriolis, Hjältarnas tid, Järn, Troubleshooters, Vampire - the Masquerade, En Garde!, Pirater, Leviathan, Call of Cthulhu, Ur Varselklotet, Symbaorum, Trudvang Chronicles, Götterdämmerung, Svart av lust vit av kval, Kult Divinity Lost, Rotsystem, Supergänget, Kutulu, Teknochock, Matiné, More than Human, Fornsaga, Gudasaga, MÖRK BÖRG, Vaesen, Alien, Sagospelet Äventyr, Skrômt, Barkhäxan, Svenska kulter, Bortom, Skuggornas mästare, Gemini, Svenil, Vägen, Reformator, Höstdimma, Haragada, Krutrök och sägner....och då har jag nog glömt typ 20 stycken till. Lägg sedan till hundratals moduler till de mer populära av de här spelen, och alla nummer av tex Sinkadus, Codex och Fenix på det.

Det är extremt uppenbart att Sverige har en mycket, mycket rikare tradition av att publicera rollspel än vad våra grannländer har. Min personliga erfarenhet tyder också på att folk i våra grannländer köper svenska rollspel i en något anmärkningsvärd grad - flera av de mest aktiva Eon-fansen på facebook tex är norrmän.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ymir;n346979 said:
Det är säkert så att vi har lite dåliga koll på våra grannar, storebrorskomplex etc, men alltså, seriöst...namedrop av utgivna mer eller mindre svenska rollspel:

DoD, Kult, Chock, Star Wars, Mutant, Mutant Rymd, Khelataar, Sagan om Ringen, Mutant Chronicles, Gondica, Västmark, Trollvinter, Neoviking, Viking, Eon, Neotech, Skymningshem, Skymningshem Andra Imperiet, Western, Wastelands, Hammaren och trollspöt, Oktoberlandet, Starchallenge, Svavelvinter, Saga, Tassar och morrhår, Fantasy!, Noir, Mutant År Noll, Neotech Edge, Coriolis, Hjältarnas tid, Järn, Troubleshooters, Vampire - the Masquerade, En Garde!, Pirater, Leviathan, Call of Cthulhu, Ur Varselklotet, Symbaorum, Trudvang Chronicles, Götterdämmerung, Svart av lust vit av kval, Kult Divinity Lost, Rotsystem, Supergänget, Kutulu, Teknochock, Matiné, More than Human, Fornsaga, Gudasaga, MÖRK BÖRG, Vaesen, Alien, Sagospelet Äventyr, Skrômt, Barkhäxan, Svenska kulter, Bortom, Skuggornas mästare, Gemini, Svenil, Vägen, Reformator, Höstdimma, Haragada, Krutrök och sägner....och då har jag nog glömt typ 20 stycken till. Lägg sedan till hundratals moduler till de mer populära av de här spelen, och alla nummer av tex Sinkadus, Codex och Fenix på det.

Det är extremt uppenbart att Sverige har en mycket, mycket rikare tradition av att publicera rollspel än vad våra grannländer har. Min personliga erfarenhet tyder också på att folk i våra grannländer köper svenska rollspel i en något anmärkningsvärd grad - flera av de mest aktiva Eon-fansen på facebook tex är norrmän.
Inledningsvis: Danmark är befolkningsmässigt lite mer än hälften så stort som Sverige vilket givetvis är en grundläggande parameter.

Danmark har vad jag sett (efter en snabb googling) Hinderlandet, Fusion, Viking (jo, det finns en dansk variant också), Black Void, Via Prudensia, Skæbner og Skatte, På eventyr i Vildmarken, Med ild og sværd, LEF (Levende Eventyr og Fantasi). Ser man till konvent så är det fortfarande väldigt vanligt med friform och hemmasnickrade regler individuellt skapade för one-shots i en (gissar jag) annan utsträckning än i Sverige.

Har tidigare refererat till artikeln "The Best One-shots in the World: The Danish scenario tradition" av Kristoffer Apollo som (subjektivt) beskriver den danska oneshot-traditionen som mycket stark runt fram till ca 2010 (alltså innan Fria Ligan, Nya Järnringen och Eloso)

Ur ett kommersiellt perspektiv så är Sverige tydligt starkare än sina grannländer (och känslan är att vi där är starka även i ett samlat internationellt perspektiv) för Danmark har nog aldrig haft några förlag som går att jämföra med Äventyrsspel, Fria Ligan, Järnringen, Helmgast, Eloso etc. Ser man dock till den sammanlagda produktionen av rollspelsmaterial så förvånar det mig inte om Danmark (iaf scenariomässigt) är lika starka samt kvalitetsmässigt (av det jag läst) intressant, innovativt och imponerande.