Nekromanti Varför göra spel när man kan spela de som finns ?

Big Marco

Läskig
Jag gör det för alla groupies. Jag har Rikedom och Berömelse som livsmål. Så det är varför.

Jag trivs med den kreativa processen. Att skapa något, att få slutföra det. Det blir en skåra i kolven.

Det är extra kul att hitta någon som man kan samarbeta med, då synergin blir enorm.

Angående flickvän, så har jag en sådan, sedan fem år. Hon är med och spelar, speciellt Earthdawn, där hon är elakare än någon annan. =)

Krille

Super Moderator
Re: Därför

"Punkt 4 är intressant på fler än ett sätt, vad är det egentligen som är så fel med hur D&D spelades -74."

En bättre fråga är om det är rätt. En ännu bättre fråga är hur du skulle kunna veta om det var fel med D&D anno 1974, om det inte fanns något annat att jämföra med.

Till att börja med så drevs jag väldigt mycket av att visa att jag kunde själv och att få ära och berömmelse. Nu är de målen uppfyllda, så då måste jag ju hitta ett annat mål. Då är förfining ett ypperligt mål i sig: att göra bättre rollspel. Det faktum att de spel som jag vill ha saknas (det finns fortfarande inget 1914-fantasy, till exempel) är också ett skäl till att skriva nya spel. Så det får bli mina nya drivkrafter (förutom att det faktiskt är skoj).

Om det nu är så att spelen som jag vill spela inte finns, det finns utrymme för förbättring, och det dessutom är kul att göra spel, då finns det inget skäl till att inte skapa nya rollspel. Tvärtom, faktiskt: om ingen gör nya spel så sitter vi ju med D&D'74, och det är ju faktiskt så långt från 1914-fantasy man kan komma. Då får ju jag inte spela spelen som jag vill spela.

Sen finns det ett skäl till: jag utvecklas allt eftersom jag lever och får mer erfarenhet. Om inte rollspelen hänger med den utvecklingen så kommer de snabbt att bli tråkiga, och jag kommer att sluta att spela rollspel. Bara det är ännu ett skäl till förändring.

Så det slutar ändå med att förändring är nödvändigt för att förbättring ska kunna ske, förändring är bra för att spelhobbyn inte ska stagnera, och förändring är bra för att jag ska få spela spelen som inte finns.

Quadrante

Grisbonde
gör det allra bäst själv.

Och för att mitt rollspel skall bli mitt rollspel så gör jag det allra bäst själv.
Jag kan känna igen mig i den här meningen. Den ligger nog rätt nära mig, men ibland kan man ju fundera över om poängen är att göra ett spel, eller om det är för att det ska spelas.
I mitt fall är det nog allt för ofta för att göra...

Quadrante

Grisbonde
Själv då.

I början så var det en kombination av att det är lättare att hitta på själv än att plugga in någon annans, iofs är det där inte helt sant, men man kan ju ljuga för sig själv. Jag var alltså ofta spelledare och vi spelade ofta DoD (expert och gigant osv), men det kändes som att dt inte räckte.

Så köpte man nåt nytt spel, wow cool!
Titta vad jag köpt, det ska vi spela !
(tomma blickar...)

Okey, vi spelar DoD, men jag har den här extra regeln, bla bla.. (snodd från spel XX) osv.

Liknar nog de flesta andras bakgrund, sen höjdes ambitionsnivån ett par snäpp. Man satte sig och skrev, skapade regler från grunden, skapade värld från grunden, ville skapa något eget.

Det var lika mycket en fråga om behov (det finns inte det jag vill ha) och prestige (titta vad jag kan). Numer så känns det mindre viktigt att få bevisat att man är bra, inte att jag tycker att jag är bra eller har koll (det är mycket jag inte har koll på). Nu handlar det mest om tankeexperiment och ordlekar för mig, jag testar gränser och testar hur det funkar. Det är nog därför jag oftast hamnar i återvändsgränden ; formexperiment. (lite därför dogmaspels-formatet faller mig så väl på läppen).

För mig spelar det alltså ingen roll att det finns ("gamla") spel , poängen är inte att de ska spelas, utan att det är jag som skapar. Flum?, det bjuder jag på.

Jag tycker inte att jag har ett optimalt fokus för spelmakande, motivet borde vara ett behov att spela. Fokuset borde inte vara ett självpåfunnet pseudointulektuellt "titta jag tänker", i alla fall om man ser ur spelets synpunkt. Ett spel borde ju vara till för att spelas, eller hur.

Illern

koppariller
Re: Vi har nog liknande bakgrund.

Att man efter ha brytit sig loss från tolkienoket fått större perspektiv på sitt eget skapande.
Just att komma från att bara beundra och göra likadant till att beundra och skapa något eget som inte är samma (men givetvis kan vara inspirerat av) känns som det var ett sort steg för mig. Jag tror nog inte heller att ''kan fälv'' är den stora drivkraften längre. Nu lever Terra Draconis nästan ett eget liv, både i mitt huvud och i kampanjerna. När jag ger mig på att starta något nytt tror jag det är en barriär som brutits i och med TD och jag vet att det går och får man då en tillräckligt spännande idé så rullar det liksom bara på.

Skulle jag försöka på någon form av analys själv tror jag att ett riktigt bra spel (bra kan vara så enkelt som att skaparen och eventuellt dennes grupp är nöjd(a) med spelet) behöver utvecklas under spel. Det är bra om man har ett regelverk och en värld innan man börjar men det händer så mycket under spelandet både beträffande nya idéer och test av de gamla att det nog inte riktigt går att tänka fram motsvarande. Helst ska man nog inte bara speltesta utan spela ''på riktigt''.

Om jag tittar på bekanta som skapar och som antingen kommit någon vart eller inte kommit någon vart så verkar just att utsätta spelvärld och regler för det massiva test som spel, om så bara med en grupp, är vara en viktig skillnad. Det handlar nog inte bara om att t.ex. testa om regler fungerar utan även om att se om man själv gillar sin skapelse. Det man sitter och pillar med på kammaren och som verkar perfekt behöver inte vara så bra när man väl använder det.

Visar det sig dock vara så att man gillar det och ännu hellre även spelargruppen kan man finna mycket kraft att faktiskt komma någon vart.

Till en del handlar det säkert om att våga släppa ut spelet från hårddisken men jag tror det är nödvändigt att spela med det för att det ska bli något.

Värst vad det här spann i väg då... :gremlaugh:

Illern

koppariller
Re: Vad X borde vara till för.

Ett spel borde ju vara till för att spelas, eller hur.
Det var inget frågetecken i slutet men jag dristar mig till att svara ändå...

Inte nödvändigtvis om spelet hjälper dig att tänka/klura det där du tänker på. Alla noveller jag skrivit är inte i första hand skrivna för att någon annan skulle läsa dem utan för att jag klurade kring några idéer/nyvunna kunskaper som inte hängde ihop i mitt huvud men som borde hänga ihop. Genom att skriva berättelsen kan jag komma fram till hur.

Är jag också flummig nu? I så fall är även mitt flum gratis...

Mattis

Swordsman
Varför spel?

Jag har börjat tänka utanför spelbanorna. Ett rollspel består oftast av ett regelverk och en värld. Reglerna är oftast precis som alla andra förutom en specialregel och då finns det oftast något jag trivs bättre med. Världar finns det nästan alltid någon jag är mer intresserad av. Ifall jag skulle starta en ny kampanj så tänker jag helt enkelt ut en plot, tar den i en värld jag vill ha (jag menar, vi rollspelare är bekanta med rätt många världar) och kör ett enkelt regelsystem, typ BRP eller T10. Done.

Att göra egna rollspel är inte intressant för fem öre. Att skriva lite detaljer på världarna som man kan använda när man spelar kan vara intressant, men ett helt rollspel ... nej.

Quadrante

Grisbonde
allt gratis är gott

Inte nödvändigtvis om spelet hjälper dig att tänka/klura det där du tänker på. [...]. Genom att skriva berättelsen kan jag komma fram till hur.
Jo visst är det sant, om man tänker utifrån mitt/sitt eget perspektiv, men då kan man göra så mycket annat än ett spel. Jag ser inte ner på den "kreativa processen", den respekterar jag, vad jag funderade över var i banorna med vitsen i att skapa ett spel om det inte är till för att spelas med.
Nu har du iofs redan svarat på det :gremsmile: .

The_Karlsson

Veteran
Ja du, bra fråga.

Men jag började med att skriva en bok, dock ej färdig en men jag har en god början. i den växte ne värld så sakta upp och efter ett tag fastnade jag och kunde inte jomma på mer. Så jag satte mig ner och började tänka, vad hände innan, hur ser världen ut, hur är de kosmiska förhållandena. Så vipps jag sitter och skapar en hel värrld från gudar till bönder allt är med, detta är dock ej inte helt klart en.

När jag satt där och skrev ringde kompisen och frågade om jag var sugen på lite Eon och då slog de mig. Alla rollspels världar jag någonsin har spelat i saknar saker jag vill ha med. Så jag började skapa regler, och idag är mitt rollspel i en ridig stadie av spelbart, Skall för övrigt tästa det för första gången nu till hälgen.

Arfert

Facit
När det gäller Saga var det så enkelt att det inte FANNS ett svenskt fantasy-rollspel som jag ville spela när jag började skriva på mitt spel (ca 1991)... Tyckte iofs att Drakar hade ett OK spelsystem, men gillade inte spelvärlden, och när det gäller Kheelathar var spelvärlden OK, men reglerna var inge vidare osv... Jag tyckte helt enkelt att det saknades ett spel som fungerade som jag ville med enkla och tillräckligt realistiska regler, kombinerat med en "verkligare" spelvärld där länder och historia höll ihop. Som ett svenskt Harn-Ars Magica fast med lätta regler som även passade nybörjare och mer äventyrsinriktat. Sen rullade det på.

Idag finns ju fler spel at välja på, men varken Eon (kompetent, men för överlastat, och - sorry - inte SNYGGT nog) eller DoD (snyggt, men för mycket j-la SKOG ;-) ) passar MIN smak... skulle kanske vara Västmark i så fall som jag gillar... inte direkt snyggt (ledsen krille), men charmigt och välskrivet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Därför att det finns världar i det platonska idékosmos som kräver av mig att jag manifesterar dem i sinneskosmos. De vill komma till andras kännedom. :gremcool:

Grog

Swordsman
Re: Varför göra spel när man kan spela de som finn

"Foer att jag kan", tror jag Dr Frankenstein sade.

Egentligen sitter jag mest och plitar foer att det aer saa daaligt tv-utbud och jag maar illa av att inte vara kreativ. Saa om det inte aer rollspel jag skapar aer det musik, konst, litteratur eller naagot annat som haaller nervsignalerna i skallen i omlopp. Det aer kul att skapa helt enkelt. Om det dessutom aer kul att spela har man lyckats, annars faar man taenka om.

Sedan aer jag sinnesjuk och en bizarroman som faktiskt gillar att leka med sannolikhetslaera etc. Vad min gamle mattemajje har att saega om det skiter jag i. Att ha en flickvaen som jobbar natt 50% av tiden underlaettar foer arbetsron dessutom.

Gurgeh skrev, och jag haaller med:
Sedan skulle jag kunna beskriva en rollspelsmakares födelse, från när han ändrar skadan på ett vapen i vapentabellen, ändrar en regel, lägger till en ny regel, ändrar många regler, skriver om reglerna till sitt favoritspel så att de blir precis som han vill ha dem och, slutligen, inser att han lika gärna kunde skriva ett helt nytt spel istället för att försöka bygga om ett som vilar på en grund som han uppenbarligen inte tycker om.
Vad jag har svaarare att foerstaa aer hur folk kan tillbringa varje dag uppkopplad haer paa forumet, naer de kunde sitta och skriva ett helt rollspel under samma tid istaellet.

Quadrante

Grisbonde
Touchè

Vad jag har svaarare att foerstaa aer hur folk kan tillbringa varje dag uppkopplad haer paa forumet, naer de kunde sitta och skriva ett helt rollspel under samma tid istaellet.
Det finns olika sätt att vara i flowkanalen, ett verkar vara att slösa bort sin tid.
Men kreativitet är konstant, det är bara föremålen som skiftar.

Quadrante

Grisbonde
Saga [inte fullt OT]

Jag gillar Saga, det är ett av de där spelen som jag förstår varför det uppstått.
(här skulle det stå något klokt om produkter som följer sin linje fullt ut)
Jag gillar Khelataar också, just av samma orsak.
Nya DoD faller på samma punkt, fastän det är oerhörtt snyggt.

Quadrante

Grisbonde
Re: Varför göra spel när man kan spela de som finn

Man kan bara ignorera "Skriv mig!" ett kort tag.
Ja det är som när mina groupies ropar "use mee", man kan bara ignorera det ett tag...

/nä skämt å sido, skrivurgen kan vara rätt påfrestande...