Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,058
Jag undrar varför WotC valde Greyhawk som standardspelvärld för D&D 3e? Är det så att man helt enkelt gjorde en missbedömning om vilken som var den populäraste världen eller finns det andra anledningar?
Jag får i varje fall intrycket att Forgotten Realms är en betydligt populärare spelvärld (främst med tanke på antalet moduler som släppts och hur många datorspel som utspelar sig där).
Även Eberron har man ägnat betydligt mer energi åt.
Är Greyhawk också en "klassisk" D&D-värld eller är den uppfunnen för just D&D 3e? Om man kollar Greyhawkprylar i Wizards produktkatalog så finns det bara några sketna pocketböcker och Living Greyhawk Gazetteer. Tänkte man från början att Greyhawk skulle representeras i moduler i lika stor omfattning som FG?
Många frågor, och jag hoppas på många svar.
Själv tycker jag att Greyhawk verkar vara en rätt blek version av Forgotten Realms. Jag hade hellre sett att den lilla världsbeskrivning som finns i Core Rules (typ gudarna) var inriktad mot Faerun/Forgotten Realms.
- Vulf
Jag får i varje fall intrycket att Forgotten Realms är en betydligt populärare spelvärld (främst med tanke på antalet moduler som släppts och hur många datorspel som utspelar sig där).
Även Eberron har man ägnat betydligt mer energi åt.
Är Greyhawk också en "klassisk" D&D-värld eller är den uppfunnen för just D&D 3e? Om man kollar Greyhawkprylar i Wizards produktkatalog så finns det bara några sketna pocketböcker och Living Greyhawk Gazetteer. Tänkte man från början att Greyhawk skulle representeras i moduler i lika stor omfattning som FG?
Många frågor, och jag hoppas på många svar.
Själv tycker jag att Greyhawk verkar vara en rätt blek version av Forgotten Realms. Jag hade hellre sett att den lilla världsbeskrivning som finns i Core Rules (typ gudarna) var inriktad mot Faerun/Forgotten Realms.
- Vulf