Nekromanti varför har jättar så låg skada på slag/spark?

Sir Gregor

Veteran
Varför har jättar så låg skada på naturliga vapen?
"2 nävar FV 14, 1T4 FV 14 1T8" är det bara för att sb:n är så hög? I så fall om man skulle möta en obeväpnad jätte i strid den får initiativet och träffar. om skadan då blir 8 totalt med spark så har man ju en liten chans att döda den ensam (jo, jag vet den har 100kp och göra 50 skada) om man är krigare (mästare) som har tvåhands svärd och fet rustning och en sak till om den skulle använda klubba gör den ändå bara +1 mer i skada eller som oftast när man möter en jätte med bra vapen man blir köttfärs och realistiskt sätt bör man bli mos om man blir sparkad av nån som är många gånger större och starkare än man själv.

Helt enkelt man borde bli i nästan vilket fall som hällst bli mosad om en jätte stampar sparkar på än.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Skadebonusen ...

Du kom på svaret själv: Det är deras skadebonus som gör dem farliga.

En genomsnittlig jätte i DoD6 (från grundregelboken) gör i snitt 27 poäng i skada med varje knytnävsträff och 29 poäng med varje spark. Maxskadan ligger närmare 50 poäng.

Det gör ordentligt ont på de flesta, även i DoD6.

Cohen

Swordsman
Re: Skadebonusen ...

Farliga och farliga.
Min kompis sparkade nästan ihjäl en jätte med sin ena fot.
Inte på en spark dock.

Att det gör ont att bli sparkad av en jätte kan han intyga.
Han dog.

Kwarzim

Veteran
Re: Skadebonusen ...

tja jag hade överlevt om vi hade kommit ihåg att jag skulle ha haft dubbelt så mycke liv som jag hade...

Berserk

Warrior
Proportioner.

En vanlig spark (enligt krigarens handbok) gör 1T4 Kp och 1T6 Sp i skada. Ett slag ger 1T2 Kp och 1T3 Sp, eller hälften av sparkens skada. Här antar jag att det är tänkt att sparken har större kraft och därför ger mer skada, t.o.m. dubbelt upp. Mycket logiskt.

Lägg nu till skadebonusen. Vad händer? Jo, förhållandet mellan slag och spark förvrids. En jättestor sak, som.. ja.. en jätte, har nästan lika stor skada på sin näve som på sin fot även om han (rimligtvis) borde ha mycket mer kraft i benet. Detta är IMHO dumt och borde göras något åt.

Ett förslag från min sida är att endast räkna halv SB om man använder ett vapen med enhandsfattning eller knytnäve, och full SB om man använder tvåhandsgrepp eller spark. Då skulle proportionerna i skada bibehållas, också för stoora monster. Bett ger ju som bekant bara halv SB redan i nuläget. Varför inte också slag?

Ett annat alternativ är ju att använda dubbel SB om man sparkar eller slår med tvåhandsgrepp. Mer logiskt med tanke på bettet, men blir skadorna för stora? Å andra sidan tar ju en spark fler handlingar än ett slag.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Proportioner.

I mitt stridssystem så gör en jätte 14 i skada med nävarna och 28 med en spark.. KP-systemet är likadant som i vanliga DoD.. Dock kan jätten som minst göra 3 i skada med nävarna och som mest.. tja.. Om han har 20 i FV i Slagsmål kan denne göra 24 i skada..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är temporärt tillbaka

Berserk

Warrior
Ser man på...

Jag tänker inte be dig att redogöra för ditt system, det har du gjort vid tidigare tillfällen har jag för mig, och dessutom vet jag ungefär hur ditt "DoD" ser ut. Eller rättare sagt, jag vet inte... :gremlaugh:

Du verkar iaf ha fattat vad jag menade, och min mening var inte att revolutionera skadesystemet eller så, utan bara att uppmärksamma folk på en liten bugg. Jag antar att det lyckades.

Men att du är tillbaka.. Vem kunde väl ana? Det har väl inget med ett visst mail att göra? :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ser man på...

Ja, jag har skrivit om mitt skadesystem i gamla trådar, men nu är det lite mer genomtänkt.. Jag ska bara speltesta det också..

Bugg och bugg.. Jag vet inte.. Mitt skadesystem är har isf. samma bugg.. Jag kommer inte på i nuvarande stund med huvudvärk något rollspelssystem som jag testat som inte har denna "bugg" (att skadorna blir oproportionella).. Det skulle isf. vara sådana som inte räknar med styrkan i närstridsvapen.. Jag tänker nog inte diskutera det heller då jag det trots allt är rollspel vi håller på med, inte en realitetsefterapning..

Angående om jag är tillbaka så skrev jag i förra inlägget att jag är tillbaka temporärt. Blir fram till jul..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tyckte att det var lämpligt att ändra "inaktiv" till "lurker"