Jag tror mycket handlar om tradition med också att göra det enkelt för sig, eller att man tycker att det känns mer begripligt. Jag menar det att det känns överskådligt att först ha en grund för hurdan en person är, en fysisk och en psykisk grund i form av attribut. I och med detta kan man då göra det enkelt för sig när det gäller att forma hälsa, förflyttning, bärförmåga och andra bonusar och regeldetaljer som alla rollpersoner har. Kort sagt, för att skaffa en simpel men överskådlig grund som använder man egenskaper och sekundära egenskaper.
När det sedan gäller att skilja rollpersonerna från varandra och gå in i detaljerna: "Vad fan är jag bra på? Vad sjutton kan jag tillföra" så sköter man det genom färdigheter. Färdigheterna är detaljinformation, variationen och som Krille skrev nyckeln till successiv förändring och belöning.
Så, i de system som har attribut/egenskaper så är det oftast så att de fyller en funktion som utgör en grund som gör rollpersonsskapandet överskådligt och inte minst bekant eftersom det varit så så länge. Man fyller i det som identifierar alla roller; hur starka de är, hur smarta de är, vilken slutledningsförmåga de har, hur charmanta de är osv. Sedan låter ofta det utgöra en grund för färdighetsvärden, sekundära egenskaper som attack-grund, hälso-grund, förflyttning, ja - allt det där som jag nämnde förut. Klart att det inte behöver så ut så, klart att man inte behöver skapa ett system där rollpersonen behöver det ena eller det andra alls, men tja - folk känner igen det, folk är bekväma med det; det är inkört. Därför blir det gärna så. Jag tror dessutom att många spelskapare blivit rädda för snacket: "Vad gör man om det inte finns en färdighet för det?" och basar därför allt på grundegenskaper så att det alltid ska finnas något att rulla mot, för med handen på hjärtat, många är kåta på att rulla.
Förövrigt, om man nu vill ha ett system innehållande både vad man är och vad man kan så är det nog i största allmänhet bra att skilja på det av den anledningen att det går fortare att lära sig saker än att förändra den man är. Hur blir man bättre på att vara "snygg", till exempel? Eller hur blir man bättre på "intelligent"? ... Det går naturligtvis att reda ut de sakerna, men det blir knepigt och kanske inte alltid så välmotiverat, därmed är det kanske bra att de inte fungerar enligt samma villkor; egenskaper och färdigheter, alltså.