Nekromanti Varför i hela 'Belgien'...

samiis

Warrior
...ska man räkna ut STY+RÖR/2 när man ska kolla grundhuggskada?

Jag ser inte poängen med det, det vore så mycket enklare att ha skita i att dela STY/RÖR och i stället skriva dubbelt så mycket i tabellen...

(nu har ju i o f s jag inga problem med att räkna ut det, ligger mellan VG och MVG i matte, men ibland spelar man med sådana som inte vet vad 27/2 är f-nått...

Carl Johan Ström

Swordsman
(STY+TÅL)/2

1) Därför det skall vara symetri med de andra grundskadetabellerna.

2) Därför (STY+TÅL)/2 används i många andra regler (ex tillbakaknuffning) så detta värde måste ändå beräknas.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

Helmgast
Re: (STY+TÅL)/2

CJS: Tyvärr måste jag meddela att (STY+RÖR)/2 inte nödvändigtvis har samma värde som (STY+TÅL)/2.

Samiis: Och dessutom så måste man kunna räkna ganska bra för att behärska Ob-systemet (huvudräkning iaf). Annars finns det ju miniräknare.

Perenna

Swordsman
Grundskada

När vi ändå är inne på Grundskadetabellerna... Finns det något motiv bakom att skadesnäppen höjs med +2 mellan varje steg?

Nu är det ganska stora steg mellan de olika värdena. Har man Styrka 9 eller 12, så ger man fortfarande Ob1T6 i Grundskada. Skillnaden mellan 12 och 13 ger plötsligt en ökning på två poäng, till Ob1T6+2.

Vi har som husregel att strunta i Grundskadetabellerna och låta Grundskadan beräknas ungefär som grundchansen i färdigheter, dvs Styrka/2, Rörlighet/2 eller (Styrka+Rörlighet)/4.
En rollperson med Styrka 10 får alltså Grundskada 5 (vilket blir Ob1T6+1 då man använder regeln för 'äckligt mycket plus'). Skulle man ha Styrka 20 så får man Grundskada 10 (eller Ob2T6+2).
Resultatet blir att alla varelser ger ungefär en poäng mer i skada än vad regelboken säger, men å andra sidan blir det bara något farligare att strida samt att man får Grundskadorna i +1-steg istället för +2. Det blir en 'mjukare' övergång i hur hög Grundskadan blir.
Dessutom tycker jag att det är smidigt då Grundskadan kan beräknas på samma sätt som grundchans för färdigheter, men det var väl inte huvudargumentet för att införa husregeln...

Till CJS (Mycket OT)

Hur går det med att få upp KV-formulären och förläningsförmulären på nätet? Jag måste ha dom... :p

Mvh Victor Palm

I'll be back

Re: Grundskada

Intressant regel perenna... Det höjer dock grundskadorna ett snäpp. Istället för 17 för ob2t6 är vi nu nere på 16....

Men man kanske skulle testa....

Perenna

Swordsman

Intressant regel perenna... Det höjer dock grundskadorna ett snäpp. Istället för 17 för ob2t6 är vi nu nere på 16....

Jo, jag skrev ju att det innebär ett mer i Grundskada, men att skadesystemet blir liiite mer dödligt gör inte mig någonting. Vanliga obeväpnade attacker (för icke-stridskonstnissar) får ju en liten skvätt mer kraft, vilket inte är helt fel :gremwink:

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Något som vi i spelgruppen tycker är ännu fulare är att det är så enorma steg mellan skadorna. En skada på 1 har samma effekt som en skada på 9, en skada på 11 är samma som en skada på 19...

... men allt kan ju inte vara perfekt :gremwink:...

Perenna

Swordsman

Något som vi i spelgruppen tycker är ännu fulare är att det är så enorma steg mellan skadorna. En skada på 1 har samma effekt som en skada på 9, en skada på 11 är samma som en skada på 19...

Det har jag inte så stora problem med, bortsett från skadevärden mellan 1 och 9.
Vanliga knytnävsslag ger Ob1T6 i skada (eller Ob1T6+1 enligt min metod) för en normalstark människa. Det hamnar ju så gott som alltid på skadevärde 1-9 (om man inte slår kraftfullt eller så), vilket alltid ger exakt 2 Trauma och 1 Smärta om man till exempel slår någon i bröstkorgen.
Det är sällan det blir någon variation när man slår så låga skadeslag som Ob1T6...

Det har kommit regelförslag

Här finns ett personligt, man gör lite mindre skada än vanligt (0,25), men jag gillar det ändå. Kör det bara på skador under 10, annars blir det både orealistiskt och jobbigt:

Räkna mer än ett kryss Trauma, Smärta och Blödningstakt genom Ob-slag. Om skadan blir mellan 1 och fem, så kan skadan max bli 5T, 5S och 5B. Om skadan var mellan 6 och 9, så kan skadan högst bli 10T, 10S och 10B. Ingen fattade va? Ett exempel:

Kalle dänger till Olle med näven. Olle får en skada på sju, alltså ingen extraskada. Näven tar på bröstkorgen, och gör alltså vanligtvis två Trauma och ett Smärta. Med de nya reglerna så slår Kalle Ob1t6 - 2 för att få fram skadan eftersom medelvärdet på Ob1t6 är 3,75 vilket avrundas till 4. Och eftersom två är två mindre än fyra, så drar man av två från resultatet. Kalle har extrem tur. Kalle slår en sexa, och sedan ytterligare två sexor. Sen slår Kalle fyra femmor. Skadan blir ändå 10 Trauma, eftersom den max kunde bli 10.
Men när Kalle kommer till Smärta så slår han ingen Ob1t6 eftersom det bara är 1.

Hoppas ni förstod!

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Nej, man kan inte bli helad av att få minus på slaget :gremwink:, då beräknas skadan som noll DS.

Inget problem

"Resultatet blir att alla varelser ger ungefär en poäng mer i skada än vad regelboken säger, men å andra sidan blir det bara något farligare att strida samt att man får Grundskadorna i +1-steg istället för +2."

Det är ju bara att ta -1 på resultatet, så blir det korrekt.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Oki (ANT)

Du verkar ha mer arbete än vad jag har läxor i skolan, jag har inte hunnit spela rollspel på snart en mångad nu :gremfrown:. Jag vet, jag borde skämmas :gremwink:

Mvh Victor Palm

I'll be back

Mäster Atrion

Warrior
Re: (STY+TÅL)/2

På tal om detta: "2) Därför (STY+TÅL)/2 används i många andra regler (ex tillbakaknuffning) så detta värde måste ändå beräknas."

Som våran rollspels grupp har börjat disskuterat om är det här om tillbakaknuffning så vi ( jag ) skulle vilja veta vad ni tycker om det.

Vi tycker att det nästan är lite dumt att man automatiskt åker ner till marken om skadan överskrider STY+ TÅL så vi ska troligtvis införa att om skadan överskrider STY+ TÅL ska rollpersonen slå ett svårt slag ( Ob4T6 ) mot RÖR för att inte trilla ner till marken. Det tycker vi att det blir lite mer realistiskt för man borde egentligen kunna stå kvar på fötterna om man är väldigt smidig.

Phelan

Hero

Hmm, jag vet inte riktigt om det känns så viktigt - i slutändan så handlar det bara om man hamnar på 1-9, 10-19 osv i Skadeverkan, det är ju ingen skillnad i de intervallen. Så +1 eller +2 i skillnad vid ett visst värde känns inte så väsentligt, när det smäller till ordentligt är det ändå oftast för att man slår en massa sexor... Nåja, det är ju bara en husregel och var och en blir salig på sitt sätt.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En annan husregel på samma tema.

En annan metod är som följer.

För varje steg om +4 på tabellen så förändras den skada man gör med +2. Om du vill ha ett mer finkornigt grundskadesystem så kan du ju göra så att varje steg om +2 på tabellen förändrar den skada man gör med +1.
Således skulle en person med 15-16 i STY göra Ob1T6+3 vilket är lite mer än en person med 13-14 som fortfarande gör Ob1T6+2.

Detta är en regel som jag tänkte införa, men inte gjort för det kändes inte hemskt viktigt, och ingen i min spelgrupp har klagat hitills.

/Naug, och ännu har ni inte hört min avrundnings-optimering för att maxa språng och spurt :gremgrin:

Perenna

Swordsman
Re: En annan husregel på samma tema.

För varje steg om +4 på tabellen så förändras den skada man gör med +2. Om du vill ha ett mer finkornigt grundskadesystem så kan du ju göra så att varje steg om +2 på tabellen förändrar den skada man gör med +1.
Således skulle en person med 15-16 i STY göra Ob1T6+3 vilket är lite mer än en person med 13-14 som fortfarande gör Ob1T6+2.

Sådär började vår regeländring, men sedan kändes det trevligt att strunta helt och hållet i tabellen och bara räkna ut skadan på samma sätt som grundchansen för färdigheter.

När vi räknade med varje +2 i Styrka ger +1 på Grundskada, så kände vi oss ändå tvugna att fixa till Grundskadetabellen på annat sätt för varelser med Styrka 8 eller lägre.

Nja...

Regelförslaget är väl okej, men jag tycker att svårigheten för RÖR-slaget borde vara varierat.

Typ:
1-3 över STY+TÅL/2 = Ob1t6
4-6 -----------II------------- Ob2t6
7-9 -----------II------------- Ob3t6
osv

Sedan får man +1 på slaget för varje steg man hamnar över lägsta siffran på den aktiella nivån.

Exempel: Olle blir slagen och får 6 mer i skada än vad han har i STY+TÅL/2. Då slår han ett slag på Ob2t6+2 mot RÖR eftersom 6 är två mer än fyra.

Ge mig gärna respons på förslaget!

Mvh Victor Palm

I'll be back