Nekromanti Varför inte börja pressa nytt?

solvebring

Superhero
Jag personligen tycker att de gamla DoD upplagorna och dess material är mycket bättre än det nya. Det tycker antagligen varje normal DoDspelare också. Varför börjar de inte trycka de gamla upplagorna igen - på nytt. Finns det kanske lagar och förordningar gällande tryckning av gamla ting? De skulle tjäna mycket mer pengar skulle jag tro, fler skulle nog köpa, och jag skulle kunna få tag på alla de böcker jag vill ha, men aldrig kommer att få och jag inte betalar mig pank på kuppen som läget är nu... :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Därför börjar man inte pressa nytt …

»Jag personligen tycker att de gamla DoD upplagorna och dess material är mycket bättre än det nya. Det tycker antagligen varje normal DoDspelare också.«

Det beror nog alldeles på hur du definierar »normal«. Faktum är att DoD6 säljer mycket bra och har skaffat sig en stor anhängarskara.

»Varför börjar de inte trycka de gamla upplagorna igen - på nytt.«

Vilka är »de«? Riotminds? De ger ju ut DoD6 för att de vill göra ett eget rollspel – inte bara regurgitera redan existerande material.

»Finns det kanske lagar och förordningar gällande tryckning av gamla ting?«

Japp! Alla inblandade i de gamla produkterna måste ge sitt medgivande.

»De skulle tjäna mycket mer pengar skulle jag tro, fler skulle nog köpa […]«

Det tror inte jag. Gamla DoD lades ner för att det sålde för dåligt. De flesta som gillar gamla DoD-prylar har redan gamla DoD-prylar. Dessutom är det dyrt och krångligt att fixa nya tryckoriginal av de gamla böckerna (som i stor utsträckning är gjorda på uråldriga fotosättningssystem och hoppusslade sida för sida).

Och det här hör väl egentligen hemma på Drakar och Demoner-forumet.

Se även denna tråd, denna tråd och denna tråd.

solvebring

Superhero
Re: Därför börjar man inte pressa nytt …

Okej. Ja, det finns väl bara en sak att tillägga från min sida. Jag kan inte fatta hur man kan göra en så dålig upplaga som DoD 6. Men, nåja, Chropia är ju det största skämtet som finns, helt värdelöst, så den slår ju det i alla fall... Den/6:an är väl bra att spela med, visst - men på något vis tycker jag att den saknar den känslan som finns i de gamla. Det är en viss skillnad, antagligen obeskrivbar. Vet i helvete vad jag ville med den här tråden egentligen, kanske var det ett sätt att få ut mina tankar eller något. :gremsmile: Hoppas det kommer en ny upplaga från Riotminds som känns "DoD". :gremlaugh: Konstigt föresten att de gamla sålde dåligt, vad jag och mina spelpolare tycker, och många fler man snackat med därtill, är att de gamla är bättre - kanske lite tunt skrivna på sina ställen - kanske lite tunna regler här och där, men de känns DoD på något sätt, och vem skriver inte om saker och ting själv ganska ofta då det är lite tunt...?

King Kromm

Hero

Ja, det finns väl bara en sak att tillägga från min sida. Jag kan inte fatta hur man kan göra en så dålig upplaga som DoD 6. Men, nåja, Chropia är ju det största skämtet som finns, helt värdelöst, så den slår ju det i alla fall...
Ehm... I så fall behöver du inte skriva något att slösa min bandbredd på! Om du tycker att dom gjort ett så förfärligt jobb kanske du kan fixa ihop ett amatör rollspel som jag kan få titta på? Naturligtvis kommer jag inte att sätta lika höga krav på de som på ett tryckt...

Men seriöst, sådana inlägg ger bara dålig stämning och om du inte har något varför, eller minsta lilla konstruktiva spår känns det bara löjligt att fördömma något på det viset.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Känslolöshet

Men, nåja, Chropia är ju det största skämtet som finns, helt värdelöst, så den slår ju det i alla fall... Den/6:an är väl bra att spela med, visst - men på något vis tycker jag att den saknar den känslan som finns i de gamla. Det är en viss skillnad, antagligen obeskrivbar.
Försök gärna beskriva den känsla du saknar. För mig är känslan från gamla Drakar och Demoner "en helt vanlig fantasyvärld utan några utmärkande särdrag över huvud taget", vilket inte är speciellt upphetsande. Chronopia och DoD6 försökter i alla fall vara något annat, även om kanske inte alla uppskattar det. (Själv tycker jag att Chronopia är rätt trist och DoD6 väldigt stämningsfullt.)

/tobias

Krille

Super Moderator
Nostalgispöket igen

"Hoppas det kommer en ny upplaga från Riotminds som känns "DoD"."

Den stora orsaken till att den första versionen känns mer DoD enligt dig är förmodligen att det var den första som du spelade. Sådant sätter spår. Du kommer aldrig att få ett rollspel som känns likadant igen, för att du inte är likadan längre. Du har en klase erfarenheter i din bakficka numera som du bedömer alla nya spel med. Du kan alltså aldrig få den där känslan du hade i början då allt var nytt och du sa "waow!" om allting.

Drakar&Demoner 6 kanske inte är "DoD", men å andra sidan, för mig som var med från början med blå box och svartalfer och troll och intelligenta babianer och spindelkonungar och skelettbyar och tvillingberg, så är det som folk oftast refererar till som DoD (dvs Expert eller '91) inte heller DoD. Och tro mig, den blå boxen vill du inte se i tryck. Inte ens nostalgi kan motivera den nivån av sugande.

Se Drakar&Demoner 6 i ljuset av sig själv. Ta det för vad det är. Och njut av det på dess egna villkor. Du kommer till slut upptäcka att DoD6 inte är sämre än sina föregångare, vare sig vad gäller regler, värld eller stämning. Visst, det är inte DoD-känsla, men eftersom DoD-känsla är 90% nostalgi så är det gravt överskattat i alla fall.

solvebring

Superhero

Ehm... I så fall behöver du inte skriva något att slösa min bandbredd på! Om du tycker att dom gjort ett så förfärligt jobb kanske du kan fixa ihop ett amatör rollspel som jag kan få titta på? Naturligtvis kommer jag inte att sätta lika höga krav på de som på ett tryckt...

Men seriöst, sådana inlägg ger bara dålig stämning och om du inte har något varför, eller minsta lilla konstruktiva spår känns det bara löjligt att fördömma något på det viset.
Okej. Då föreslår jag att vi glömmer den här tråden, eftersom jag både var dum och onödig och skapade en tråd för en sak som egentligen är personlig tvist gent emot Riotminds... Jag ursäktar, hoppas ursäkten godtas. :gremwink:

solvebring

Superhero

P.S. Antar att Krille har rätt i det han säger, och tyvärr, jag själv kommer nog alltid vara oförmögen att förklara detta, men det känns mer DoD för mig helt enkelt. D.S.

Muggas

Hero
Håller med + funderingar

Den stora orsaken till att den första versionen känns mer DoD enligt dig är förmodligen att det var den första som du spelade. Sådant sätter spår.

Helt rätt, sånt sätter spår. Just därför kan samma personer som fick sina första erfarenheter av rollspel komma att intressera sig för nytryckta upplagor av "gammal skåpmat". Man "känner igen sig" i delar av reglerna och får känslomässiga kopplingar till dem. Här skulle alltså nostalgin i sig fungera som främsta försäljningsargument, och inte kvalitén på innehållet. Problemet med detta är nog att den skara som inledde sina rollspelskarriärer med tidiga DoD-versioner minskar för varje år, vilket ger en stadigt krympande potentiell kundkrets. I konkurrens med dagens rollspel får de gamla godingarna nog det tufft.

Det skulle vara kul att se i en undersökning hur många som skulle vara beredda att betala fullpris för en eventuell nytryckning...

Rising

Vila i frid
Re: Håller med + funderingar

Det skulle vara kul att se i en undersökning hur många som skulle vara beredda att betala fullpris för en eventuell nytryckning...
Svavelvinter, Kandra, Sarkath Hans gravvalv, Expert (min regelbok har försvunnit) Monsterboken 1 och Grymkäfts fällor skulle jag betala fullpris på (något påhittat pris på gravvalvet, då).

Men det handlar bara om nostalgi. Jag skulle inte vilja spela med någon av böckerna. (Den första kanske kan funka som inspiration, dock)

Något jag särskilt skulle vilja ha är dock en konstbok med alla Gullikson-bilder från Äventyrsspel-åren. Den skulle vara bra på allvar.

Jarre

Swordsman
Re: Håller med + funderingar [ANT]

Något jag särskilt skulle vilja ha är dock en konstbok med alla Gullikson-bilder från Äventyrsspel-åren. Den skulle vara bra på allvar.
Så jag är inte ensam om att börja svettas lite extra när man ser MiG nere i högra hörnet? :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fast...

"Så jag är inte ensam om att börja svettas lite extra när man ser MiG nere i högra hörnet?"

...MiG är ju Michael Gullbrandsson, inte Nils Gulliksson.

Lindenius

Swashbuckler
Jomen, det är ju klart…

… att DoD känns mer som DoD för att det var ju det som var DoD... :gremcrazy:
Hänger du med? Alltså. Det klart att en ny Karatekid inte känns som den ursprungliga Karatekid – men det är ju aldrig poängen heller.

Jag ska ge ett tydligt exempel från en upplevelse kring nyår då jag såg Willow för första gången på... hmmm... vadvetjagtyptioår. Jag minns hur bra jag tyckte filmen var när jag var yngre, men när jag såg den igen nu så... tja, den sög pansarpung.
Alltså: minnet av när jag såg Willow första gången är betydligt bättre än vad Willow är för mig när jag såg den i år. Jag skulle alltså aldrig vilja köpa filmen idag, för det finns så många bättre filmer.

Samma sak är det med rollspel. Rollspelen idag är helt enkelt mycket mycket bättre – till och med icke påkostade hemmagjorda spel utan budget är bättre (som i mer genomtänkta) än vad en del av de tidiga spelen är.
Jag tror inte Äventyrsspel kunde gjort bättre än vad de gjorde heller. De var pionjärer inom svenskt rollspel och var tvungen att bryta marken. Det är liksom aldrig tacksamt att vara först, för så snart de som kommer efter ser vad som funkar, kommer de att ha lärt sig av pionjärernas misstag redan där vara flera steg före (sina föregångare).

Nostalgi är fint när den får vara orörd.

//erik. blev kanske lite väl patetisk i slutet :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater
Troberg spekulerar vilt

OK, nu har alla slaggat mrDarkJedi ett tag, för att de tycker att han har fel, för att de tyckar att de nya spelen är bättre och så vidare.

Så, nu tänker jag vara lite annorlunda och fundera över vad som skulle behövas för att hans förslag skulle funka.

Som Dante skrev så måste alla inblandade ge sitt godkännande. Så länge som någon procentsats pengar byter hand så ser jag inget större problem i det. Jag skulle vara störtlycklig om gammalt arbete som jag gjort som bara samlar damm skulle ticka in lite pengar åt mig, även om det är lite. Dessutom skulle jag tycka att det var störtkul. Check på den alltså.

De här produkterna skulle antagligen sälja i ynkliga upplagor, dessutom så är ingen beredd att ta några större risker, lägga ner mycket arbete för att administrera det hela eller sitta med några större lager. Däremot så tror jag att de som köper dem är beredda att hosta upp lite mer stålar än vanligt för dem. Finns det en lösning här? Ja, det finns print-on-demand, den tillåter små serier, man slipper lagerhållning, hela betalnings/ekonomibiten kan hanteras av företaget som står för tryckandet via deras egen webshop och man inkasserar bara med jämna mellanrum. Visst, vinsten blir mindre och priset högre, men det är minimalt arbete och minimal risk. Check på den punkten också.

Finns materialet kvar i en form som går att göra tryckbar med dagens teknik? Vet inte, så vi sätter ett frågetecken på den punkten.

Finns viljan att göra det från dem som sitter på äganderätten? Vet inte, frågetecken där också.

Är de som äger produkterna beredda att släppa produkter som eventuellt konkurrerar med deras befintliga produkter? Jag tror inte att en sådan här försäljning skulle konkurrera, den är så pass inriktad mot fanatikerna som ändå köper de nya grejorna, men det är inte säkert att de ser det på samma sätt. Troligen check här alltså, men med ett litet frågetecken.

Slutsats: Det är antagligen fullt genomförbart, men det hänger på vad ägarna tycker. Jag tycker att det skulle vara kul att spelen bevarades på det här sättet, men då är jag en sån där som har en komplett uppsättning MAME-roms för att bevara dem, har 120-nånting kompletta TV-serier på hårddisken för att bevara dem för framtiden och så vidare, så jag kanske inte är representativ.

Frågan är om någon tar initiativet.

Basenanji

Postd20modernist
Måstefåsvaramåstefåsvaramåstefå...

...jag måste bara få delge er mina åsikter, jag vet att ni inte kan vänta längre! :gremwink:

Om nostalgi
Tja, inget slår väl egentligen den allra första upplevelsen av rollspel? För min del var det helt oslagbart- för på något intuitivt sätt insåg jag att det borde finnas något som "rollspel" fast jag inte kände till att det redan då ('82-83) existerade. Jag hade på känn att man skulle kunna improvisera ett sorts spel, men fattade inte alls hur det skulle gå till. Och så, en höst, min absolut bästa nånsin, fick jag se Tradition på Storgatan i stockholm.
BAMM!
Det var som att någon öppnade dörren till paradiset, den dörr som jag alltid trott var stängd. Som att någon kunde bevisa att Nangijala fanns på riktigt, eller att Hogwarts fanns på riktigt. Jag slukade allt- brädspel, böcker, regler, tillägg, bordsplaner, tärningar- allt som var rollspelsrelaterat var som smak av himlen. Det enda kruxet var att jag inte hade så mycket pengar.

Alltså, allt löste sig den hösten, jag fick min första tjej, jag gjorde succé som breakdansare, jag fick roliga ämnen i skolan (läs:kemi och fysik), mina bästa kompisar ägde (!) AD&D, vi spelade Traveller och pratade rollspel varje dag.
Det kändes som att jag bara behövde ställa frågan "Tänk om det fanns en lååång historia om några små tomtar som var tvungna att bekämpa ondska...så upptäckte jag i nästa stund Tolkien! Fattar ni? Det var fullständig pay-back på varje önskan om spel, rollspel och allt därtill.

Ian Livingstone!

God!! (=gud på engelska)

Fattar ni, precis när jag hade klarat den första solospelsboken och börjat fantisera om ett äventyr i poarmiljö kom den där "Snowwitch"-boken. Som om någon kände till mina innersta önskningar, innan jag hunnit formulera dem för mig själv!!

Underbar tid helt enkelt. :gremsmirk:

Tror inte att det är så annorlunda för de som börjar idag.
Det som är nytt idag, kommer vara lika betydelsefult för dem om tjugo år...

Om Äventyrsspel och deras produkter
Jag känner igen mig i den mörke jedins önskan- det vore kul att köpa grejjerna på nytt.
Men till skillnad från de flesta andra rollspelare så skulle jag vilja ha dem för att använda dem.
För jag tycker att reglerna funkar än.
Att förklara hur jag kan svälja alla inkonsekvenser och dåliga regler i största allmänhet, är svårt, för jag har en så skruvad syn på rollspel. Jag vill mest bara ha kul. Men ändå- kul på ett för mig kvalitativt sätt. Alltså, det måste vara bra underhållning, om jag ska bli underhållen. Drakar och Demoner, är bra underhållning, mycket tack vare alla inkonsekvenser, stavfel, originella monster och knäppa spindelkonungar. Mig gör det inte så mycket att rollspelsmediet inte är utvecklat- bara jag får smaka på miljön.
Men stör er inte på min stil- jag håller med om att den kan verka konstig.

Nåväl, för min del betalar jag gärna för gamla grejer.

Rollspel och utvecklingen
Ni har vid det här laget förstått hur enkelspårig, envis, gammalmodig och vidrigt ohämmat nostalgisk jag är, hoppas jag.
Ändå, tycker jag att det känns lite konstigt att tjugo år senare trycka upp grejerna. Det är lite försent, på nåt sätt.
Men värre ändå, det vore att ta två, tre, fyratusen steg tillbaka i utvecklingen! För idag, 2005, är det inte spindel´konungen som gäller, utan andra saker. Skymningshem: Andra Imperiet, M:UA, DnD 3.5, olika Dogmabidrag, In the Dark mm mm är spelen som dagens tolvåringar (för all del trettio+-åringar också) ska gå igång på. Det är som musik, gilla gärna synthpop, men dagens ungdom ska ha sin musik att göra revolt med! Fattar ni?

För precis lika mycket som jag gillar att spela på det gamla hederliga sättet, med trofésamlande och xp's, precis lika mycket vill jag att utvecklingen ska ha sin gilla gång. Som livet självt. Så av det skälet ser jag nog helst att man hedrar de gamla produkterna genom att inte trycka upp dem igen.

Vänligen,
Basenanji

King Kromm

Hero

Jag kan också ha varit lite butter, och som många andra hade även jag uppskattat ett ny tryck, även om det är orealistiskt, nu tvingar jag istället betala hutlösa summor för de gamla klenoderna. Och nytrck är egentligen något som jag gett upp hoppet om helt, men ett ny släpp på pdf... Det hade varit något. Även om det är mer eller mindre orealistiskt även det.

Har för mig att nån/några på forumet gjorde ett försök för ett par år sedan. Vilket gick bra och dom fick tillstånd i av de flesta, men så hittade dom inte alla illustratörer och det hela sprack...

King Kromm

Hero
Re: Troberg spekulerar vilt

Som jag skrev i ett av mina svar längre ner vill jag minnas att någon gjorde ett försök tidigare, men dom fick inte tillstånd/hittade inte någon illustratör. Detta behöver iofs inte vara slutet eftersom man i teorin skulle kunna hoppa över/byta ut en del av bilderna, men blir det samma sak då? Blir folk lika intresserade av en halvkopia?

Jag skulle mycket väl kunna engagera mig i något sådant, även om jag verkligen inte skulle orka med det själv. Alldeles för mycket jobb. Har redan fantiserat mängder om att trycka, och nån gång i mitt liv lär iaf någon text bli tryckt ifrån mig, men det kostar och är mycket jobb!

Och det du pratar om att print-on-demand är ett alternativ är jag bara delvis säker på, men då måste det vara jättesmå upplagor. Inte för att jag vet vad som är rimligt, men om man kommer upp i till exempel 500 ex så märkte jag att det var upp emot halva priset på tryckeri! Vilket gör en ganska stor skillnad i tryckkostnaden.

Och om de nya spelen är bättre får andra avgöra, det som jag reagerade på var hans "påhopp" mot riotminds... Själv spelar jag för tillfället de gamla dod upplagorna.

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg spekulerar vilt

Och det du pratar om att print-on-demand är ett alternativ är jag bara delvis säker på, men då måste det vara jättesmå upplagor. Inte för att jag vet vad som är rimligt, men om man kommer upp i till exempel 500 ex så märkte jag att det var upp emot halva priset på tryckeri! Vilket gör en ganska stor skillnad i tryckkostnaden.
Jo, men det finns andra fördelar som kan väga upp det. Du behöver inte trycka upp ett lager i förväg, med andra ord behöver du inte ligga ute med pengar. Du bara levererar en fil till tryckeriet, som till och med eventuellt har en möjlighet för dig att sätta upp en webshop hos dem. De sköter beställningar, utskick, fakturering, rubbet. Du bara får din del av månadens försäljning en gång i månaden. Perfekt för den här typen av projekt, där man inte vill lägga ner mycket arbete eller ta ekonomiska risker.

King Kromm

Hero
Massa OT

Men blir det inte ett rent vidrigtpris på böckerna i detta fallet? Om vi tar ett exempel som Torshem, runt 100 sidor B5, minst 40-50kr/kopia på P-on-D, minst och sen lär "tryckeriet" ta ut en avgift för webshoppen och allt de administrativa, porto tillkommer(iofs i vanliga fall också), du kanske vill ha din del av kakan, skatter och moms, upphovrättsmännen vill ha sitt osv... Det skulle helt enkelt bli... Dyrt! Och tänk sen de lite större sakerna, som exempelvis den eftertraktade magiboxen, eller monsterboxen, ereb-boxen... Det är ju ett par tre stora böcker i varje!! Och då tillkommer också själva boxen, om den nu ska va med vill säga...

Nä, jag är fortfarande mer inne på pdf varianten, om man bara kunde få tag i alla inblandade... Vilket kan vara nog så svårt.

Men om detta nu skulle bli verklighet, äger inte Riotminds namner Drakar och Demoner? Som alltså är skyddat?

Vilket betyder att endå gången man får nyttja Drakar och Demoner namnet är om man skriver något till Drakar och Demoner och märker ut att produkten är ett tillbehör till spelet Drakar och Demoner? Eller är jag ute och cyklar?

Och jag tror att det skulle vara lurigt att få Riotminds att gå med på detta, alltså tillbaks på ruta ett...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Massa OT

Men om detta nu skulle bli verklighet, äger inte Riotminds namner Drakar och Demoner? Som alltså är skyddat?
Riotminds äger inte Drakar och Demoner. De har det på licens från Brädspelsbolaget AB (vilka de nu är :gremtongue: ).