Nekromanti Varför just år 2059?

nexussix

Warrior
Håller på att förbereda för spel och har därför lusläst reglerna och flera äventyr till Neotech. Det som slår mig är att när man kollar på teknologi och världen så verkar det inte vara så långt borta i tiden. Visst finns det superavancerade datorer och cybertech. Men mycket är åndå likt nutiden. Jag funderar på att placera min kampanj till runt 2030 istället. Det verkar rimligare att spela 30 år in i framtiden än 60. Jag menar 60 år är en väldigt lång tid, jämför 2001 med 1940! Speciellt med tanke på den enormt snabba utvecklingen av datorer och annan teknologi borde världen år 2059 vara långt mer avancerad än den är i Neotech? Vad tycker ni andra? Egentligen spelar inte årtalet så stor roll, världen är ju detsamma åndå, men om man ska vara lite petig med realismen så borde väl 2030 stämma bättre än 2059, eller?

nexussix@hotmail.com

Belzambix

Warrior
fram i tiden

jag tycker att år 2059 är mer sanorligt än 2030... 1940 fanns det pansarbilar... och datorerna började växa fram... även i fall de var stora som hus och fugerade sämmre än en minräknare så kom det i alla fall... 2060 finns det cybertech stationer på mars och månen... jag tycker det ärt otroligt mycket mer avancerat än nu... och glöm inte transportmedlen... som går i "ljusetshastighet"

jag tycker neogames har prickat in mycket årtalet mycket bra!

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)

Krille

Super Moderator
Re: fram i tiden

"jag tycker att år 2059 är mer sanorligt än 2030..."

...och på SF-forumet luftas åsikten att 2059 är för tidigt. Så vi har tre bud: 2059 är för sent, för tidigt och alldeles lagom.

Smaken är som baken, någon?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Belzambix

Warrior
-delad!

jag tycker att 2059 är bättre än 203... emn visst kunde man dra tiden ännu längre fram... men jag är ingen expert på området... det enda jag har är mina åskter som kan vara käpprätt-åt-hälvättä =)))

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)

Tokugawa Ieyasu

Swordsman

När man skall räkna ut årtalet är det ju inte bara teknologinivån som man måste ha i åtanke. Man måste ju tänka på att det har hänt ganska mycket som gjort att N2-världen blivit som den är. Massvis med krig, katastrofer och annat kul. Har det inte hänt någonting positivt alls under 2000-talet egentligen?

Så jag säger: 2059 är ett alldeles utmärkt årtal. Men det kan ju vara helt fel också. Tänk bara på vad folk trodde på 50-60-70-talen. Bladerunner är 2019, och världens High-tech är vardagsmat. Serien Robotech utspelar sig 1999, och där har människan koloniserat andra planeter, och utkämpar krig mot utomjordingar, och har enorma "mechas". Det är ju några exempel på hur svårt det kan vara att bestämma ett bra årtal.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

nexussix

Warrior

Funkar det för Ridley Scott så funkar det för mig :)

Jag måste erkänna att Bladerunner är en av min största inspirationskälla, det är kanske därför jag vill spela runt år 2030.... Dessutom utspelar sig väl Neuromancer runt det årtalet? Eller tidigare.

nexussix

kefka

Hero
Re: -delad!

Du behöver nog inte känns dig ensam ialla fall :) Experter på framtiden är inte så många, och de som säger sig vara det är sällan trovärdiga /images/icons/wink.gif.

/Per