Nekromanti Varför köpa Player's Handbook/DMG?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tittade runt lite på WotCs hemsida och hittade de dokument som ger företag tillgång till d20 systemet. Tada! All nödvändighet ur Player's Handbook och Dungeon Master's Guide.

Det enda de lämnat utanför är systemet för att stiga i level och få erfarenhetspoäng... en sketen tabell - går säkert att få tag på någonstans. På någon spelledarskärm om inte annat.

Så, nu är min smått irriterade fråga - varför köpte man alls PHB och DMG?

Staffan

Myrmidon
För att böckerna är snygga, mer praktiska att ha med än en massa utskrifter, innehåller en massa stämningsmaterial (nåja, en del i alla fall), samt i DMG-fallet en massa tips om hur man gör äventyr.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att det ör svindyrtr...

...att skriva uit reglehrna på lasrskriverae... öfggögögögm,mm,,,, laserskirvare.

Öööh, ledesn för stagningen, det ör JOnas Darnell, det är hans fel... lurta ut mig så sent...

Ocgh swåp är böckerbna skuitsbygfga i WotC original.

M.

King Kromm

Hero
Re: För att det ör svindyrtr...

Hehe... du stavar ju lika illa som jag gör... Men, om man gör det på något jobb... Behöver det då bli speciellt dyrt?

entomophobiac

Low Prep High Play
Angående tipsen för äventyr som finns i DMG: är det någon som helst kvalitet på dem? Jag menar, vem som helst som spelat rollspel i minst ett par år skulle kunna komma på en likadan avdelning med de nedre regionerna av kroppen. Det kräver inte ens eftertanke.

Däremot, visst är det bättre med lite bilder och annan kuriosa, men var det verkligen värt alla hundralappar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det beror på

Är du anställd och gör det i smyg så blir det inte så farligt, fast det är många sidor att skriva ut. Det kanske inte blir så farligt dyrt om man lämnar in det på typ Krokodilen eller ArkitektKopia heller. Ska kolla det.

M.

Balderk

Swashbuckler
men var det verkligen värt alla hundralappar?

Jo, det är det...

Nu har ju jag iofs inte köpt böckerna, men min erfarenhet av utskrivna böcker är inte vidar bra... klumpiga och jobbiga är vad de är... mycket bättre med inbundna böcker, sedan måste man ju skriva ut skiten också... vilket tär på bläcket om du har en sådan... Laserskrivare vet jag inte hur det är med, men det måste väl kosta på något sätt också?

/Herr Balderk, skeptisk

Troberg

Sinister eater
Billigast av allt

och dessutom mer praktiskt är att inte skriva ut och i stället läsa på skärmen/skärmarna.

chrull

Stockholm Kartell
OT

Det borde finnas lagar på att man inte får starta datorn när man kommer hem från krogen :gremlaugh:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Billigast av allt

Precis, med tanke på hur mycket det egentligen är som man behöver lusläsa. Jag tror inte jag någonsin kommer ha läst någon av de två böckerna från pärm till pärm.

Mest för att de är otroligt tråkiga att läsa, men också för att majoriteten av materialet bara är regelbjäffs som jag själv klarar mig utmärkt utan.

Troberg

Sinister eater
Re: Mer OT

Det borde finnas lagar på att man inte får starta datorn när man kommer hem från krogen
Folk brukar sluta med sånt när de på morgonen upptäcker att de spytt över tangentbordet. :gremshocked:

crypt

Veteran

kan hända så köper de bara ett nytt tangentbord på clas ohlsson....

men det kan ju va bra å ha DMG och PHB om man ska spela normalt. annars blire massa tjafs om att man inte kör enligt reglerna..

Troberg

Sinister eater

men det kan ju va bra å ha DMG och PHB om man ska spela normalt. annars blire massa tjafs om att man inte kör enligt reglerna..
Jag tror inte vi kört rent efter reglerna i något system de senaste fem åren...

Twooshort

Veteran
1A: Därför att trogna D&D:are ville kolla hur WotC konverterat allting från regler till magier till regler till magier... och lite annat nödvändigt.

1B: Därför att "nybörjare" tyckte att lite kött på benen kunde vara fint att ha.

2: Det är bra böcker, och om man dessutom kan få dem i julklapp eller födelsedagspresent är det ju inte fel. Inte för att de är hiskeligt dyra ändåså.

3: För att till trots för vad man kan tycka om d20 i sig så kanske man vill ge WotC något för deras slit.

4: Därför att de finns.

5 (fråga gällande ämnet); Nu när jag konstaterat varför många faktiskt köper böckerna (jag fick dem gratis) undrar jag lite:
Varför köper man alla dessa j-a supplement?

/Munchkin, som föredrar att spela i egna kampanjvärldar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ahaa!!

Så nu är det alltså bevisat att för mycket D&D spelande leder till allvarliga hjärnskador. :gremlaugh:

"Öööh, ledesn för stagningen, det ör JOnas Darnell, det är hans fel... lurta ut mig så sent..."

Skyll på stackars Jonas bara, men vi vet nog sanningen.

Troberg

Sinister eater
Nu när jag konstaterat varför många faktiskt köper böckerna (jag fick dem gratis) undrar jag lite:
Varför köper man alla dessa j-a supplement?

/Munchkin, som föredrar att spela i egna kampanjvärldar
Jag är tvärtom, jag bryr mig inte speciellt mycket om regelsystemet men gillar supplement. Jag kör iofs övervägande med egna spelvärldar, men det ger fortfarande bra inspiration.

OT om utskrifter

Inte för att det är relevant, men..:

Utskriften med en vanlig laserskrivare går på ca 5-20 öre per ark, beroende på vad man kör för skrivare..att gämföra med en standard bläckstråleskrivare..där råkar du ut för ca 70 öre per utskrift.

Och detta är med 12. text. Ta ett par bilder med och större text så kan du lätt dubblera om inte tiodubbla kostnaden, särskilt om du skall ha färg.

Så köp böckerna istället..ser finare ut i bokhyllan om inte annat.

/Lars - som tror att siffrorna stämmer på ett ung. Har inte räknat efter så noga.

Balderk

Swashbuckler
Re: OT om utskrifter

Jo, det var det jag trodde.

Fint att dela med dig av kunskaper sådär :gremsmile:

/Herr Balderk, glad och harmonisk :gremsmirk: