Nekromanti Varför kan jag inte göra ändringar?

Ymir

Liten kantbaron
Jag antar att det kanske är något jag missat, men på sistone har jag flera gånger upptäckt att det inte går att göra ändringar i mina postade inlägg efter att en kort stund passerat. Detta tycker jag är väldigt frustrerande eftersom jag ofta skriver långa krönikor och andra typer av mastodonter och då upptäcker jag ofta fel eller saker jag hade velat skriva annorlunda när jag senare läser igenom dem. Är detta en medveten ändring som gjorts på forumet (isåfall, herregud varför?), eller är det en bugg eller ett misstag från min sida av något slag?

anth

Vetefan
Vi har haft ett par mastodonttrådar under 2016 som både blivit låsta och där folk blivit bannade.
I dessa trådar har folk skrivit saker i affekt som de sedan ångrat och därför raderat/ändrat.
Det kan låta som en jättebra idé att personer ångrar vad de skrivit och sedan ändrar det - men det är inte alls bra om andra redan hunnit svara på inlägget och elden så att säga redan är lös.

Av vad jag vet finns det två olika ändringsfunktioner på forumet.
Den ena funktionen gav en möjlighet att ändra inlägg upp till fem minuter efter man postat och inlägget blev inte markerat som ändrat (just för att man skulle kunna gå in och ändra småsaker som stavfel som man upptäckte efter man postat).
Den andra funktionen gav en möjlighet att ändra hur gamla inlägg som helst, man kunde ändra inlägg som var ett år gamla - men då markerades inlägget som ändrat.

Fråga: hur lång tid skulle du vilja ha på dig att läsa igenom och redigera/ändra ett redan postat inlägg?
För små korta som du och jag skriver i den här tråden räcker ju 5 minuter mer än väl, men för mastodontinlägg? 15 minuter? 30 minuter?

Jocke

Man med skägg
anth;n155717 said:
Fråga: hur lång tid skulle du vilja ha på dig att läsa igenom och redigera/ändra ett redan postat inlägg?
För små korta som du och jag skriver i den här tråden räcker ju 5 minuter mer än väl, men för mastodontinlägg? 15 minuter? 30 minuter?
För alltid, såklart. Det är grundläggande funktionalitet.
Tex är det omöjligt att göra saker som: Hålla reda på vem som får koma på DanCon, vilka spel som är sålda i en köp och säljtråd och en miljon andra saker.
Jag skulle gå så långt som att säga att det här med att man inte kan ändra inlägg är långt värre än allt annat skräp på den här forumplatformen som INTE går att ändra på.

zonk

muterad
Jag var med om att trycka gilla på ett inlägg där någon hade öppnat för att tänka om i en fråga, och sen ändrade personen inlägget och "pudlade" och gick tillbaka till sin ursprungsåsikt. Så det kan definitivt finnas en konstig vinkel på senkomna ändringar i diskussioner.

Kan man ha olika regler per forum? Speciellt köp/sälj och promotion borde ju kunna ändra för evigt. Andra forum är det inte riktigt samma i.

Eller så kanske moderator kan klicka i en egenskap för en tråd så att ändringar inte tillåts. Då alltså trådar där folk stöter och blöter t.ex. politiska åsikter.

Mundo

Myrmidon
Jag tycker idén om att man inte kan ändra inlägg är kass och absolut inte är motiverbar med att någon kan ändra åsikt i en hätsk diskussion om korvstoppning.

Min mega-tråd med regler för fältslag till EON IV hade inte kunnat skrivas med forumets nuvarande system om jag inte hade kunnat ändra i mitt inlägg och fixa de regler som behövde upp-putsning, tillexempel. Sen är jag lite av en språk-Hitler, så jag hatar när jag skrivit något skumt grammatiskt eller stavat som ett stolpskott och sen kan jag inte ändra det.

Jag är benägen att hålla med Jocke. Detta är en grundläggande funktion som är viktigare än sju vrållådor tillsammans.

anth

Vetefan
Jocke;n155722 said:
För alltid, såklart. Det är grundläggande funktionalitet.
OK. Jag försöker förklara igen.

Någon startar en ny tråd.
En häftig diskussion uppstår.
Den som startade tråden raderar all text i startinlägget.
Tråden fortsätter utan något startinlägg.
Är det bara jag som tycker att något är fel med en sådan tråd???

Mundo

Myrmidon
anth;n155728 said:
Nej, jag tycker det är kass också. Men majoriteten av alla gånger "Ändra" används är väl i inte så extrema situationer, utan typ istället stavfel och annat gojs?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tyvärr har vissa användare inte varit mogna att hantera obegränsad ändringstid.

Därför finns en tidsgräns.

Big Marco

Läskig
Jag stödjer idéen om "lagt kort ligger" men som Ymir säger - ofta vill man fixa smågrejer efter postning (speciellt om man skriver via mobila devices där precisionen är sådär oftast). För egen del tror jag att 15 minuter hade varit en vettig gräns för redigering av postning. Och att det alltid ska stå ett "Edited" el motsvarande.

Jocke

Man med skägg
anth;n155728 said:
OK. Jag försöker förklara igen.

Någon startar en ny tråd.
En häftig diskussion uppstår.
Den som startade tråden raderar all text i startinlägget.
Tråden fortsätter utan något startinlägg.
Det är klart att det är, men valet av lösning är exakt fel.
Det är typ som att ta bort bokstaven ö för att någon skriver inlägg med 30000 ö i rad.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Det är trist med sådana trådar, men jag tycker inte att 'ta bort redigera-funktionen for alla efter X minuter" ar en bra lösning på detta alls. The ends do not justify the means så att säga.

Denna uppdatering får mig att knappt vilja skriva alls eftersom jag ofta hittar stavfel eller meningar som jag inser kunde skrivas bättre i mina inlägg, och det stör mig to no end att jag inte kan rätta till dessa saker. Det kommer antagligen ta död på mastodonttrådar á la Ymir med coola husregler, kampanjer, world building osv. eftersom det är sjukt frustrerande att behöva göra ett nytt inlägg varje gång man gör en ändring eller lägger till något nytt. Dessutom kan jag tänka mig att Köp/Sälj, Rollspelsmakande, och Evenemang och Kontakt-forumen blir mycket svårare att hålla koll på eftersom man måste söka genom hela tråden för att se vad som är relevant istället för att endast kunna kolla på första inlägget.

Om funktionen är problematisk i vissa forum så skulle det vara bättre om den kan tas bort just där (eller ha en tidsram i dessa forum inom vilken den funkar) än att alla forum förlorar funktionen och därmed motarbetar smidiga diskussioner och/eller trådstarter där.

Jocke

Man med skägg
jensofsweden;n155740 said:
Denna uppdatering får mig att knappt vilja skriva alls eftersom jag ofta hittar stavfel eller meningar som jag inser kunde skrivas bättre i mina inlägg, och det stör mig to no end att jag inte kan rätta till dessa saker.
Jag upplever att jag skriver mellan 35% och 70% färre inlägg, efter som jag vet att jag antagligen inte kommer lyckas stava tillräkligt rätt innan de blir låsta.

Mundo

Myrmidon
Dante;n155737 said:
Tyvärr har vissa användare inte varit mogna att hantera obegränsad ändringstid.

Därför finns en tidsgräns.
Är det inte bättre att banna/varna användare som inte fixar att hantera funktionen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Som anth säger gjorde vi den ändringen för kanske någon månad sen, efter att stort kaos uppstod i två trådar. Där raderades och/eller ändrades ett stort antal inlägg så att trådarna i stort blev oförståeliga. Vi fick starka reaktioner på detta från flera användare, och tog beslutet att begränsa tiden tillåten för ändring och radering.

Det finns dock, som flera användare nu har påpekat, helt "legitima" skäl att vilja åtminstone ändra i ett inlägg även långt efter att det skrivits. Jag kommer att ta upp frågan i redaktionen, så får vi se hur vi resonerar nu. Notera att vi alltså har starka önskemål från båda håll: begränsa möjligheter till ändringar, OCH tillåt ändringar utan begränsning.

MVH

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
jensofsweden;n155740 said:
(eller ha en tidsram inom vilken den funkar)
Det finns en tidsram. Tidsramen är typ fem minuter.

Möjligen skulle det gå att utöka tidsramen en smula.

För mig inträder normalt sett behovet att editera ett inlägg efter att jag postat det, gått tillbaka och läst de inlägg som postats samtidigt som jag skrev mitt inlägg, och slutligen läst om inlägget jag kommenterat på och upptäckt att jag missförstått någonting. Eller när jag efter att jag gjort allt det här slutligen läser om mitt eget inlägg och ser att jag har gjort en massa skrivfel i det.

Normalt sett läser jag om mitt eget inlägg efter att någon har tryckt gilla på det, för att gotta mig åt den brilljans som gör att andra avgudar det jag skriver. Så detta brukar ta nånstans mellan en dag till aldrig i normala fall =)

Men jag tänker att en timmes tidsgräns hade passat mig bättre än fem minuter.

anth

Vetefan
Jocke;n155739 said:
Det är klart att det är, men valet av lösning är exakt fel.
Det är typ som att ta bort bokstaven ö för att någon skriver inlägg med 30000 ö i rad.
Och vad är rätt lösning?
Antingen kan man redigera inlägg och både ändra stavfel samt ersätta hela inlägget med ett mellanslag (vilket är detsamma som att radera inlägget).
Eller så kan man inte ändra alls.

Ett förslag är att man får ändra inlägget i en kvart eller halvtimme, vilket borde räcka till att korrigera stavfel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Möjligen, om nästa forum tillåter detta, ha en knapp vid varje inlägg (Som bara syns för moderatorer/Redaktörer) som återställer inlägget till dess ursprungsform (Stavfel och allt).

En möjlighet är ju att folk då alltid börjar med att posta ett blankt inlägg, och sedan editerar det till att innehålla deras faktiska inlägg så att eventuell senre återställning bara resulterar i ett tomt inlägg.

Kanske om det gick att ha en funktion där man istället kan stega sig tillbaka genom varje version. Jag har ingen koll på hur detaljerat all "gammal" information lagras och om detta är en möjlighet eller bara filosoferande av en datorinkompetent.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster;n155761 said:
Möjligen, om nästa forum tillåter detta, ha en knapp vid varje inlägg (Som bara syns för moderatorer/Redaktörer) som återställer inlägget till dess ursprungsform (Stavfel och allt).

En möjlighet är ju att folk då alltid börjar med att posta ett blankt inlägg, och sedan editerar det till att innehålla deras faktiska inlägg så att eventuell senre återställning bara resulterar i ett tomt inlägg.

Kanske om det gick att ha en funktion där man istället kan stega sig tillbaka genom varje version. Jag har ingen koll på hur detaljerat all "gammal" information lagras och om detta är en möjlighet eller bara filosoferande av en datorinkompetent.
Eller så bara inför man nolltolerans för den typen av shenanigans. "Så ditt originalinlägg var blankt? Då blir det en månads isolation för dig, då."

Übereil

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Übereil;n155766 said:
Eller så bara inför man nolltolerans för den typen av shenanigans. "Så ditt originalinlägg var blankt? Då blir det en månads isolation för dig, då."

Übereil
Ah, så kan man ju faktiskt också göra!

Jocke

Man med skägg
anth;n155750 said:
Och vad är rätt lösning?
Varning eller avstänging eller andra diciplinåtgärder för den som har sig. Precis som med allt annat pajigt beteende.