Skissar på ett system som tar bort tärningarna, men behåller den typen av färdigheter. Att á lá Falkenstein ha en lista med färdigheter (utan några grundegenskaper) och efter varje färdighet ha 10+1 rutor till. Om man har ett tjugotal färdigheter, får man 130 / att skriva i med bläck i rutorna. Varje / innebär ett lyckat användande av färdigheten och varje blank ruta ett misslyckande.
Både sl och spelare har rätten att såga till när en färdighet ska användas.
När man använt en ruta gör man ett kryss i den med blyertch (med ett eller två streck beronede på om det var ett lyckande eller inte). När man fyllt en rad, finns den extra rutan, den motsvarar exeptionella tillfällen och har samma värde som är majorietet i raden (undantaget om raden bara har lyckanden eller är tom, i så fall är extrarutan tväremot raden).
Om man använder extra rutan är den exeptionellt lyckande eller misslyckande (åter igen undantaget om raden var av endast ett slag, då är det udda nog att man lyckas/misslyckas). Vid slutet av varje speltillfäll suddar man helt enklet varje fylld rad (spelar ingen roll om man utnytjat extrarutan eller inte) lika så om man använt extrarutan.
Om man vill simulera användande och undvärjande, gör man det enkelt med att varje lyckande tar bort ett lyckande och strecken fylls i snabbt.
På så sätt får en dynamik där spelarna väljer var slumpen kommer, men de är tvingade att misslyckas ibland också. Sitter man och väljer sina lyckanden för ofta, har man på slutet en bunt misslyckande kvar.
Så vad tror ni om tanken? Udda, mer utmanande som spelledare, men skulle nog ha väldigt kul med det som spelare och som spelledare.
Både sl och spelare har rätten att såga till när en färdighet ska användas.
När man använt en ruta gör man ett kryss i den med blyertch (med ett eller två streck beronede på om det var ett lyckande eller inte). När man fyllt en rad, finns den extra rutan, den motsvarar exeptionella tillfällen och har samma värde som är majorietet i raden (undantaget om raden bara har lyckanden eller är tom, i så fall är extrarutan tväremot raden).
Om man använder extra rutan är den exeptionellt lyckande eller misslyckande (åter igen undantaget om raden var av endast ett slag, då är det udda nog att man lyckas/misslyckas). Vid slutet av varje speltillfäll suddar man helt enklet varje fylld rad (spelar ingen roll om man utnytjat extrarutan eller inte) lika så om man använt extrarutan.
Om man vill simulera användande och undvärjande, gör man det enkelt med att varje lyckande tar bort ett lyckande och strecken fylls i snabbt.
På så sätt får en dynamik där spelarna väljer var slumpen kommer, men de är tvingade att misslyckas ibland också. Sitter man och väljer sina lyckanden för ofta, har man på slutet en bunt misslyckande kvar.
Så vad tror ni om tanken? Udda, mer utmanande som spelledare, men skulle nog ha väldigt kul med det som spelare och som spelledare.