Nekromanti Varför lämna slumpen åt slumpen

MrG

Swashbuckler
Skissar på ett system som tar bort tärningarna, men behåller den typen av färdigheter. Att á lá Falkenstein ha en lista med färdigheter (utan några grundegenskaper) och efter varje färdighet ha 10+1 rutor till. Om man har ett tjugotal färdigheter, får man 130 / att skriva i med bläck i rutorna. Varje / innebär ett lyckat användande av färdigheten och varje blank ruta ett misslyckande.

Både sl och spelare har rätten att såga till när en färdighet ska användas.

När man använt en ruta gör man ett kryss i den med blyertch (med ett eller två streck beronede på om det var ett lyckande eller inte). När man fyllt en rad, finns den extra rutan, den motsvarar exeptionella tillfällen och har samma värde som är majorietet i raden (undantaget om raden bara har lyckanden eller är tom, i så fall är extrarutan tväremot raden).

Om man använder extra rutan är den exeptionellt lyckande eller misslyckande (åter igen undantaget om raden var av endast ett slag, då är det udda nog att man lyckas/misslyckas). Vid slutet av varje speltillfäll suddar man helt enklet varje fylld rad (spelar ingen roll om man utnytjat extrarutan eller inte) lika så om man använt extrarutan.

Om man vill simulera användande och undvärjande, gör man det enkelt med att varje lyckande tar bort ett lyckande och strecken fylls i snabbt.

På så sätt får en dynamik där spelarna väljer var slumpen kommer, men de är tvingade att misslyckas ibland också. Sitter man och väljer sina lyckanden för ofta, har man på slutet en bunt misslyckande kvar.

Så vad tror ni om tanken? Udda, mer utmanande som spelledare, men skulle nog ha väldigt kul med det som spelare och som spelledare.

Gordeg

Hero
Min enda invändning är att en koboldig spelare skulle försöka använda sina viktigaste färdigheter i triviala situationer för att förbruka sina misslyckanden i situationer där konsekvenserna av ett misslyckande är obefintliga.

Med det sagt tror jag annars att ditt system kan funka.

Gordeg

Saxifrage

Hero
...situationer där konsekvenserna av ett misslyckande är obefintliga.

Dvs, situationer där han tror att konsekvenserna är obefintliga. Moa ha ha... :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Balans

Min enda invändning är att en koboldig spelare skulle försöka använda sina viktigaste färdigheter i triviala situationer för att förbruka sina misslyckanden i situationer där konsekvenserna av ett misslyckande är obefintliga.
Det tror jag man balanserar med att sl tvingar fram slag för tiriviala situationer om spelarna gör sånna. Man hittar en gemensam regle för vad man slår för och är konsekvent. Löser inte det det hela?

Gordeg

Hero
Re: Balans

Ja, om hela gruppen har en gemensam syn på hur det ska funka så borde det fungera. Det blir knepigare om man misslyckas med att hitta den där samsynen. De flesta grupper klarar det säkert.

Gordeg

GarraGrind

Veteran
Intressant idé. Skulle vara kul om du genomförde din idé, körde ett par spelmöten med en grupp och redovisade här i forumen hur det gick.

Jag själv tror jag lyckats göra ett spel med ett enkelt T100 system. Har även lyckats göra striderna effektiva, korta, verklighetstrogna. I drakar och demoner kan man hamna i situationer som: Spelare 1:"Jag slår". Spelare 2:"Jag blockerar". Spelare 2:"Jag slår". "Spelare 1, du får en yxa i huvudet, din tur"...

I mitt system säger man helt enkelt vart man i närstrid (som i mitt spel är mycket mycket farligare än distansstrid), vid träff så är det ganska kört för den träffade, punkt slut.

Att inte lämna det åt slumpen utan istället prioritera sina handlingar är en intressant idé. I vissa riktiga situationer känner man ju igen det, "bränna krut" och så när man anstränger sig.

Som sagt, ska bli spännande att se hur det gick om du jobbar vidare på idén.