Nekromanti Varför så få "meta"-produkter?

Bjorn

Hero
Har just igår läst klart "Robin's Laws of good game mastering" från SJG. Tycker att det var en mycket läsvärd produkt för den som vill förbättra sitt spelledande, inte för att jag nödvändigtvis håller med om allt som står i den men den väcker många intressanta frågor.

En sak som slår mig direkt är hur ont det är om sådana här produkter som behandlar rollspelandet ur ett "metaperspektiv" dvs som ger tips, råd och idéer om hur man spelar och hur man kan förbättra sig. Detta tycker jag är synd, för alla vill väl förbättra sig?

Kanske färgas jag av att jag är sådan att jag har svårt att lära mig/bli bra på saker enbart med hjälp av praktiskt handhavande utan offtast behör en hel del "teori" och abstrakt bakgrund.(*)

Om man undantar ren nybörjarinformation (som jag läst en hel del, dels i de flesta rollspel men även i ett större antal tidningsartiklar) så kan jag inte påminna mig att jag stött på mer än ett par stycken SL-läroböcket/artiklar under en mer än 15årig rollspelskariär. (På rak arm kommer jag nog bara på just Robin's Laws och första delen av Champions-supplementet Strik Force.) Å om det ser tunnsått ut på SL fronten så är det ändå bra mycket sämre beställt för spelaren, vad jag vet finns det inte en ända "avancerad" primer för hur man blir en bättre spelare.

Men det kanske är så att det finns en uppsjö sådana här produkter, bara att jag missat dem. (Är i så fall givetvis tacksam för tips.)

/Bjorn

(*) Jo jag vet att jag är i minoritet, det motsatta problemet är troligtvis vanligare men det hjälper ju knappast mig... :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Använd din grupp..

Varför måste man promt ha böcker för att bli en bättre SL ? Egentligen ?
Men visst, håller med dig om attdet vore trevligt med nån bok som behandlade ämnet..
För min del så känns det som man lätt kan använda sin spelgrupp som referens för sitt SL:ande & få lite feedback på det. Så får man svar direkt på om sitt SL:ande.

Duddmannen

Hero
"Meta"-produkter...

I första hand är det nog så att många tidigare tyckt att det som redan skrivits i diverse rollspelsböcker varit tillräckligt. På senare tid har jag däremot märkt hur många spel givit större utrymme åt just meta-regler och rollspelsteori. Även om det inte fyller en hel bok på egen hand, är det ändå mer än de två-tre sidor som man kunde få se i början.

Det finns dock en gräns för hur mycket man kan ge detta en teoribeskrivning innan man måste pröva "på riktigt". Kanske är det så att rollspelsböckerna gav de mest grundläggande tipsen för att man skulle komma igång. Väl vid spelbordet skulle då erfarenheten ge övriga kunskaper.

Har du i den nämnda boken funnit något som du inte tidigare kunnat/känt till genom att vara spelledare?

/Duddmannen

Lindenius

Swashbuckler
En sak som slår mig direkt är hur ont det är om sådana här produkter som behandlar rollspelandet ur ett "metaperspektiv" dvs som ger tips, råd och idéer om hur man spelar och hur man kan förbättra sig. Detta tycker jag är synd, för alla vill väl förbättra sig?

(snip)

Å om det ser tunnsått ut på SL fronten så är det ändå bra mycket sämre beställt för spelaren, vad jag vet finns det inte en ända "avancerad" primer för hur man blir en bättre spelare.

Jag tror att anledningen till att det finns så få är för att det inte är så många som vill läsa skiten. :gremwink:

Allvarligt talat. Jag är personligen av övertygelsen att det är svårt att skriva något som verkligen intresserar folk eftersom:

- De flesta gångerna någon skriver om spelledartips är det i regel Pelle-Benny 17 år som skriver. Pelle-Benny har visserligen spelat i 7 år, vilket motsvarar ungefär samma tid som det tar att plugga sig till en doktorsavhandling (inklusive grundutbildning). Grejen är att Pelle-Benny inte har någon bra målgrupp att skriva för. Pelle-Benny som "nyfrälst" beskriver alla coola grejer man ska tänka på som spelledare. Problemet är bara att:

- Alla som varit med ett tag tänker: Åh nej, inte en till artikel som inte ger mig någonting alls nytt om spelledandet.

- Alla som inte varit med ett tag fattar inte vad det är frågan om, utan återgår till koboldspelandet

Alltså, alla oldtimers är för luttrade och erfarna för att faktiskt behöva något. Alla newbies har fullt upp med att spela för att orka bry sig.

Jag tror erfarenhet är något man får tillräckligt av genom att spela/spelleda, tala med andra spelare/spelledare, resa till konvent och läsa lite i de ganska utförliga beskrivningar som finns i regelböckerna. Att inte spela med samma personer jämt tror jag faktiskt kan ge mest matnyttigheter.

//Erik - för generaliseringar

Bjorn

Hero
Re: Använd din grupp..

Varför måste man promt ha böcker för att bli en bättre SL ? Egentligen ?
Men visst, håller med dig om attdet vore trevligt med nån bok som behandlade ämnet..
För min del så känns det som man lätt kan använda sin spelgrupp som referens för sitt SL:ande & få lite feedback på det. Så får man svar direkt på om sitt SL:ande.
Man "måste" absolut inte ha någon bok för att bli en bra/bättre SL och jag tror heller inte att böcker kan ersätta den praktiska övningen man får av att faktiskt spelleda. Däremot kan det vara ett bra sätt att få nya infallsvinklar och "aha" upplevelser. Min erfarenhet är att i alla fall för mig så kommer den praktiska erfarenheten (speciellt om man spelleder samma grupp hela tiden) att med årens lopp bli mer och mer repetitiv.

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: "Meta"-produkter...

Har du i den nämnda boken funnit något som du inte tidigare kunnat/känt till genom att vara spelledare?
Ja den har gett en del idéer och nya funderingar som jag tror att jag kan ha nytta av. Det handlar kanske inte så mycket om nya saker utan mer om nya förhållningssätt och idéer som kan ge en ny infallsvinkel när man känner att man har "planat ut" i sin utveckling som SL.

/Bjorn

Bjorn

Hero
Allvarligt talat. Jag är personligen av övertygelsen att det är svårt att skriva något som verkligen intresserar folk eftersom:
Kan vara så att det är lite som med varför det ges ut så få äventyr i förhållande till regel- och bakgrundsmoduler. En kombination av att det är svårt att skriva (med kvalité) och inte någon direkt storsäljare.

Jag tror erfarenhet är något man får tillräckligt av genom att spela/spelleda, tala med andra spelare/spelledare, resa till konvent och läsa lite i de ganska utförliga beskrivningar som finns i regelböckerna. Att inte spela med samma personer jämt tror jag faktiskt kan ge mest matnyttigheter.
Här håller jag med till 110%. Största "kicken" jag har fått i mitt spelledande de senaste 5-10 åren är när jag började spelleda en ny grupp för ca två år sedan. (Och jag tror/hoppas att även min gamla grupp har dragit nytta av detta.) Att spelleda (och spela med) andra spelgrupper är också ett av de största skälen för mig att åka på konvent, även om det varit tunt på den biten de senaste åren pga praktiska skäl.

/Bjorn

JonasM

Veteran
Jag läser allt material med SL-tips jag kan komma över. Kanske beror det på att jag nyligen börjat spelleda igen efter ett väldigt långt uppehåll (säkert tio år) och har den gamla erfarenheten i bakhuvudet, samtidigt som jag söker nya uppslag, infallsvinklar och idéer. Genom att ha en "progressiv" inställning från början hoppas jag aldrig fastna i min utveckling -- vi får väl se om det lyckas ... :gremsmirk:

En av mina favoritkällor för tips är Roleplaying Tips. Tyvärr (?) lite D20 och fantasycentrerad, men mycket är också generella tips och en hel del av det som inte är det kan lätt appliceras på andra världar/spelsystem.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror att en anledning är att det helt enkelt är svårt att skriva mycket och långt om ämnet om det samtidigt ska vara intressant och tankeväckande. Därför gör sig ämnet nog bättre i tidningar och liknande. Generella artiklar på metanivå förekommer ju då och då i diverse publikationer, i såväl gamla Sinkadus som i Sverox.

/Dimfrost