Nekromanti Varför så få RPGföretag som satsar på hemsidor?

Rickard

Urverk speldesign
Jag snackade häromdagen med några rollspelare om hur bra Pinnacle Entertainment är på att ha support på sin hemsida.. Hemsidan är ful och något svårnavigerad men det är inte det som är det viktiga.. Rollspelsföretaget verkar måna om sina köpare.. De har errator, äventyr, karaktärsgeneratorer, rollformulär och forum på sin hemsida.. Det är inget nytt.. Vettiga rollspelsföretag har detta..

Vad "vettiga rollspelsföretag" dock inte har är regeluppdateringar.. När Pinnacle släpper en ny version av sina regler så släpper dem också reglerna på nätet.. Nedbantade versioner, ja men kontentan av de nya reglerna finns där.. Detta har några fördelar.. Dels så kan folk köpa de nya äventyren och ändå kunna använda sig utav de nya reglerna äventyren baseras på.. Dels så drar man inte gamla köpare vid näsan *hostRiotmindshost*.. Detta kan förvisso vara en rätt dålig grej, för rollspelsföretag vill ju att folk ska köpa MEN det Pinnacle gör är bara ger en försmak.. Detta gör att man blir sugen på att köpa den nya boken trots allt..

Ta bara deras nya regelsystem Savage Worlds.. Det är helt släppt på nätet och är på 6 sidor (+ 16 sidors introäventyr).. De ger hela kontentan utav reglerna, men vill man veta mer så får man köpa böckerna.. Jag, som köpare av första upplagan av reglerna, kan använda mig utav dem till 80-90% så jag behöver inte känna mig akterseglad bara för att rollspelsföretaget insett att de gjort ett misstag med sitt system.. Sedan är Pinnacles kundservice fenomenal.. Om någon säger att dennes bok blivit skadad under frakten så sänder rollspelsföretaget dem en ny bok.. Vilka fler rollspelsföretag månar om sina kunder på det sättet?

Till ursprungsfrågan [se ämnesraden].. Hur kan man bättre integrera sin hemsida med böckerna? Jag kan ta ett exempel.. Jag läste Riotminds uppdateringsplan och undrade lite..

från nyhetssidan said:
Höst/vinter 2004
Drakar och Demoner Expert: Magi
Magiboken bygger vidare på det regelsystem som går under benämningen Expert. Förutom ett nytt regelsystem kommer nya yrken, besvärjelser och annat trevligt rörande vitner att dyka upp i boken.
"nya yrken"? Är det inte fler än jag som har tröttnat på att man måste ha med alla böcker med nya yrken till spelmötena? Kan man inte bara släppa alla yrkena på nätet och sedan skita i att ha med dem i tilläggsböckerna? Jag menar, det ger ju även nyatillkomna, intresserade köpare en inblick utav vad man kan spela i ett rollspel.. Detta är en del av regeldelarna, så vad mer kan finnas på hemsidan?

/Han som länge tyckt rollspelsföretag verkar ha haft hemsidor bara för att man ska ha en hemsida

Big Marco

Läskig
Vilka fler rollspelsföretag månar om sina kunder på det sättet?

Neogames har den policyn.

Jag tror att en anledning att hemsidorna får lägre prio är att det tar tid och resurser från kärnverksamheten - som är att producera rollspel och -tillbehör.

Vi lade upp hur man skapar en RP på hemsidan isf att ha med det i boken när Eon släpptes (dock är exemplet inte uppdaterat sedan 97 tror jag). Samma sak när Alver kom, då kom speldata för heave-drakarna upp på hemsidan. Men det är dock ganska sällsynt, tyvärr.

Krille

Super Moderator
Därför att hemsidor är ett meck!

Först en liten sidostickare:

"Är det inte fler än jag som har tröttnat på att man måste ha med alla böcker med nya yrken till spelmötena?"

Är det inte fler än jag som har tröttnat på konceptet "yrken" över huvud taget, och gärna skulle se fler rollspel med rent mallförfarande? Jag ser gärna regelsystem som har ett helt fritt gör-vad-du-vill-rollpersonsgenereringssystem, och sedan ger en klase mallar som exempel på rollpersoner som man kan göra med systemet. Star Wars d6 har det: fördela 18 tärningar på attribut, fördela 7 tärningar till på färdigheter, klart! och för den late/fantasilöse så finns hela 24 mallar längst bak som det bara är att plocka från. I så fall så är "nya yrken" egentligen bara där för att undervisa spelaren om passande rollpersoner, inte för att definiera ett nytt sätt att göra rollpersoner på. Då spelar det ingen roll var de finns. Oavsett om mallen Piratkung står i en Dragon, Adventure Journal, modulen Pirates&Privateers, regelboken eller inte alls, så kan jag fortfarande göra mig en piratkung. Det räcker egentligen med att jag har sett (eller kommit på) att det går.

Eh... skryt och reklam kommer: Andra Imperiet har givetvis ett sådant rollpersonsgenereringssystem. Nu tillbaka till ämnet.

Vad hemsidor är till för är kontakt, information och reklam. De ger en möjlighet till kontakt med rollspelföretaget. De ger företaget möjlighet att informera om sina produkter. De ger slutligen en "gratis" reklamplats för företaget. Alla regeluppdateringar, errator, formulär etc faller under användningsområdet information. Alla grejor om kommande produkter faller under reklam, och forum och telefon hamnar under kontakt. Det är inte så mycket mer än så man kan göra med en hemsida.

Så vad du efterlyser är helt enkelt mer grejor under kategorin information. Visst, sådant kan väl vara intressant, men faktum är att det är ju det som företaget tjänar pengar på. Att ge bort det gratis är som att skjuta sig i foten.

Blablabla - reklamvärde blablabla goodwill blablabla merförsäljning blablabla kundschyssthet - ja, jag har hört valsen förut. Jag tror inte på den. Det är nämligen precis samma kunder som laddar hem de där gratisgrejorna och skriver ut den för enåfemti sidan på bläckstrålen, som knatar ner i butiken och köper modulen för enåfemti sidan, färdigtryckt, dubbelsidigt och med vattenfast bläck. Rent krasst, att ge ut något gratis som kunden ändå är villig att betala för är att skjuta sig i foten.

Visst, det är inte schysst att utnyttja denna genom att pumpa ut nya versioner (DoD6), men det har ingenting med ämnet att göra. Det har mer att göra med att det tog tre versioner för FASA att få ett spelbart Shadowrun och för White Wolf att få ett spelbart Vampire. Helt enkelt taskigt speltest. Att låta kunderna betala för att få speltesta är gnidet. Att låta kunderna betala för att få extra information är däremot helt OK.

Hemsideteknikens stora styrka ligger inte i spridningen av gratismaterial. Den ligger i kontakten med kunderna, dvs forumsbiten. Det är där som potentialen inte utnyttjas.

Och nu är det dags för lite mer reklam, Andra Imperiet Online är inte bara hemsida för spelet Skymningshem: Andra Imperiet. Det är dessutom en del av världsbeskrivning och innehåller en massa extra regler för dem som vill ha det. Det bästa av allt: det är en wiki. Kunderna kan alltså själva lägga in de delar av världen som de utforskar, eller nya regler som de saknar. Det gör att kunderna inte bara har en kontaktyta gentemot mig (jag kommenterar gärna deras alster), utan en kontaktyta mot varandra! Om Kalle lägger upp en helt ny planet i Andra Imperiet Online så syns den inte bara för honom eller för mig, den syns också för alla andra som spelar spelet. De kan inspireras av det och bygga ut Kalles värld, så att när Kalle tittar in i Andra Imperiet Online en vecka senare så upptäcker han plötsligt att planeten som han lade in numera har två nya städer, tre coola äventyrsplatser med tillhörande äventyrsuppslag och sex coola spelledarpersoner. Dessutom har hans utomjording som befolkar planeten numera fått en religion och en mer detaljerad historia.

Det ger spelet som helhet (och kunderna) en dynamisk och växande spelvärld, och det ger en organisk kontaktyta mellan de olika spelgrupperna oavsett avstånd. Det är helt enkelt en slags spelardriven metaplott: det är inte Krister Sundelin som bestämmer hur världen ska utvecklas, det är spelarna själva.

Det enda liknande detta som jag har sett fram tills nu är TORG och dess Infiniverse. Där kunde spelarna påverka hur världen utvecklades, genom att man skickade in "drag" i form av resultatet av ens äventyr, och det påverkade till slut den officiella kartan över invasionen av världen i spelet. Men det var fortfarande rätt så begränsat - det fanns ytterst få möjligheter för mig som spelare att beskriva en stad så att andra spelare kunde ta del av det. Man kunde i princip bara påverka kartan och det till en rätt liten del.

Troberg

Sinister eater
Först pch främst lite språkpolisande. Hemsida är inte samma sak som website. Hemsida är den sida man ställt in som startsida i browsern. Tyvärr sprider detta språkmissbruk sig okontrollerat, men man kanske kan upplysa någon i alla fall.

Sedan tror jag att det är så enkelt som att de flesta företag i branchen är småföretag. Att göra och underhålla en attraktiv site kostar tid och pengar, något som bättre kan läggas på kärnverksamheten, dvs att producera rollspel.

Eksem

Champion
Off Topic och On Topic igen

"Hemsida är den sida man ställt in som startsida i browsern"

I min browser heter det just "startsida" och inte "hemsida". Oavsett vad det var för normer nån lirare med mycket mage, skägg och glasögon hittade på en gång i tiden är vävplats/hemsida/webbsajt/unt så wajter en och samma sak för alla normisar, och det är de som bestämmer.

"Att göra och underhålla en attraktiv site kostar tid och pengar, något som bättre kan läggas på kärnverksamheten, dvs att producera rollspel. "

Ja, jag tror många inte riktigt förstår hur väldigt svårt det är att göra bra webb, och i en liten bransch får man inte tillräckliga konkurrensfördelar jämfört med tid och pengar det kräver att bygga en riktigt bra webbplats.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hemsida är den sida man ställt in som startsida i browsern.
Den här språkpolisen håller inte med. "Home Page" är detsamma som "Startsida", men begreppet hemsida spred sig bland folk långt innan någon dristade sig att göra en översättning på "Home Page". Så man kan konstatera att "Home Page" heter "Startsida" på svenska och att hemsida syftar till den sida (de sidor) någon gjort tillgängliga på Internet.

I övrigt håller jag helt med om ditt inlägg. Det kostar att hålla igång en sajt och det ger oftast inget klirr i kassan i sig.

/Mikael

Honken

Hero
Re: Off Topic och On Topic igen

Ja, jag tror många inte riktigt förstår hur väldigt svårt det är att göra bra webb, och i en liten bransch får man inte tillräckliga konkurrensfördelar jämfört med tid och pengar det kräver att bygga en riktigt bra webbplats.

Alltså, en sida med mycket material och skapligt uppdaterad är en sida jag gärna besöker, nästan hur den än ser ut. En sida får vara hur snygg den vill, uppdateras den inte, kommer jag bara att gå dit några få gånger, sedan så hamnar den i periferin av sider man går till. För mig är innehållet viktigare än själva designen.

/Honken

peterb

Swordsman
Betydelsen av webbnärvaro för rollspelsföretag

En vinkling av Hans :gremsmile: fråga är hur viktigt det är för ett rollspelsföretag med webbnärvaro. Går det egentligen att sälja rollspel idag utan att ha någon webbnärvaro alls? Kanske en självklar fråga. Jag tror i vart fall att det är nödvändigt med god webbnärvaro, dvs att tillverkaren har en egen webbplats och att det finns många "fan-sajter", för att kunna vidmakthålla intresset för ett rollspel idag. Frågan är vad som är viktigast, egen webbplats eller många fan-sajter? Själv tror jag att fan-sajter faktiskt är viktigare än en egen webbplats. Ju mer material som finns tillgängligt över internet desto större mervärde för nya kunder. Jag tror t.ex. att spel som RuneQuest och Harnmaster, som är små nish produkter, inte skulle ha funnits kvar idag om det inte varit för alla de webbplatser som entusiastiska spelare lagt upp. Runequest är ju till och med ur tryck - ändå spelas det fortfarande.

Rising

Vila i frid

För mig är innehållet viktigare än själva designen
Fast designen behövs för att du enkelt och intuitivt skall kunna finna det du söker.

Nå, nu var det inte det jag tänkte skriva. Vad jag tänkte skriva var att om jag skulle vilja göra reklam så skulle jag vilja göra reklam i syfte att i slutändan tjäna pengar. Att skriva en bra modul och lägga ut på en hemsida är ganska bra. Man når dem som är tillräckligt intresserade för att komma till ens hemsida och börja kolla vad man har lagt ut.

Men det är faktiskt ännu bättre att skriva modulen och sedan sälja den och lugnt se på när personer som du köper den och sedan skriver om spelet på wrnu och andra forum. Här samlas nämligen massor med personer som inte är tillräckligt intresserade för att gå in på företagens egna sidor.

Så på många sätt tror jag att det kan vara billigare för ett företag att inte lägga ut så mycket pengar på en hemsida, då man ändå inte kan nå en särskilt stor kundkrets utanför dem som ändå är tillräckligt intresserade för att ändå gå dit.

Men okej, jag köpte Gondica efter att ha läst de inspirerande artiklar som fanns på Rävspels hemsida, och jag köpte Changeling efter att ha sett minispelsversionen på WW's hemsida, och jag tror inte jag hade skaffat någon av dem utan dessa hookar som verkligen fick mig på kroken... Så det är svårt, det där.

Mest tror jag på Krilles idé om en wiki (eller lliknande). De är enkla att underhålla och uppdatera (det är där den mesta kostnaden annars kommer ligga), och den snabba, inbjudande personliga kontakten kan säkert vara värd mycket också.

/Rising
som just hittat programvaran Vassal som jag tycker är häftigast i universum just nu (åtminstone om den kommer kunna hjälpa mig att speltesta bräd- och kortspel på dator över nätet på det sätt som jag hoppas)

Honken

Hero

Även frånvaron av design är design. Men du har rätt, men jag tycker inte att en sida måste ha massor med flashig och "slick" grafik för att vara intressant. Har man redan en gång gjort designen så behöver man ju inte lägga såå mycket tid på det, utan kan koncentrera sig på innehållet. Ett sådant exempel tycker jag är Neogames hemsida. Den går göra snyggare, men det behövs inte, det enda jag kan önska mig är den uppdateras liiiite oftare.

Själv gillar jag Steve Jackson Games hemsida. Innehållsmässigt kanske den inte uppdateras mer än varje månad, men de har alltid en ny text på hemsidan varje dag. En sorts ledare, ibland skriven av Steve Jackson himself, eller någon annan inom företaget. Och det är inte alltid det är direkt om spel och rollspel heller.

Med det menar jag inte att till exempel Neogames ska skriva en ny "ledare" varje dag, det skulle kanske ta för mycket tid. Men varför inte ett par gånger i månaden.

/Honken

Rickard

Urverk speldesign
Först av allt.. Personligen så skiter jag blankt i vad man tyckte att en hemsida stod för i början.. Jag hade kunnat skriva site eller vad-som-helst men valde hemsida för att... tja, gissa själv.. Du gav ju anledningen.. Det folk använder är det ordet står för.. Punkt slut..

Angående det andra så har du nog helt missat min poäng med tråden när du skriver "Att göra och underhålla en attraktiv site kostar tid och pengar, något som bättre kan läggas på kärnverksamheten, dvs att producera rollspel.".. Det jag talar är om hur man kan integrera rollspelsföretagets hemsida i rollspelet, inte att man ska avsätta tid på hemsidan som går ut över produktionstiden..

För att rikta mig till övriga som läser tråden och också fått det här om bakfoten.. Jag menar inte att man ska släppa moduler eller liknande.. Det förstår väl vem som helst att det snor pengar från företagen.. Jag vill ha att folk här tänker till lite över hur man kan kombinera reklam och information om rollspelet (och även support) i ett..

/Han tycker exempelvis att Krille (till sist) gav ett bra förslag med att ha en wiki

<font size="1">[edit] Lade till sista stycket</FONT>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Betydelsen av webbnärvaro för rollspelsföretag

"En vinkling av Hans fråga är hur viktigt det är för ett rollspelsföretag med webbnärvaro. "
Ahh.. Bra tänk.. Jag har också funderat på om andra reagerat över att mitt nick blir ett personnamn när ägande-s läggs till.... eeh.. Jag menar, funderat på viktigheten med rollspelsföretagets internetnärvaro.. Det absolut bästa i ditt inlägg är när du tar upp fan-sajter.. Järnringen har länkat till några sådana fan-siter för de vet (tydligen) hur guld (14% mer) det är med personer som kan lägga stor del av sin tid på något som rollspelsmakarna inte kan tillbringa så mycket tid med..

Nu kanske det här låter som ett konstigt exempel men jag har själv använt detta när jag byggde en spionorganisation i ett spel.. Jag valde de som var mest villiga till att hjälpa till som mina närmaste män, gav lite order om hur allting skulle vara och sedan fick de bygga ut spionorganisationen utan att jag behövde göra så mycket.. Vi kan ju se på det här forumet eller på exempelvis Riotminds forum.. Där finns det eldsjälar som till och med fungerar som support då de hjälper alla på forumet.. Riotminds har alltså utnyttjat deras forum på ett smart sätt..

En egen företagssida kan fungera för att binda samman alla fansiter som finns där ute på nätet och därmed så blir det en viktig knytpunkt för nytillkomna.. Har rollspelsföretaget flyt så kan till och med de få fans att arbeta med deras hemsida..

/Han som ursäktar för hur han formulerade första stycket

peterb

Swordsman
Re: Betydelsen av webbnärvaro för rollspelsföretag

En egen företagssida kan fungera för att binda samman alla fansiter som finns där ute på nätet och därmed så blir det en viktig knytpunkt för nytillkomna.. Har rollspelsföretaget flyt så kan till och med de få fans att arbeta med deras hemsida..
Rätt många företag har sånt flyt... Riotminds har ett så j*la flyt att deras fans får använda min sajt (en wiki ) för att skriva material som ökar mervärdet med DoD. :gremlaugh: Inte för att jag tar illa upp, poängen med wikis o.d. är ju att de ska användas. En del rollspelsföretag slipper till och med arbetet med att underhålla portaler, www.lokarnos.com t.ex. är en fansite som rollspelsföretaget inte behöver betala en sekin för - snacka lojala fans...

Man kan nog med fog påstå att en av ett rollspelsföretags viktigaste tillgångar är deras "fan-community", vilket många också verkar ha insett. En livaktig och aktiv fan-community kan göra massvis med bra reklam för ett rollspel, det gäller bara att förvalta sina relationer med fansen.

Eksem

Champion

Med att göra bra webb menar jag givetvis även också innehållet. Att göra bra webb är att ha ett bra innehåll, som går att hitta till. Se t.ex. Chaosiums hemsida, som sedan omgörningen är snäppet snyggare och har smartare upplägg rent grafiskt, men som är en katastrof rent uppläggningsmässigt då det är stört omöjligt att hitta deras gratisscenarion och t.o.m. nedladdningsbara rollformulär. Och då spelar det liten roll huruvida innehållet är bra eller inte.

Nu har de återigen gjort om sidan en aning, och den är bättre igen. Men när den var som sämst, då var innehållet knappt ens tillgängligt.

peterb

Swordsman
Vad ska en bra webbplats innehålla?

Ja nu tänker jag naturligtvis på webbplatser som handlar om rollspel. Han nämner ett antal saker i sitt inlägg, finns det mer? Vad har ni för exempel på bra resp. dåliga webbplatser. www.lythia.com tycker jag är rätt bra, har inte för mycket krimskrams, har mycket filer att ladda ner och länkar till andra sajter som har mer filer eller fler länkar. www.etyries.com är ett annat exempel på en rätt sjysst sajt. Beowulf down är ett exempel på en sajt med många bra länkar, hur pass uppdaterade länkarna är det vet jag dock inte. Det där sista - att sajten är uppdaterad - är väl en av de viktigare sakerna, å andra sidan så finns det ju sajter som inte ändrats på år och dar men som fortfarande är bra...

Troberg

Sinister eater
Angående det andra så har du nog helt missat min poäng med tråden när du skriver "Att göra och underhålla en attraktiv site kostar tid och pengar, något som bättre kan läggas på kärnverksamheten, dvs att producera rollspel.".. Det jag talar är om hur man kan integrera rollspelsföretagets hemsida i rollspelet, inte att man ska avsätta tid på hemsidan som går ut över produktionstiden..
Men när man är en eller två personer så innebär det fortfarande att man måste avsätta en del av arbetstiden till siten, tid som går ut över annan tid. Varje timme någon lägger där är en timme de inte använt till att producera något säljbart.

Wikis, forum och liknande är en bra grej, men även de kräver ett mått av moderering.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Varför så få RPGföretag som satsar på hemsidor

Jag tycker om hemsidor som uppdateras ofta och innehåller mycket gratismaterial, som till exempel Wotc:s hemsida. Men trots att jag gillar deras hemsida så har den fortfarande inte fått mig att köpa själva spelet.

Jag tror att ett problem med hemsidor, tidningsartiklar, konventsscenarion med mera är att det är lätt att mäta kostnaden men svårt att mäta resultatet. Det är lätt att räkna ut hur mycket extra tid det tar i anspråk att sitta några timmar och snickra ihop en Fenix-artikel eller underhålla en hemsida men svårt att räkna ut om kunderna blir lojalare eller fler på grund av ens arbete. Visst kan man hävda att ju närmare fansen man befinner sig desto lättare är det att känna dem på pulsen. Vad upplever det att mitt rollspel saknar? Upplever de mervärdet i form av artiklar och hemsida som någonting självklart eller något som bibehåller deras lojalitet? I slutändan tror jag att det handlar mycket om att göra som alla andra gör och som det förväntas av en. Skaffa en hemsida och ett forum, slänga ur sig en och annan artikel, skriv ett och annat konventsscenario osv. Hur helhjärtat man sedan går inför dessa kringaktiviteter beror säkert väldigt mycket på hur kul man själv tycker att det är.

Jag personligen ser gärna spelmakarna vid andra tillfällen än då de försöker försvara svagheter i spelet eller sälja in någon ny modul. Artiklar, scenarion och stämningstexter sporrar mig och genrerar i sin tur samma saker ifrån mig. Vare sig spelmakarna själva har tid att ägna åt andra saker än själva rollspelet eller ej så bör de absolut uppmuntra alla former av privata initiativ.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Vad ska en bra webbplats innehålla?

Jag tycker att en bra hemsida ska vara personlig och lyfta fram spelmakarna som människor. Kanske genom någon liten kolumn då och då. Den ska även uppmana till privata initiativ ibland fansen tex genom olika former av tävlingar, annonseringar efter korrekturläsare eller sökande efter nya skribenter. Jag har förståelse för att den inte uppdateras varje vecka, men gärna en gång i månaden om det går. Varje uppdatering ska innehålla något matnyttigt och inte bara en omslagsbild och ett nytt releasedatum. Gärna exklusiva förhandstittar eller designdagböcker där man får följa arbetet med nya produkter. Allt för att få känna sig delaktig som besökare.

Troberg

Sinister eater
Re: Vad ska en bra webbplats innehålla?

Jag tycker att en bra hemsida ska vara personlig och lyfta fram spelmakarna som människor. Kanske genom någon liten kolumn då och då. Den ska även uppmana till privata initiativ ibland fansen tex genom olika former av tävlingar, annonseringar efter korrekturläsare eller sökande efter nya skribenter. Jag har förståelse för att den inte uppdateras varje vecka, men gärna en gång i månaden om det går. Varje uppdatering ska innehålla något matnyttigt och inte bara en omslagsbild och ett nytt releasedatum. Gärna exklusiva förhandstittar eller designdagböcker där man får följa arbetet med nya produkter. Allt för att få känna sig delaktig som besökare.
Japp, sådant gör att det känns som om man känner personerna bakom produkten.

3D Realms (de som ska släppa Duke Nukem Forever när det är klart) har en liten kul och lättadministrerad grej, de har foton på medarbetarna i olika situationer och sedan får folk skicka in texter till dem. Då får man både användarmedverkan, en lättsam stämning och ansikten på företaget och teamet. *Hmm, får jag bara min scanner att funka så har jag några "bra" bilder på några forumsmedlemmar...*

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Världens bästa rollspel, världens bästa hemsida...

Jag ska fatta mig kort eftersom jag vill gå och sova nu, och jag tror att jag kan sammanfatta mig i en mening;

Tillverkarna av världens bästa rollspel är föredömliga vad gällande information, gratisjox och tilläggsregler på sin hemsida.

Det var en grej till jag skulle säga, men jag lovade att sammanfatta det hela i en mening, så jag antar att det inte får plats i det här inlägget.

- Vulf