Re: Lönsamhet och äventyr... (OT)
Ok, mina spelare är inte riktigt så illa.. men grejjen är att jag ändrar på allt. Står det en sak, så modifierar jag den lite grann, och då stämmer inte det som spelarna tror. Det är ju inte så bra om de antar en sak och jag anser att det inte är så, eller hur? (Givetvis kan man låta det bero på att rollpersonen har felaktiga uppgifter, men det blir lite snett om det handlar om dvärgarnas byggnadskonst och rollpersonen är en dvärg..)
<I>Men om man har ditt problem (om du nu råkat ut för det, eller bara kallt räknar med att det blir en massa jävelskap om fler än SL vet vad som händer), eller ser spelet som att det är "SL mot spelarna", eller att SL är en Stor Underhållare som skall sitta och kontrollera hur spelet går... då kan jag förstå att man vill tjyvhålla på kunskapen.</I>
Jag vill inte sitta och tjuvhålla på kunskapen, därimot vill jag inte att spelarna ska kunna "rätta" mig. SL har alltid rätt och det blir betydligt mycket svårare om spelarna har läst en sak och utgått från det hela tiden. Jag är absolut för att spelarna kan världen och till och med skapar den själva. Men det som jag tycker uppstår / kan uppstå är ju att mina tolkningar anses fel, eller om jag inte kan en grej och en spelare kan det, att det då blir konflikter. Jag är INTE en person som läser igenom moduler från pärm tll pärm 500 ggr, och således vet jag inte allt, och vill inte veta allt...
Om spelarna vet saker som står som jag inte har en suck om, så vill jag inte att de ska lära mig hur det ska vara. I det läget så kan jag inte påstå något annat (eftersom jag inte vet något om det) eller säga att det har fel. Det blir oerhört bekymmersamt för mig som spelledare, och extremt jobbigt, om jag måste tänka på allt som står i alla böcker mm när jag sätter ihop mitt äventyr.
exempel (överdrivet) : I drakar så kan ju hober se om någon ljuger (5xPSY %) Om mina spelare nu mötte en hob och tog med den till Greta Ljugare för att se vad hon tycker om saker och ting, och jag inte har en suck vetskap om att hober kan upptäcka lögner, så står jag där, med eventuellt ett helt uppdrag förstört (eftersom det gick ut på att ta reda på vilken av de olika sakerna som var sanna eller nåt).
I detta exempel kan jag iof säga "Hober kan inte göra det, jag anser inte att så är fallet", eller fuska med tärningarna... men om jag inte har tagit den ställningen så blir det ju väldigt svårt att säga det om det är en mer avancerad sak (politisk exempelvis)
Jag anser att spelledaren ska vara i kontrollen hela tiden, han ska sitta med "kunskaperna", vare sig det är påhittat eller inte, spelarna ska inte veta. De ska lära sig världen allt eftersom, det är tjusningen med rollspel. Att få uppleva saker. Det är ju inte lika kul att uppleva saker som man redan läst om, iaf inte enligt min åsikt.
Sen blir det ju komplicerat med monster och liknande. Eftersom jag har spelat sen jag var 9-10 så vet jag vad ett monster har för värden (ungefär) och om spelarna vet det så blir de inte ett dugg rädda för monstret, man kan inte säga "det kommer en grotesk varelse som ser si o så ut" utan att de säger (eller snarare tänker)... "Det är en orch, de klarar vi" även fast deras rollpersoner inte har en susning om vad det är o aldrig sett något så groteskt.
<I>"Men, om det finns hemligheter då!"
Jamen det är väl bara att ge fasen i de sidorna? Den som tjuvkikar får i stort sett skylla sig själv.</I>
JA, men nu var det ju det att det var ju inte spelledarens böcker de satt o kolla i, det får de gärna göra... no problemo.. men de jag skulle inte gilla om de stack iväg o köpte in Tiraker och satt o kommenterade (om inte annat än för sig själva) att Tiraker inte gör så där, så som han spelleder...
Detta är en av anledningarna till att jag en dag vill göra en egen värld, för då kan inte någon sitta o tänka att det ska vara si o så...
P.S. För övrigt har jag haft en spelare som under spelet satt och läste regelboken för att lära sig hur saker och ting fungerade, men han kom med extra regler (som jag som sl inte kände till eller sållat bort) mitt under pågående spel.. det gillar jag inte speciellt mycket. Spelaren gillade dock inte att spela rollspel speciellt mycket, så det gjorde inte så mycket.
// J